روش تهیه پای خرمالو لذیذ

  یکشنبه، 07 آذر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه پای خرمالو لذیذ
پای خرمالو یکی از متفاوت ترین نوع شیرینی هاست که خیلی از افراد شاید تابحال نخورده باشند ولی ما در این بخش طرز تهیه این پای خرمالو خوشمزه را برای شما گذاشتیم. امیدوارم خوشتان بیاید.

خرمالو میوه محبوب پاییزی است که از آن می توان در تهیه انواع مربا، دسر، چیپس و انواع مختلفی از کیک مثل کیک خیس خرمالو و شیرینی استفاده کرد. این میوه خوشرنگ و خوش طعم با خواص بسیار زیاد، می تواند جای خود را در رژیم غذایی شما باز کند حتی اگر گاهی اوقات به خاطر طعم گسی که داشته است، دور خوردن آن را خط کشیده اید. بد نیست بدانید که خرمالو، چربی و کالری کمی دارد اما سرشار از مواد معدنی و ویتامین هاست و به کاهش و کنترل فشار خون، کمک به بیماران قلبی و درمان یبوست کمک می کند. خرمالو به عنوان میوه ای سرشاز از ویتامین ث، داروی بسیار مفیدی برای سرماخوردگی است و اگر آن را بپزید و در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف کنید، سرعت درمان را تا حد چشمگیری بالا می برید. در طب سنتی نیز خرمالو طبع گرم و تر دارد و برای بیشتر مزاج ها مناسب است.

مواد لازم برای اشتروسل گردو پای خرمالو

  • آرد همه کاره: ۱/۴ پیمانه + ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه ای روشن: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • پودر جوز: ۱/۴ قاشق چای خوری
  • کره: ۱/۴ پیمانه، به صورت قطعات مکعبی و نرم
  • گردوی خرد شده: ۱/۴ پیمانه گردو

مواد لازم برای خمیر پای خرمالو

  • خمیر پای: یک عدد تکی (فقط لایه زیرین خمیر دارد)

مواد لازم برای مواد میانی پای خرمالو

  • پوره: ۲ پیمانه
  • شکر سفید: ۱ پیمانه
  • آرد: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ۱ قاشق چای خوری
  • پودر جوز: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • کره: ۳ قاشق غذاخوری، ذوب شده
  • شیر تغلیظ شده: ۳/۴ پیمانه
  • تخم مرغ: ۳ عدد

مواد خامه شکر قهوه ای پای خرمالو

  • خامه قنادی یا خامه سنگین: ۱ پیمانه
  • شکر قهوه ای روشن یا تیره: ۲ قاشق غذاخوری
  • اسانس وانیل: ۱/۲ قاشق چای خوری یا اسانس بادام

طرز تهیه پای خرمالو

۱. اشتروسل گردو: آرد، دو نوع شکر، دارچین، جوز و نمک را داخل کاسه با همزن سیمی مخلوط می کنیم. با استفاده از انگشتان دست، کره را داخل مواد خشک بمالید تا موقعی که مخلوطی خرده دار با تکه های نرم بزرگ تشکیل دهد. گردو ها را اضافه کنید و قطعات بزرگ را بسابید تا با بقیه مواد مخلوط شوند. مخلوط را داخل یخچال بگذارید تا خیلی سرد و سفت شود مثلا حدود ۱ تا ۲ ساعت. یا می توانید روی آن را پلاستیک کشیده و به مدت حداکثر ۲ روز در یخچال و یا نهایتا ۱ ماه در فریزر نگهداری کنید).

۲. خمیر پای را آماده کرده و داخل ظرف پای قرار دهید. لبه ها را با دست چین دهید یا آن ها را با نوک چنگال فشار دهید.

۳. آماده کردن مواد میانی: فر را روی حرارت ۱۹۰ درجه سلسیوس بگذارید. شکر، آرد، دارچین، جوز و نمک را داخل کاسه ای کوچک ریخته و بهم بزنید تا موقعی که خوب با هم مخلوط شوند. کره ذوب شده را به مخلوط شکر اضافه کنید و با چنگال بهم بزنید تا زمانی که مخلوط یکدست ترکیب شود و شبیه شن های مرطوب شود.

۴. داخل کاسه دیگری، شیر تغلیظ شده و تخم مرغ را با استفاده از همزن سیمی مخلوط کنید تا خوب مخلوط و یکدست شوند. مخلوط شکر و کره را افزوده و بهم بزنید تا زمانی که همه چیز صاف و کرم مانند شود. پوره خرمالو را افزوده و بهم بزنید تا همه مواد تشکیل دهنده را به صورت صاف و یکدست و خامه ای شود.

۵. مواد میانی را داخل خمیر پای بریزید. ظرف پای را در فر گرم شده قرار دهید. تا زمانی که بطور جزئی سفت شود (حالت مایع اولیه اش را از دست بدهد و در کل سطحی درخشان داشته باشد) یعنی حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه.

۶. با دقت پای را از فر بردارید، چون هنوز خیلی مایع است بنابراین در این مرحله دقت کنید. دمای فر را به ۱۷۵ درجه کاهش دهید. اشتروسل گردو را از یخچال درآورید. با استفاده از انگشتان دست، اشتروسل سرد را به شکل خرده های کوچکی درآورید و اشتروسل را روی کل بخش میانی پای بریزید. روی لبه ها اشتروسل نپاشید، چون کناره های پای باید خالی مانده و نمایانگر رنگ زیبای پاییز باشند.

۷. پای اشتروسلی را داخل فر بگذارید تا پختن آن ادامه پیدا کنید. آن را در ۱۷۵ درجه سلسیوس بپزید تا مواد میانی پای سفت و پف شده و کاملا سر جای خود ثابت باشد یعنی حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه. پای را روی توری خنک کننده بگذارید تا به دمای اتاق برسد یعنی حدود ۳ ساعت. آن را بدون سرد کردن در یخچال و در همان دمای اتاق برش بزنید و با خامه شکر قهوه ای یا بستنی وانیلی یا چیز دیگری که دوست دارید، سرو کنید. با این روش شما یک پای با قطر ۲۲ سانت خواهید داشت.

۸. خامه شکر قهوه ای: با استفاده از میله همزن سرد شده و یک کاسه سرد، خامه را با همزن برقی روی سرعت بالا آنقدر بزنید تا غلیظ و پف شود یعنی حدود ۲ دقیقه. شکر قهوه ای را افزوده و به همزدن ادامه دهید تا زمانی که بالا بیاید یعنی حدود ۲ دقیقه دیگر. بعد از این زمان همزن را متوقف کرده و موادی را که به لبه رفتند به سمت پایین برانید. وانیل را اضافه کنید و فقط در حدی که داخل برآمدگی های خامه پنهان شود، هم بزنید. روی خامه را پوشانده و تا زمان سرو در یخچال نگه دارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان