روش تهیه کله جوش زنجانی با عدس و لپه

  شنبه، 28 خرداد 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه کله جوش زنجانی با عدس و لپه
کله جوش از جمله غذاهایی است که در بسیاری از نقاط کشور با دستور پخت‌های مختلف تهیه می‌شود و اهالی زنجان نیز دستور خاص خود را دارند که در آن از لپه، برنج، ماست چکیده و ادویه خاصی به نام کاکوتی (کهلیگ اوتی) استفاده می‌شود. کله آش خوشمزه و مقوی می باشد.

کله جوش خوراکی است که با کمی تفاوت در اکثر شهرهای ایران پخته می شود اما اصالتا منسوب به شهر زنجان است. در کله جوش زنجانی، گوشت، پیاز و سبزیجات معطر و نخود و عدس با آب را همراه یکدیگر می پزند. پس از آن تخم مرغ هایی که با ماست یا کشک مخلوط شده اند را به ترکیب پیشین اضافه می کنند. اضافه کردن گوشت تفاوت اصلی کله جوش زنجان با کله جوشی که در سایر شهرها پخته می شود است.

مواد لازم برای تهیه کله جوش زنجانی با عدس و لپه

  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • سیر ۲ حبه
  • سیب زمینی مکعبی خرد شده ۱ عدد متوسط
  • عدس ۱ پیمانه
  • لپه ۱/۴ پیمانه
  • برنج ۱/۴ پیمانه
  • ماست و کشک به میزان لازم
  • کوفته ریزه (در صورت دلخواه)
  • نعنا ، کاکوتی خشک و پونه ۲ ق غذا خوری
  • روغن ، نمک و فلفل ، زردچوبه و گردو پودر شده به میزان لازم

طرز تهیه کله جوش زنجانی با عدس و لپه

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی زردچوبه و روغن تفت دهید تا پیاز سبک شود. سیر پوره شده را نیز اضافه کنید و تفت داده تا عطر سیر بلند شود. سپس کمی فلفل سیاه و آرد را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود.

در ادامه کمی نعنا خشک و پونه پودر شده را اضافه کنید و عدس و لپه و برنج از قبل خیس خورده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. ۱ لیوان آب روی مواد بریزید و اجازه دهید تا بجوشد و آرد حل شود. بعد از اینکه آرد کاملا باز شد ۲ لیوان دیگر آب اضافه کنید و اجازه دهید حبوبات و برنج پخته و نرم شوند.

در ادامه بعد از اینکه مواد کاملا پخته شدند باید سیب زمینی را پوست بگیرید و مکعبی ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید. نمک کله جوش را اندازه کنید. حالا نوبت اضافه کردن ماست یا کشک می باشد، دقت کنید ماست باید ترش باشد و زمانی که ماست و کشک را اضافه می کنید کله جوش نباید خیلی رقیق باشد. کشک رقیق شده با ماست همزده را به اندازه ۱/۲ پیمانه اضافه کنید تا لحظه جوش آمدن مداوم هم بزنید.وقتی کشک یا ماست خوب گرم شد باید گردو را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه کله جوش زنجانی فوق العاده خوشمزه ما حاضر شده است و می توانید با نان سنگگ ترید کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه کله جوش زنجانی خوشمزه و سنتی

  1. اندازه اضافه کردن ماست یا کشک به دلخوه است.
  2. آرد برای لعاب بیشتر به این غذا اضافه شده است و بهتر است آن را حذف نکنید.
  3. مقدار سیر را می توانید کم و زیاد کنید.

کله جوش زنجانی

مواد لازم برای کله جوش زنجانی روش دوم

  • دو عدد پیاز متوسط
  • نصف پیمانه لپه
  • نصف پیمانه برنج
  • نصف پیمانه گردو خوردشده
  • یک قاشق غذاخوری نعنا خشک
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم
  • یک پیمانه ماست
  • دو پیمانه کشک
  • دو لیوان آب

طرز تهیه کله جوش زنجانی روش دوم

ابتدا پیازهای نگینی را در روغن سرخ کنید. به آن زردچوبه، فلفل و نمک و گردوی خوردشده اضافه کنید و حدود پنج دقیقه تفت دهید تا روغن گردو درآید.نعنا خشک را به مواد اضافه کنید تا تفت کوچکی بخورد. در ادامه لپه و برنجی که از قبل خیس کرده و پخته اید، به این مواد اضافه کنید.برای یادگیری طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی به لینک درج شده مراجعه کنید.در ظرفی جداگانه کشک و ماست را با هم مخلوط کرده و در آن آب بریزید و وقتی یکدست شد به مواد داخل قابلمه بیفزایید و آن را مجددا روی حرارت بگذارید.وقتی جوش آمد، اگر غلظت خوبی داشته باشد، پس از چند دقیقه حاضر می شود که می توانید با نعناداغ و گردو تزیین و نوش جان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (333 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (144 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (67 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (45 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (32 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (26 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (25 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (16 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (15 نظر)