روش تهیه نان فطیر شیرین لذیذ

  شنبه، 29 آبان 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه نان فطیر شیرین لذیذ
درست‌کردن نان در خانه هرچند سختی‌های خاص خودش را دارد اما لذتی دارد که قابل مقایسه با پخت دیگر غذاها نیست. می‌شود گفت نان را درست می‌کنیم و این پروسه ورز دادن و به عمل آمدن نان، جذابیت زیادی دارد که فقط باید تجربه‌اش کنید.

نان فطیر شیرین از جمله نان های سنتی ایران است که در شهرهای مختلف به عنوان سوغاتی طبخ می شود. این نان شیرینی ضخامت کم و طعم شیرینی دارد. اغلب آن را برای وعده صبحانه یا عصرانه مصرف می کنند. اگر به شهرهایی که این نان را تهیه می کنند سفر کنید متوجه می شوید که اغلب نانوایی ها آن را درست می کنند. البته طرز تهیه نان فطیر شیرین آنقدر سخت نیست و می توانید به راحتی در منزل فطیر شیرمال تهیه کنید. این مطلب به روش درست کردن نان فتیر اختصاص دارد.

مواد لازم برای تهیه نان فطیر شیرین

  • شکر ۵۰۰ گرم
  • شیر ۱ کیلو گرم
  • آرد ۷ پیمانه ( در حدی که خمیر به دست نچسبد )
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • مایه خمیر فوری ۱ ق غذا خوری
  • نمک ۱ ق مربا خوری
  • کنجد ۱ ق غذا خوری
  • روغن مایع ۱/۲ پیمانه
  • زردچوبه ۱ ق مربا خوری

طرز تهیه نان فطیر شیرین

ابتدا داخل یک قابلمه شیر و شکر و روغن مایع و تخم مرغ ها را ریخته و با همزن دستی مخلوط کنید سپس روی حرارت بگذارید تا شکر ذوب شود. ( مواد نباید اصلا بجوشد با حرارت خیلی کم ) سپس وقتی ولرم شد خمیر مایه و نمک و زردچوبه را به مخلوطمون اضافه کنید چند دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه فعال شود.

در ظرفی نسبتا بزرگ آرد را ریخته و سه بار الک می کنیم سپس مخلوط مرحله اول را کم کم به آرد اضافه می کنیم تا خمیر جمع شود اگر لازم بود آرد بیشتری اضافه کنید. پس از اینکه خمیر جمع شد آن را بمدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر نرمی و یکدستی بدست بیارید سعی کنید با ورز دادن چسبندگی خمیر را بگیرید سپس روی خمیر را بپوشانید و بمدت ۲ ساعت در جای گرم قرار بدهید تا خمیر پف کند و حجم بگیرد.

پس استراحت خمیر پف روی آن را بگیرید و از خمیر ها چونه گرفته و با وردنه به قطر ۱ سانت باز کنید و به دلخواه روش طرح بزنید سپس با مخلوط زعفران با زرده تخم مرغ روی خمیر ها رومال کرده و کنجد بپاشید و در سینی فری که از قبل با مقداری روغن چرب کردید قرار داده و بمدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه قرار بدهید تا نان ها پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان فطیر شیرین

  • اضافه کردن آرد زیاد باعث خشک شدن نان می شود و خمیر پف نمی کند.
  • یک کاسه آب داخل فر قرار دهید تا با ایجاد رطوبت نان نرمی داشته باشید.
  • اگر از خمیر مایه خود مطمئن نیستید آن را از قبل عمل بیارید.
  • نان ها را بعد از پخت داخل دستمال پارچه ای گذاشته تا نرم شود.
  • می توانید مقداری زنجبیل اضافه کنید.
  • میزان شیرینی این نان به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کمتر از مقدار گفته شده بریزید.

مواد لازم برای درست کردن نان فطیر شیرین روش دوم

  • آب ولرم : نصف پیمانه
  • آرد الک شده : 4 پیمانه
  • آب گرم : 2 پیمانه
  • نمک : یک قاشق چایخوری
  • شکر :2 قاشق غذاخوری
  • پودر خمیر ترش : 2 قاشق چایخوری
  • روغن مایع : یک قاشق سوپخوری
  • کنجد : مقدرای (برای تزئین)
  • گردو خرد شده : یک پیمانه
  • دارچین : 2 قاشق سوپخوری
  • شکر برای داخل نان :نصف پیمانه

طرز تهیه نان فطیر شیرین روش دوم

پودر خمیر ترش را با یک قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم( گرمای مناسب آب ولرم باید 40 درجه سانتی گراد باشد) مخلوط کنید و در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا پف کند.سپس یک پیمانه آرد را با بقیه شکر ، نمک و آب ولرم مخلوط کنید و بعد از 10 دقیقه به مایه خمیر ترش اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر به مواد استراحت دهید. بعد روغن مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. بقیه آرد را هم کم کم به مایه نان اضافه کنید و هم بزنید تا مایه نان به خمیر تبدیل شود .تا جایی که با دست بتوان خمیر را ورز داد و خمیر به دست نچسبد.روی خمیر آماده شده را بپوشانید و خمیر را به مدت 2 ساعت در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا زمانی که حجم آن 2 برابر شود.فر را با حرارت 175 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود.

گردو ، شکر و دارچین را با هم مخلوط کنید تا برای وسط فطیر استفاده کنید.روی سطح صافی مقداری آرد بپوشانید و از خمیر گلوله های به اندازه 100 گرم جدا کنید و با وردنه آن را باز کنید .بعد مقداری از مخلوط گردو و شکر را در وسط نان قرار دهید و اطراف خمیر را به وسط آن جمع کنید و ببندید . بعد نان را با دست پهن کنید.نان را به مدت 10 دقیقه در سینی چرب شده قرار دهید تا استراحت کند . بعد روی خمیر فطیر کمی روغن بمالید و کنجد بپاشید.سپس سینی را به مدت 25 تا 30 دقیقه در وسط فر قرار دهید تا نان ها پخته شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان