دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / انواع پلوها /

روش تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی و شوید 

دوشنبه، 11 مهر 1401
پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

پلو شوشتری با گوشت از پلوهای خوشمزه و معروف جنوبی منطقه خوزستان می باشد و طعم و مزه بی نظیری دارد و به عنوان یک غذای مجلسی به حساب می آید. در ادامه با طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده با ساعد نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی

  • برنج ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • شوید تاز ۲ پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی پخته شده ۱ پیمانه
  • زعفران ۱ ق چای خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی

ابتدا باید لوبیا چشم بلیلی را بپزید. برای پخت این لوبیا باید آن را از چند ساعت قبل خیس کنید و چندین بار آب لوبیا چشم بلبلی را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم راحت تر پخته شود، می توانید یک خیار را بدون پوست گیری روی لوبیا قرار دهید برای وقت های که زمان کافی برای خیس کردن لوبیا ندارید. لوبیا را به همراه کمی آب بگذارید تا پخته شود.

در ادامه پیاز را رنده ریز بزنید و آب پیاز را بگیرید. سپس به همراه گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و به آن نمک و فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید و مواد را خوب ماساژ دهید تا مسنجم شود و بعد از مواد قلقلی کوچک تهیه کنید و داخل تابه به همراه روغن سرخ کنید.

شوید را پاک کنید و بشورید و صبر کنید تا خشک شود و بعد ساطوری ریز خرد کنید. برنج را روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا بجوش بیاید و نرم شود و در انتهای پخت لوبیا چشم بلبلی پخته شده را اضافه کنید و برنج را آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ دلخواه با روغن بریزید. در ادامه باید کمی از شوید خرد شده و زعفران و گوشت قلقلی به صورت لایه بریزید تا برنج و مواد تمام شود و بعد پلو شوشتری با گوشت قلقلی را دم بگذارید و در انتها روی آن کمی کره و زعفران بریزید و به همراه سبزی خوردن یا سالاد میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی لذیذ و ساده

  1. می توانید از شوید خشک نیز استفاده کنید.
  2. می توانید از قلقلی مرغ نیز استفاده کنید.
  3. اگر مایه گوشت قلقلی شل بود کمی آردنخودچی بزنید و ورز دهید و یا برای نیم ساعت مواد را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

نکات مربوط به شوید

بهتر است برای تهیه این غذا سبزی را با دست خرد کنید؛ چون وقتی سبزی با سبزی خردکن خرد می شود، آب سبزی از آن خارج می شود. در نتیجه وقتی سبزی را به برنج اضافه می کنید، رنگ سبزی به برنج پس داده می شود.

نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ زیرا هرقدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید، کم رنگ تر می شود و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. من زعفران را همیشه به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند، دم می کنم. برای دم کردن زعفران به این روش ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای خوری زعفران ۲ قاشق سوپ خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید.

افزودن یخ باعث می شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواس تان باشد، زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است، زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی