ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش تهیه قهوه با طعم عالی در موکاپات

  دوشنبه، 13 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه قهوه با طعم عالی در موکاپات
اسپرسو در واقع روشی برای تهیه قهوه است که این روش با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و تحت فشار از قهوه آسیاب شده، در کمتر از ۲۵ ثانیه انجام می شودبرای تهیه اسپرسو می‌توانید از قوری موکاپات بر روی اجاق گاز در خانه و یا از دستگاه اسپرسو ساز استفاده کنید.

موکاپات Moka Pot را به عنوان دستگاه اسپرسو روی گازی هم می شناسند. و این یک روش سنتی ایتالیایی برای تهیه قهوه خوب و قوی است. اگرچه قهوه ساز موکاپات به قدرت اسپرسو نیست ، اما دارای طعمی غنی و خوشمزه است و همین امر آن را به قهوه ساز محبوب در سراسر دنیا تبدیل کرده است. موکاپات برای عصاره گیری از فشار بخار آب و عبور بخار از صافی حاوی قهوه استفاده می کنند. این دستگاه کوچک و مقرون به صرفه و قابل استفاده در خانه هست ، به این معنی که در خانه در کوتاه ترین زمان و راحت یک اسپرسو خوب بنوشید!

مواد لازم برای تهیه قهوه موکا

  • قهوه آسیاب شده برای دستگاه موکاپات20 تا 22 گرم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه قهوه در موکاپات

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در دنیا است که بیشتر مردم روز خود را با نوشیدن آن آغاز می کنند.مصرف قهوه فواید بسیاری دارد که یکی از آن هاا یجاد هشیاری در شخص مصرف کننده به علت درصد کافئین موجود در این نوشیدنی است. حتما می دانید که روش های متفاوتی برای تهیه قهوه در دنیا وجود دارد؛ برای مثال شما می توانید قهوه را هم درفرنچ پرس، هم در دستگاه اسپرسو و هم به صورت سنتی درقهوه جوش ترکی تهیه کنید.

تهیه قهوه در موکاپات نیز یکی دیگر از روش های نوین دم کردن قهوه است که امروز قصد آموزش آن را به شما داریم. برای شروع ابتدا باید حدود 20 تا 22 گرم قهوه را آسیاب کنید یا از یکی از قهوه فروشی های نزدیک قهوه آسیاب شده خریداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که میزان قهوه مورد نیازتان به اندازه موکاپات شما بستگی دارد.

مقداری آب داخل کتری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بلافاصله تا زمانی که آب از حرارت نیفتاده نیمه پایین موکاپات را پر از آب جوش کنید؛ توجه کنید که مقدار آب نباید به قدری باشد که زمانی که صافی را روی آن قرار دادید از صافی بیرون بزند. البته شما می توانید از آب معمولی شیر نیز استفاده کنید اما، در این دستورالعمل ما بهترین روش دم کردن قهوه با موکاپات پرداخته ایم به همین خاطر اگر می خواهید قهوه شما کیفیت بهتری داشته باشد بهتر است که آب را قبل به جوش بیاورید و سپس به موکاپات اضافه نمایید.

در این مرحله سبد صافی موکاپات را روی قسمت پایینی دستگاه قرار دهید و داخل آن را با قهوه آسیاب شده پر کنید و کمی تکان دهید تا قهوه به طور یکنواخت داخل آن پخش شود؛ روی قهوه را به هیچ عنوان با قاشق صاف نکنید تا فشرده شود.

سپس قسمت بالایی موکاپات را روی قسمت پایین پیچ کنید اما احتیاط کنید چرا که محفظه پایین موکاپات کاملا داغ خواهد بود و ممکن است اگر حواستان نباشد دستتان بسوزد. پیشنهاد می کنیم از یک پارچه برای نگه داشتن قسمت پاییینی موکاپات استفاده کنید.

سپس دستگاه موکاپات را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. هنگامی که آب در محفظه پایین به نقطه جوش نزدیک می شود، فشار جریان قهوه را به آرامی به محفظه بالایی هل می دهد. اگر فشار آب زیاد باشد و آب سرریز شود، یعنی آب شما خیلی داغ است.

اگر آب تکان چندانی نخورد به این معنی است که باید شعله را زیاد کنید. باید حدود یک دقیقه منتظر بمانید تا تمام آب داخل محفظه با فشار از لای دانه های قهوه عبور کند و به محفظه بالایی برسد. حالا قهوه شما آماده است و شما می توانید آن را به صورت سردیا با شیر نوش جان کنید.

نکات تهیه قهوه در موکاپات

  • موکاپات برای استفاده و دم کردن یک قهوه شبیه به قهوه اسپرسو در خانه بسیار مناسب است.
  • ساختار آلومینیوم این دستگاه با دوام بوده و به راحتی تمیز می شود.
  • همه دستگاه های موکاپات دارای یک دریچه آزاد کننده ایمنی هستند که در صورت فشار بیش از حد آزاد شود.
  • در ابتدا استفاده از این دستگاه ممکن است دشوار به نظر برسد اما باید کمی قلق آن را یاد بگیرید.
  • همچنین اگر خیلی مراقب نباشید و در زمان مناسب حرارت زیر آن را خاموش نکنید ممکن است قهوه به راحتی تلخ شود.

طعم و ویژگی های فیزیکی اسپرسو با موکاپات

  • اسپرسو با موکاپات خیلی رقیق تر از اسپرسو با اسپرسوساز و اسپرسوی کافه ها است.
  • تقریبا بیشتر مواقع، کرما روی قهوه با موکاپات تشکیل نمی شود.
  • نوشیدنی ای خیلی تلخ (البته درک سطح تلخی آن بستگی به ذائقه شما دارد)، همراه با چربی قهوه (کمی چرب)، نسبتا رقیق و تیره رنگ، محصول نهایی موکاپات است.
  • ممکن است بعد از تهیه آن خیلی کم به نظر برسد، می توانید حجم آن را تا ۳۵ میلی لیتر (۳۵ گرم) افزایش دهید.

شستشو موکاپات

پس از یادگیری طرز استفاده از قهوه جوش موکا و تهیه قهوه دلخواه خود نوبت به شستشو موکاپات می رسد. علیرغم ساده به نظر رسیدن این کار، نکاتی وجود دارد که باید به آن ها نیز توجه کنید. نیازی به استفاده از مایع ظرف شویی یا مواد شوینده نیست کافی است پس از هربار دم کردن قهوه، موکاپات را فقط با آب داغ و دستمال بشویید (البته نه همیشه).در ضمن بهتر است از واژه های تهیه و درست کردن به جای دم کردن اسپرسو استفاده نماییم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب : به یک مجلسی دعوت شدیم که در آن شراب سِرو می‌شد و ما نرفتیم بعد پیام دادند که شما بیایید و شراب نخورید+ویدیو (244 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا نجّار برای طراحی درِ توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (204 نظر) مونا فرخ آذری همسر علی دایی: علی همسر بسیار خوب و فداکاری است فقط یک ایراد بزرگ دارد! (122 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (111 نظر) فنجان های چای و شیرینی مخصوص بیت رهبری برای پذیرایی از مهمان ها و هنرمندان/ ساده و باصفا به سبک خانه های قدیمی+عکس (98 نظر) نگاهی به بنز جی ال اس 580 هفتاد میلیاردی بهرام رادان با رنگ سبز زمردی +فیلم/ سلیقه علی سنتوری حرف نداره (94 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده است که الان نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (84 نظر) جشن تولد مجلل رضا گلزار، همسر جنتلمن آیسان آقاخانی/تزئین زیبای کیک شکلاتی با توت فرنگی (80 نظر) آزیتا حاجیان مهریِ سریال کیمیا: من 20 سال زندگی خیلی خوبی با آقای شریفی‌نیا داشتم، پدر بچه‌هامه و بعد از طلاق هم دوستیمون ادامه داره+ ویدیو (76 نظر) (فیلم) خوش آمد گویی ابراهیم تاتلیس خواننده ترکیه‌ای به احمدی‌نژاد در کنسرتش / هر چقدر مردم ایران منو دوست داشته باشن من دو برابر اون‌ها رو دوست دارم (59 نظر) الهام چرخنده: اگر خواهران منصوریان چادر سر کنند به آنها خانه و ماشین می‌دهم!+فیلم (56 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (53 نظر) رضا رویگری: 12 ساله پسرم رو ندیدم عکسش رو بغلم نگه می دارم که بهش بگم دلم براش تنگ شده ، منو اینقدر تنها نگذارید، من هیچکس رو ندارم دیگه (52 نظر) هادی چوپان: به من میگن بمون آمریکا نیا ایران آیندت رو همونجا بساز اما من میگم آینده بدون ایران بسوزه بهتره/ ما 8 هزار سال تمدن داریم هیچ وقت بد ایران رو نخوایم (46 نظر) بهنوش طباطبایی: من و مهدی دائم باهم دعوا میکردیم و از همدیگر خسته شده بودیم!+عکس (46 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پیام قهرمان مستر المپیای امسال برای هادی چوپان، گرگ پارسی
واکنش متفاوت صادق زیباکلام و شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس + فیلم
ساغر عزیزی بازیگر نقش فرح پهلوی: نقش ملکه برایم جذاب بود به همین دلیل پذیرفتم فرح شوم
الناز ملک با زرافه باز می‌گردد / یک سریال جنایی نفس‌گیر بعد از زخم کاری
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد!
مقابله جزئی اینستاگرام با سوءاستفاده جنسی از نوجوانان
سری جدید شام ایرانی با حضور هنرمندان و همسرانشان در فضایی خانوادگی
آغاز ثبت‌نام در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال 1404 از 29 مهرماه/ شرایط و جزئیات
اعلام نتایج نهایی آزمون مهرماه تمامی رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی/ شرایط و جزئیات ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان
نگاهی به 5 تن از مشهورترین و قدرتمندترین ملکه‌های تاریخ ایران باستان/ از آتوسا دختر کوروش کبیر گرفته تا آماستری، همسر خشایارشا+ تصاویر
بازی فکری؛ اگه تو تیزبینی دست "شرلوک هلمز" رو از پشت بستی زود بگو «پر» کجا قایم شده
جوکر دیدن شاهرخ استخری و دخترهاش در بلژیک در حواشی داغ امروز جمعه 27 مهر 1403
(ویدئو) گریه‌های تلخ عمو رشید در نقش«هیتلر اصفهانی» در جوکر2/ رودخانه "زاینده راین "را گرفتند/ فقط دلداری مجید یاسر و علی صادقی دیدنیه😁
رونمایی «علی شادمان»، کیوان سریال پرمخاطب "کیمیا" از پدر استاد دانشگاه و مادر معلم فرهنگی‌اش+ عکس
بازی فکری؛ اگه تو بچگی زیاد آب‌هویج خوردی الان چشات فول اچ دی می‌بینه بگو «ماهی» کجا قایم شده
منتخب روز   
پادشاه سگ ها با مو های بلند ابریشمی/افسانه ای ترین سگی که میتوانید ببینید! تصاویر عجیب و جالب از ناپدید شدن استانبول ترکیه در مه غلیظ/شهر زیر مه گم شد! انگشترهای رهبر معظم انقلاب زیر ذره بین ؛ از انگشتر فیروزه نیشابوری تا انگشتر عقیق کبود یمنی/ حقا که دستان با صلابت رهبری زینت بخش انگشتران اند برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد (عکس) خلاقیت جذاب شهرداری تهران در طراحی بنری مشترک از پزشکیان و قالیباف به زبان فارسی و عبری (فیلم) وقتی منتالیست برنامه عمارت تو شبکه 3 لامپ رو با پیشونی روشن میکنه! (فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم!