روش تهیه خورش کرفس با مرغ مجلسی

  یکشنبه، 23 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه خورش کرفس با مرغ مجلسی
خورش کرفس طرفداران پر و پا قرص و البته دشمنان خودش را دارد. یکی از دلایلی که بعضی از افراد آن را دوست ندارند شباهت آن به خورش قورمه سبزی است و این افراد قورمه سبزی را به آن ترجیح می‌دهند. اگر خورش کرفس را با یک دستور خوب تهیه کنید و اجازه بدهید خوب جا یبافتد، حتما از طعم متفاوت و دلنشین آن لذت خواهید برد.

خورش کرفس یکی از انواع خورش های معروف و پرطرفدار ایرانی است. یکی از دلایلی که شاید کمتر خورش کرفس را بر سر سفره های ایرانی می بینیم این باشد که این خورش شباهت هایی به خورش قورمه سبزی دارد و به همین دلیل اکثرا قورمه سبزی را بر آن ترجیح می دهند بنا به ذائقه و سلیقه در بعضی رسپی به خورش کرفس لوبیا قرمز و چیتی اضافه می شود. جالب است بدانید کرفس فواید و خواص بسیار زیادی دارد که از مهم ترین خواص کرفس می توان به پاکسازی کبد ، سلامت پوست و مو ، مفید برای لاغری ، سلامت قلب ، کنترل فشار خون ، تقویت حافظه ، کنترل سردردهای میگرنی و ده ها خاصیت دیگر اشاره کرد. با تهیه خورش کرفس می توانید از این خواص ارزشمند بهره ببرید. ضمن اینکه معروف ترین غذایی که با کرفس تهیه می شود همین خورشت کرفس است. مطمئن باشید اگر خورش کرفس را به خوبی تهیه کنید می تواند به راحتی با قورمه سبزی رقابت کند پس نکات و فوت و فن های را که به شما در آخر این پست آموزش می دهیم مطالعه کنید. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورش کرفس تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید

مواد لازم برای خورش کرفس با مرغ

  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سینه مرغ (یا گوشت400گرم) نصف عدد
  • نمک و زردچوبه به مقدار لازم
  • برگ کرفس خرد شده ۱ لیوان
  • سبزی قرمه آماده نصف لیوان
  • ساقه کرفس خردشده ۲ لیوان
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • آب به مقدار لازم
  • لوبیا قرمز نصف لیوان

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ

ابتدا سبزی قورمه را داخل ماهیتابه ریخته و با روغن خوب سرخ می کنیم پس از اینکه سبزی قورمه خوب سرخ شد سبزی کرفس و ساقه های کرفس را هم اضافه کرده و تفت می دهیم و بعد از آماده شدن خاموش می کنیم.

پیازی که نگینی خورد کردیم را در روغن سرخ می کنیم و بعد مرغ یا گوشت را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. سپس ادویه ها و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رب رنگ بیندازد. بعد آب را اضافه می کنیم. میزان آب بستگی به این داره که خورش را در قابلمه می پزیم یا زودپز و اینکه زودپز میزان آب رو کم می کنه یا خیر.

اگر خورش را با گوشت تهیه می کنید اجازه دهید گوشت به پخت کامل نزدیک شود و اگر با مرغ تهیه می کنید اجازه دهید مرغ نیم پز شود.در نهایت سبزی و کرفسی که سرخ کرده بودیم و لوبیا و لیمو عمانی را به گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد.بعد از پخت کامل و جا افتادن خورش نمک را اضافه کرده و می چشیم تا نمک به اندازه باشد. نوش جان

نکاتی ریز در خوشمزه تر کردن خورشت کرفس

  1. اگر بخواهید در خورشت از گوشت گوسفندی استفاده کنید باید از همان ابتدای پخت همه مواد را با همراه گوشت تفت دهید. چون گوشت گوسفند زود پز است.
  2. بجای آبغوره یا آب نارنج میتوانید از لیموعمانی برای مزه دار کردن خورش استفاده کنید.برای این کار دو یا سه عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و نیم ساعت قبل از پایان پخت داخل خورش بیندازید.
  3. برای جا افتادن و خوشمزه تر شدن خورشت باید حرارت را کم کنید تا خورشت به آرامی بپزد.
  4. برای لذیذ تر شدن خورش کرفس میتوانید از استاک استفاده کنید.
  5. برای اینکه رنگ و طعم جعفری از بین نرود بهتر است در اواخر پخت آن را به خورشت اضافه کنید.در ضمن جعفری را نباید زیاد سرخ کنید چون طعم و بو و خاصیتش را از دست می دهد.
  6. از گوشت مرغ هم می توانید برای تهیه خورش کرفس استفاده کنید.
  7. بر حسب سلیقه تان در خورشت کرفس میتوانید از لوبیا چیتی هم استفاده کنید.
  8. خوشمزه شدن خورشت کرفس به نازکی و جوانی ساقه های کرفس است.
  9. استفاده از نعنا و جعفری در خورشت کرفس طعم بی نظیری به این خورشت میدهد و طعم آن را همه پسند میکند.
  10. بجای لیمو عمانی که ممکن است مزه تلخی به خورشت بدهد استفاده از آب لیموی تازه اولویت بیشتری دارد.
  11. برگ های کرفس را با کره تفت دهید تا عطر و طعم خورشت شما فوق العاده ای شود.
  12. سبزیجات استفاده شده در خورشت کرفس نیازی به سرخ شدن ندارند و تنها تفت دادن آن ها کافیست.
  13. توجه داشته باشید که گوشت گوساله و سبزیجات نباید همزمان به خورشت اضافه شوند. زیرا گوشت برای کامل پخته شدن به زمان زیادتری نیاز دارد.
  14. اضافه کردن آب گوشت می تواند طعم خورشت کرفس شما را چند برابر کند.
  15. زردچوبه و زعفران جزو ادویه های مهم و اصلی این خورشت هستند.
  16. برای اینکه خورشت شما ترش نشود بهتر است موقع اضافه کردن آب لیمو آن را کم کم به خورشت اضافه کنید.
  17. خورشت کرفس هر چه قدر زمان زیادی بپزد جا افتاده تر میشود.
  18. اگر سبزی های این خورشت پس از شستن به طور کامل خشک نشوند در هنگام پخت له می شوند.
  19. برای خوش طعم کردن خورش میتوانید یک تکه گوشت چربی دار داخل آن بریزید.
  20. اگر بخواهید از رب در خورشت کرفس استفاده کنید باید بعد از سرخ شدن گوشت رب را به آن اضافه کنید.
  21. در هنگام خرد کردن ساقه های کرفس نخ ها را از بالای آن بکشید و خارج کنید.
  22. برگ های ظریف کرفس را خرد کنید و در خورشت استفاده کنید.
  23. در سبزی خورشت کرفس به اندازه نصف جعفری یا کمتر ،نعنا بزنید .سبزی ها را ریز خرد و سرخ کنید وساقه های نعنا را در سبزی خرد نکنید.
  24. .سعی کنید همیشه خورشت را با مقدار مشخصی اب بپزید تا کم یا زیاد نباشد. اگر آب خورش کم شد مقداری اب جوش داخل آن بریزید.
  25. از کنگر و ریواس هم برای خوشمزه تر کردن خورشت کرفس میتوانید استفاده کنید. به این شکل که کنگر را مانند کرفس به اندازه یک بند انگشت خرد کنید و کمی تفت دهید و با بقیه مواد مخلوط کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (223 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت