روش تهیه خورش کاری مرغ لذیذ

  شنبه، 08 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه خورش کاری مرغ لذیذ
خورش مرغ کاری کیی از انواع خورش های خوشمزه بین المللی است که با روش های متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

ادویه کاری در واقع ادویه ای ترکیبی از دارچین- سیر -هل- زردچوبه و فلفل و .. است که در آشپزی کشورهای شرق ایران مثل هندوستان و پاکستان بسیار استفاده می شود.با این ادویه خوشمزه غذاهای مختلف و متنوعی درست می شود.یکی از غذاهای خوشمزه که امروزه در ایران با این ادویه درست می شود خورشت کاری است.خورشت کاری خورشتی متعلق به هند و درواقع ادویه کاری ادویه ای اصالتا هندی است.این غذای تند و لذیذ تقریبا در همه جای هندوستان درست می شود.

در اینجا طرز تهیه این غذای خوشمزه با سس خامه و ماست و همراه با تکه های سینه مرغ پخته شده را برایتان می نویسم.البته در برخی مدلهای پخت این خورشت از سس خامه استفاده نمی شود و خورشت فقط با رب گوجه فرنگی و به صورت ربی درست می شود. اساس این خورشت بر پایه ادویه های کاری و زنجبیل و فلفل و سیر است.این خورشت برای وعده غذایی ناهار با برنج بسیار مناسب است.

مواد لازم برای خورش کاری مرغ

  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • سینه مرغ ۶۰۰ گرم
  • شیره نارگیل ۱ قوطی
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • پودر کاری ۳ قاشق غذاخوری
  • جعفری خرده شده برای تزیین
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش کاری مرغ

ابتدا پیازها را به صورت خلالی متوسط خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خلالی را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه و ادویه کاری به آن اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که ادویه ها به خورد پیاز بروند و یکدست شوند ادامه دهید. در ادامه گوشت مرغ را بشویید و به شکل تکه های کوچکتر از جوجه کبابی خرد کنید.

در ادامه گوشت مرغ را به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و کمی سرخ شود پس از اینکه رنگ گوشت مرغ تغییر کرد دو لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مرغ با حرارت ملایم بپزد.

در مرحله بعد سیب زمینی ها و قارچ ها را پوست بگیرید و به شکل تکه های نسبتا درشت خرد کنید. پس از اینکه گوشت مرغ به طور کامل پخت قارچ ها و سیب زمینی ها را به همراه شیره نارگیل به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید آب خورشت تبخیر شود و خورش به روغن بیفتد.

پس از اینکه خورشت به طور کامل آماده شد آنرا با جعفری خرد شده تزیین کنید و به همراه نان یا برنج سرو کنید. نکته مهم در مورد این خورشت مقدار ادویه کاری است که به ذائقه شما بستگی دارد هر چه میزان ادویه کاری بیشتر باشد خورش خوشمزه تر و تند تر خواهد شد.

مواد لازم برای خورش کاری مرغ روش دوم

  • کره آب شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز ریز خرد شده: ۱ عدد
  • سیر رنده شده: ۴ حبه
  • زیره سبز آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: ½ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر میخک: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری
  • خامه سنگین زده شده: ۱ فنجان
  • ماست چکیده: ۱ لیوان
  • بادام هندی: ۱/۲ فنجان
  • پودر فلفل پاپریکا: ۲ قاشق چایخوری
  • شکر سفید: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
  • سینه مرغ پوست کنده و بدون استخوان: ۲ عدد خرد شده به صورت قطعات مکعبی
  • پودر کاری: ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه خورش کاری مرغ روش دوم

برای درست کردن خورش مرغ کاری با ماست و خامه ابتدا سس خورش را آماده می کنیم. در یک ماهیتابه و روی حرارت متوسط گاز کره آب شده را کمی گرم کنید. پیازهای خرد شده را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه در کره تفت دهید تا سبک شوند. در ادامه ۴ حبه سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. زیره سبز، یک قاشق چایخوری نمک، پودر میخک، زنجبیل، پودر فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه را هم اضافه کنید و با سیر و پیازها کمی تفت دهید. دو دقیقه زمان برای این مرحله کافی است.

در مرحله بعد خامه سنگین قنادی زده شده، یک لیوان ماست چکیده یا یونانی، پودر فلفل پاپریکا و یک قاشق غذاخوری شکر را به مواد بالا اضافه کنید و خوب هم بزنید. بهتر است تمام محتویات ماهیتابه را به یک قابلمه مناسب منتقل کنید و روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا یک سس غلیظ به دست بیاید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای آماده شدن سس خورش مرغ کاری با ماست و خامه کافی است.

در یک ماهیتابه نچسب روغن مایع را داغ کنید. تکه های سینه مرغ را در روغن بریزید و روی شعله ملایم گاز تفت دهید. بادام هندی ها را آسیاب کنید و پودر آن را به همراه پودر کاری روی تکه های مرغ بریزید و هم بزنید. این کار را تا زمانی که تکه های مرغ رنگ شان از صورتی به کرم تغییر کند ادامه دهید. ۳ دقیقه زمان برای این مرحله کافی است. تکه های سینه مرغ تفت داده شده را از ماهیتابه خارج کنید و به سسی که قبلا آماده کرده بودید اضافه کنید و خوب هم بزنید. خورش مرغ کاری با ماست و خامه را به مدت ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا تکه های مرغ خورش خوب بپزند و خورش جا بیفتد.

خورش مرغ کاری با ماست و خامه را با جعفری تازه خرد شده تزیین و با برنج سرو می کنند. در صورت تمایل می توانید به سس خورش مرغ کاری کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید. در این صورت دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه گرفته شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت