روش تهیه خوراک هویج و لوبیا سبز لذیذ

  دوشنبه، 20 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه خوراک هویج و لوبیا سبز لذیذ
خوراک لوبیا سبز و هویج یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه است که می‌توان آن را مطابق رژیم غذایی گیاهخواران نیز تهیه کرد. در این مطلب طرز تهیه خوراک لوبیاسبز و هویج به همراه نکات کلیدی پخت این غذا آموزش داده شده است.

خوراک لوبیا سبز یکی از انواع غذاهای خوشمزه پرطرفدار بین المللی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه که با نام راگو هم شناخته می شود از ترکیب گوشت خورشتی، سیب زمینی و لوبیا سبز تهیه می شود. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم به همراه نان یا برنج سرو کنیم. افراد زیادی هستند که به دلیل طعم و بوی لوبیا سبز غذاهایی که با این ماده غذایی درست می شوند را دوست ندارند، اما این غذای خوشمزه با ترکیبی عالی تهیه می شود و به هیچ وجه بوی زهم لوبیا سبز را حس نمی شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خوراک هویج و لوبیا سبز

  • گوشت تکه ای ۲۰۰ گرم
  • لوبیا سبز ۲۰۰ گرم
  • هویج ۲ عدد
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • قارچ ۱۰ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ ق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه خوراک هویج و لوبیا سبز

ابتدا پیاز ها را بشورید و روی تخته برش نگینی خرد کنید. گوشت ها را بشورید و در صورت نیاز آن ها را تکه ای خرد کنید. لوبیا ها را بشورید و آن ها را به صورت حلقه های درشت یا ریز به صورت دلخواه خرد کنید و کنار بگذارید. سیب زمینی ها و هویج را بشورید و آن ها را به صورت سایز دلخواه روی تخته برش خرد کنید و کنار بگذارید. قارچ ها را نیز شسته و اسلایس کنید.

در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و پیاز های خرد شده را داخل روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس مقداری زردچوبه به پیاز ها بزنید و گوشت های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. سپس مقداری فلفل سیاه به گوشت بزنید تا مزه بهتری بگیرد. رب گوجه را به همراه ادویه ها به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب گوجه با روغن باز شود و ادویه ها به خورد مواد برود. در این مرحله ۲ لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و مواد با حرارت ملایم پخته شود. دقت کنید در این زمان آب خوراک تمام نشود.

بعد از اینکه گوشت نیم پز شد هویج و لوبیا خرد شده و قارچ را به خوراک اضافه کنید و اجازه دهید پخته شود. در این فاصله سیب زمینی ها را در تابه منایب با مقداری روغن سرخ کنید. زمانی که گوشت و لوبیا پخته شد و آب مواد کم شد سیب زمینی های سرخ شده را به خوراک اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه شعله را خاموش کنید. خوراک آماده است. می توانید خوراک هویج و لوبیا را با نان تازه یا برنج معطر ایرانی سر کنید. نوش جان

نکات کلیدی برای تهیه خوراک هویج و لوبیا سبز لذیذ و مجلسی

  1. می توانید از مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید.
  2. می توانید از گوجه فرنگی هم داخل خوراک استفاده کنید.
  3. شما به دلخواه می توانید از انواع سبزیجات استفاده کنید.
  4. برای چاشنی به دلخواه می توانید از کمی آبلیموترش یا آبغوره یا آب نارنج استفاده کنید.

نحوه نگهداری لوبیا سبز

  • ابتدا لوبیا سبزها را شسته، سپس آنها را به مدت 2 دقیقه در ظرف حاوی آب جوش قرار دهید.
  • پس از گذشت 2 دقیقه لوبیا سبزها را از ظرف آب جوش خارج کرده، به مدت 2 دقیقه داخل آب یخ که قبلاً آماده کرده اید، قرار دهید.
  • این روش پخت کوتاه را آنزیم بری گویند. لوبیا سبز آنزیم بری شده و خنک شده را می توان درون کیسه های مخصوص فریزر و یکبار مصرف قرار داده و قبل از بستن درب آن ها، هوای اضافی کیسه را خارج کرد و در فریزر نگهداری کرد.
  • قرار دادن لوبیا سبز به مدت 2 دقیقه در آب جوش، مقدار بسیار ناچیزی از ویتامین های موجود در لوبیا سبز را از بین می برد. ولی ویتامین های باقی مانده در آن، در طی مدت نگهداری هشت ماه، بدون هیچ گونه تغییری حفظ خواهند شد.

از مزایای آنزیم بری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنزیم بری از طریق از بین بردن آنزیم های مضر مانند پروتئاز (تجزیه کننده پروتئین) و لیپاز (تجزیه کننده چربی) موجود در لوبیا سبز، باعث حفظ میزان آلبومین در لوبیا سبز می شود.
  • آنزیم بری باعث حفظ ویتامین های موجود در لوبیا سبز به خصوص ویتامین های گروه B و C به مدت طولانی در حالت انجماد می شود.
  • در اثر آنزیم بری، اکسیژن پنهان موجود در بافت سلولی لوبیا سبز از بین رفته و از فساد ثانویه آن جلوگیری می شود.
  • آنزیم بری باعث کاهش میزان میکروارگانیسم ها در لوبیا سبز و در نتیجه افزایش زمان ماندگاری آن می گردد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان