ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش تهیه شیر برنج با خامه لذیذ

  یکشنبه، 07 آذر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه شیر برنج با خامه لذیذ
شیر برنج از دسرهای بسیار خوشمزه ایرانی هست . شیر برنجی که امروز به آموزش آن می پردازیم شیر برنج خامه ای هست که برای ماه رمضان خیلی مناسب هست و مقوی هست.امروز به آموزش این دسر می پردازیم .با ما همراه باشید.

شیر برنج یکی از خوراکی های مفید و مقوی برای وعده افطار در ماه مبارک رمضان است. این بار می توانید شیر برنج را با خامه درست کنید. شیر برنج خامه ای طعم بسیار لذیذی دارد.

مواد لازم برای شیر برنج با خامه

  • برنج ۲ لیوان
  • شیر ۸ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • خامه نصف لیوان
  • کره ۳۰ گرم ( اختیاری )
  • گلاب ۱ پیمانه
  • پودر پسته برای تزیین
  • نمک ۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه شیر برنج با خامه

برای تهیه شیر برنج ساده ابتدا خامه را از یخچال بیرون می آوریم و می گذاریم تا با دمای محیط سازگار شود و بعد برنج را در ظرفی می ریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا خیس بخورد.سپس آب اضافه برنج را بیرون می ریزیم.

در قابلمه ای برنج را با ۳ لیوان آب و نمک می گذاریم روی حرارت ملایم تا آب آن تبخیر شود و فقط ۱ لیوان آب در آن باقی مانده باشد. پس از آنکه برنج نرم شد و ۱ لیوان از آب در قابلمه مانده بود و باقی آب تبخیر شده بود شیر را به برنج اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج کاملا پخته و باز شود سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید.بعد شکر را در نصف لیوان آب جوش می ریزیم و با قاشق هم می زنیم تا حل شود و بعد به شیر برنج می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا اگر شکر احیانا حل نشده است در این مرحله کاملا حل شود.

سپس گلاب را به مواد می افزاییم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا طعم گلاب به کل شیربرنج برسد.اگر بخواهیم به شیر برنج خامه نیز اضافه کنیم بهترین زمان ۵ دقیقه آخر پخت است که کمی از شیر برنج را در کاسه ای می ریزیم.

در ادامه می گذاریم تا کمی خنک شود و بعد خامه را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم و بعد به مواد شیر برنج در قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم و پس از ۵ دقیقه حرارت قابلمه را خاموش می کنیم و یک دم کنی روی قابلمه می گذاریم تا شیر برنج به مدت ۱۰ دقیقه حسابی آماده شود و اصطلاحا جابیفتد. اگر بخواهیم شیر برنج را برای مجلسی آماده کنیم بهتر است کمی خلال بادام را ۱ ساعت جلوتر از پخت شیربرنج در آب بگذاریم تا خیس بخورد و بعد زمان پخت به آن اضافه کنیم.یا اگر بخواهیم شیربرنج قالبی درست کنیم باید بگذاریم تا آب آن کاملا تبخیر شود تا سفت تر بشود و بعد در قالب بریزیم و با پشت قاشق خوب فشار دهیم و بعد در یخچال قالب را قرار دهیم تا خودش را بگیرد و بعد در ظرف سرو آن را برگردانیم. سپس می گذاریم تا کمی شیربرنج خنک شود و در ظرف مورد نظر می کشیم و با پودر پسته که تضاد رنگی ایجاد می کند روی آن را تزئین می کنیم.نوش جان

نکات تهیه شیر برنج

  • برای شیر برنج اغلب از برنج نیم دانه استفاده می شود؛ هرچند می توانید برنج سالم نیز در شیر برنج بریزید؛ به خصوص برنج تازه و خوش عطر که زودتر در داخل قابلمه وا می رود.
  • اگر آب برنج تمام شد؛ اما برنج هنوز نرم نشده بود، یک لیوان دیگر آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید آب برنج کشیده و کاملا نرم شود؛ سپس در آن شیر بریزید.
  • در برخی دستورهای آشپزی، برنج را از شب قبل یا چند ساعت قبل در گلاب خیس می کنند تا عطروبوی بیشتری پیدا کند.
  • برای شیر برنج ترجیحا از برنج خارجی استفاده نکنید.
  • برنج را چند بار بشویید و بدون نمک برای چند ساعت خیس کنید.
  • برای درست کردن شیر برنج بهتر است ظرف بزرگی را انتخاب کنید؛ زیرا برنج با پخته شدن افزایش حجم پیدا می کند.
  • مارمالاد یا مربای مخصوص دیابتی ها گزینه ای عالی برای کسانی است که به دنبال طرز تهیه شیر برنج رژیمی هستند. به جای استفاده از شکر، کافی است پس از پخت شیر برنج، در کنار آن از مربا یا مارمالاد استفاده کنید.
  • جالب است بدانید که در برخی مناطق ایران، شیربرنج را با نمک میل کرده و از همین رو در آخر پخت، نمک به آن اضافه می کنند. در هر صورت اگر شیر برنج را شیرین می پسندید، در مراحل پخت به آن نمک نزنید و چنانچه شیر برنج را با نمک دوست دارید، اصلا شکر اضافه نکنید.
  • زمانی که برنج با آب می پزد تا موقعی که آب آن کشیده شود، حواستان باشد که ته نگیرد و برای این منظور ترجیحا از قابلمه نچسب استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه شیر برنج بدون شکر می توانید آن را با شربت، شیره یا عسل سرو کنید. به عنوان مثال در استان قزوین که باغ های انگور زیاد است، مصرف شیره انگور با شیر برنج رواج دارد و طعم کاراملی خوشمزه ای به این دسر می دهد. در برخی از شهرها نیز شیر برنج را با مربای گل محمدی نوش جان می کند.
  • در صورت تمایل می توانید با ترکیب شکر، آب، زعفران و گلاب، شربط غلیظی تهیه و همراه با شیر برنج میل کنید.
  • روش دیگر تهیه شیر برنج، پخت آن همراه با شکر است که فقط باید در اواخر پخت به اندازه دو تا سه برابر برنج، شکر به شیر برنج اضافه کنید.
  • اگر اهل شکلات هستید، می توانید شیر برنج شکلاتی درست کنید؛ برای این منظور، شکلات تخته ای را رنده و در اواخر پخت به شیر برنج داغ اضافه کنید و هم بزنید تا شکلات حل شود؛ یا اینکه دو تا سه قاشق غذاخوری پودر کاکائو را همراه با کمی پودر قند در شیر برنج بریزید و هم بزنید.
  • در صورتی که دوست دارید اسانس دیگری به شیر برنج اضافه کنید، آن را در انتهای پخت در غذا بریزید تا عطروبوی خود را حفظ کند. در طرز تهیه شیر برنج زعفرانی، زعفران آب کرده غلیظ را در انتهای پخت به شیر برنج اضافه می کنند.
  • در زمان پخت شیر برنج می توانید چوب دارچین در غذا بیندازید و بعد از پایان پخت آن را از غذا خارج کنید.
  • برای اطمینان از اینکه شیرینی شیر برنج کافی است، مقداری از آن را در یک ظرف بکشید و در یخچال بگذارید تا خنک شود و بعد آن را بچشید و در صورت نیاز دوباره شکر بریزید.
  • شیر برنج بعد از خنک شدن، سفت تر می شود؛ پس برای اینکه غلظت دلخواه شما را داشته باشد، مقدار کمی از آن را در ظرف کوچکی بریزید و اجازه دهید تا خنک شود. اگر غلظت آن مناسب بود، غذا را از روی حرارت بردارید.
  • برای شیر برنج بهتر است از شیر پر چرب استفاده کنید.
  • برای تهیه شیر برنج قالبی کافی است، دو قاشق غذاخوری ژلاتین را در نصف پیمانه آب سرد بریزید و سپس آن را به روش بن ماری (حرارت غیرمستقیم روی بخار آب کتری) حل کرده و در انتهای پخت به شیر برنج اضافه کنید. یادتان باشد که دمای شیر برنج و ژلاتین یک اندازه باشد؛ بعد که آن را از روی حرارت برداشتید، دسر را در قالب دلخواه بریزید و برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا ببندد.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (282 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (40 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو نوشته تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی درباره حمل بار با ماشینش+ویدیو/ اینجور صحنه ها مختص شهر اولین ها ست و بس👌
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده