روش تهیه کوفته مرغ ارومیه ی لذیذ

  چهارشنبه، 22 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه کوفته مرغ ارومیه ی لذیذ
کوفته مرغ ارومیه یکی از غذاهای قدیمی و خوشمزه خاورمیانه است که با مواد بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته مرغ در ادامه با ما همراه باشید.

کوفته مرغ ارومیه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. کوفته مرغ از غذاهایی محسوب می شود که در هر کشوری با دستوری منحصربفرد تهیه می شود و از انواع سبزیجات در تهیه آن استفاده می شود. این غذای خوشمزه شباهت زیادی به کتلت مرغ دارد و به همین دلیل می توانیم به سلیقه خود آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنیم. در برخی دستورها در این کوفته از برنج پخته شده هم استفاده می شود که باعث می شود بافت کوفته ترد تر و خوشمزه تر شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کوفته مرغ ارومیه

  • 500 گرم سینه مرغ
  • 1/2 پیمانه برنج
  • 1/2 پیمانه لپه
  • ۱ عدد تخم مرغ
  • 2 عدد پیاز
  • ۱ عدد عصاره مرغ
  • ۲ قاشق غذا خوری سبزی کوفته
  • ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • زرشک و مغز گردو به میزان لازم
  • آلو به میزان لازم
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه کوفته مرغ ارومیه

لپه ها را حداقل از ۲ ساعت قبل در آب خیس کنید. در یک قابلمه لپه ها را به همراه مقداری آب روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید خوب بپزند. پس از اینکه لپه ها پخت، آن ها در یک مخلوط کن ریخته و آسیاب کنید. برنج را از یک ساعت قبل به همراه آب و نمک خیس کنید.

در یک قابلمه برنج را به همراه مقداری آب و نمک روی شعله قرار داده و بپزید. سینه مرغ را پوست بگیرید و استخوان ها را جدا کنید. آن ها را در یک چرخ گوشت ریخته و خوب له کنید. یک پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و با مرغ چرخ کنیدمرغ ها را به همراه برنج و لپه در یک کاسه ریخته و خوب ورز دهید تا کاملا مخلوط شوند. سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کرده و هم بزنید تا حالت چسبندگی به خود بگیرد.تخم مرغ را شکسته و به همراه زعفران و سبزی کوفته بریزید و ورز دهید. سپس به مدت حداقل ۱ ساعت و نیم در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.مواد را از یخچال درآورده و کف ظرف پهن کنید. کمی زرشک و ۱ عدد آلو را به همراه مقداری گردو در مرکز آن گذاشته سپس به صورت توپ هایی به اندازه پرتقال درآورید. یک پیاز دیگر را به صورت نگینی خرد کنید. در یک قابلمه روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید.

اجازه دهید داغ شود سپس پیاز ها را به همراه مقداری زردچوبه اضافه کرده و کمی تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. رب گوجه فرنگی را در تابه ریخته و هم بزنید تا خوش رنگ شود. عصاره مرغ را در مقداری آب جوش حل کنید و به رب اضافه کنید.کوفته های آماده شده را در کف آن بچینید پس از اینکه به جوش آمد شعله را کم کنید سپس در قابلمه را گذاشته و اجازه دهید به مدت ۴۰ دقیقه خوب بپزد و جا بیفتد.کوفته مرغ ارومیه حرفه ای شما آماده شده است. برای اینکه یک کوفته مرغ ارومیه مخصوص طبخ نمایید حتما مراحل را کامل و دقیق انجام دهید.

نکات تهیه کوفته مرغ ارومیه

  • می توانید در طرز تهیه این کوفته قلقلی و لذیذ از مقداری زنجبیل تازه رنده شده برای طعم و عطر بیشتر استفاده کنید.می توانید پیاز و فلفل دلمه را به جای رنده کرن، با مرغ در چرخ گوشت بیندازید و چرخ کنید.
  • در صورت تمایل از یک قاشق چای خوری آرد برای انسجام بیشتر مواد این کوفته خوشمزه استفاده کنید. گاهی اوقات در طرز تهیه کوفته مرغ مانند کوفته تبریزی از برنج هم استفاده می شود.بهتر است قبل از گلوله کردن کوفته ها به مدل حداقل نیم ساعت مواد را در یخچال بگذارید.
  • دستتان باز است که کشمش، زرشک و گردو را کلا از دستور پخت کوفته مرغ تبریزی مجلسی حذف کنید که در این صورت کوفته مرغ ساده خواهید داشت.می توانید کوفته ها را در آرد سوخاری بغلتانید و کوفته مرغ سوخاری مجلسی درست کنید.از اضافه کردن آب سرد به کوفته های مرغ خودداری کنید. این کار باعث می شود کوفته هایتان شل شده و از هم باز شود.
  • اگر می خواهید کوفته مرغتان طعم ملس بگیرد از چند برگ زردآلو هم در سس کوفته مرغ استفاده کنید. همچنین می توانید به جای استفاده از زرشک درون کوفته ها، زرشک را سرخ کنید و در هنگام سرو روی کوفته ها بریزید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان