روش تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی لذیذ

  دوشنبه، 11 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی لذیذ
گوشت و لوبیا غذایی سنتی است که از دیرباز در شهر‌های اصفهان و کاشان طبخ می شود. به طور سنتی این غذا را در دیگ مسی تهیه می کردند، اما شما از هر نوع قابلمه ‌ای برای این منظور می ‌توانید استفاده کنید.

گوشت لوبیا غذای اصیل و محلی کاشان و اصفهان می باشد، گوشت و لوبیا در کاشان که پایه اصلی نذری ها در مراسم مذهبی، در این شهر است. اگر در ماه هایی مثل محرم یا صفر به این شهر بروید احتمال این که بتوانید این غذای محلی نذری را بخورید بسیار زیاد است.

مواد لازم برای گوشت و لوبیا اصفهانی

  • گوشت گوسفند با استخوان: ۴۰۰ گرم
  • لوبیا سفید: ۲۰۰ گرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم
  • پیاز: ۱ عدد درشت

طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی

گوشت و لوبیا در واقع یک نوع آبگوشت محلی اصفهانی و کاشانی است. برای درست کردن گوشت و لوبیا از شب قبل باید لوبیا سفید را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار موجب می شود نفخ لوبیاها گرفته شود و هضم آن نیز راحت تر شود.

در دومین مرحله از طرز تهیه گوشت و لوبیا سفید باید پیاز را به صورت درشت خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند، گوشت گوسفند را اضافه کنید. سپس مقداری فلفل، زردچوبه و دارچین به گوشت ها اضافه کنید تا مزه دار شوند.

وقتی رنگ گوشت عوض شد و کمی سرخ شد، لوبیاها و آبجوش را اضافه کنید. سپس شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا آبگوشت به طور کامل بپزد. گوشت و لوبیا کاملاً باید نرم شوند. در اواخر پخت نمک غذا را اندازه کنید. بعد از پخت گوشت و لوبیا هم آن را می توانید با باقالی پلو یا برنج چلو سرو کنید و هم می توانید گوشت و لوبیا را از آبگوشت جدا کنید و با گوشتکوب دستی بکوبید و با نان سرو کنید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه گوشت و لوبیا

  • برخی برای خوش طعم تر شدن گوشت و لوبیای اصفهانی مقداری سبزی به آن اضافه می کنند. اگر قصد اضافه کردن سبزی به این غذا را دارید، باید از تره، جعفری و شنبلیله استفاده کنید. تنها نکته ای که لازم است به آن توجه کنید، این است که حتماً مقدار شنبلیله باید کمتر از سایر سبزی ها باشد. نیازی به خرد کردن کامل سبزی ها نیست، تنها می توانید دو تا ۳ برش روی سبزی ها ایجاد کنید و آن ها را به آبگوشت اضافه نمایید.
  • استفاده از قلم و دنبه گوسفند و یا گوشت پر چرب موجب خوشمزه تر شدن گوشت و لوبیا می شود. در صورت اضافه کردن دنبه، بعد از پخت کامل غذا دنبه را از غذا خارج کنید. آن را خوب با گوشتکوب بکوبید و سپس دوباره به آن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می توانید برای درست کردن گوشت و لوبیا به جای گوشت قرمز از بوقلمون و شتر مرغ هم استفاده کنید.
  • برای پخت گوشت و لوبیای اصفهانی می توانید غذا را در زودپز نیز تهیه کنید. این کار موجب می شود روند پخت غذا سریع تر انجام شود.
  • بسیاری افراد برای درست کردن گوشت و لوبیا مقداری برنج نیز به آن اضافه می کنند. اگر قصد اضافه کردن برنج به غذا را دارید بهتر است از برنج نیم دانه و ایرانی استفاده کنید. برنج را بعد از اینکه گوشت و لوبیا تا حدی پخته شدند به غذا اضافه کنید.
  • گوشت و لوبیای کاشانی هر چقدر بیشتر و بهتر پخته شود، خوش طعم تر خواهد شد. از طرف دیگر خوب پخته شدن مواد موجب کش دار شدن غذا بعد از کوبیده شدن می شود.
  • اگر غذا را در زودپز تهیه می کنید، برنج را در انتهای پخت گوشت و لوبیا به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که به سبزی تازه دسترسی ندارید می توانید از مقداری سبزی خشک نیز استفاده کنید.
  • اگر گوشت و لوبیا را به صورت کوبیده میل می کنید، حتماً روی آن از مقداری دارچین و فلفل سیاه استفاده کنید تا غذا خوش طعم تر شود.

مواد لازم برای پخت گوشت و لوبیای اصفهانی روش دوم

  1. گوشت بی استخوان ۲۵۰ گرم
  2. قلوه گاه ۲۵۰ گرم
  3. سبزی ۵۰۰ گرم
  4. لوبیا سفید یا لوبیا قرمز یک لیوان پر
  5. برنج خرده یک استکان
  6. سیب زمینی یک عدد متوسط
  7. نمک و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه گوشت و لوبیای اصفهانی

  1. ابتدا سبزی را تمیز کرده و کاملا بشویید. برای این منظور از ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات استفاده کنید.
  2. سبزی ها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. نیازی نیست که سبزی ها خیلی خرد شوند، زیرا پس از پخت، همراه با سایر مواد اولیه کوبیده خواهند شد.
  3. گوشت و قلوه گاه را بشویید و خرد کنید. سپس در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  4. لوبیا را که خیس و چند بار آب آن را عوض کرده بودید، در آبکش بریزید تا آب اضافی آن برود.
  5. اکنون سبزی، گوشت و لوبیا سفید یا قرمز را در قابلمه بریزید و ۶ الی ۸ لیوان آب به آن اضافه کنید.
  6. قابلمه را روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید و مقداری زرد چوبه نیز به غذا اضافه کنید.درب آن را ببندید تا بپزد.
  7. هنگامی که گوشت و لوبیا کاملا پخته شد، آب برنج را دور ریخته و برنج را به غذا اضافه کنید.
  8. سیب زمینی را پوست گرفته و به غذا بیفزایید.
  9. زمانی که تمام مواد کاملا پخته شدند، نمک غذا را اندازه کرده و پس از چند دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید.آب غذا را جدا کرده و کنار بگذارید.
  10. سپس مابقی غذا را با گوشتکوب کاملا بکوبید تا له شود.
  11. اکنون گوشت و لوبیا را در ظرف بکشید و آب غذا را نیز جداگانه در کاسه سرو کنید.

این غذای سنتی را معمولا با نان سرو می کنند. در کنار آن می توانید از ترشی نیز استفاده کنید تا سفره ای کاملا سنتی داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت