روش تهیه شیرین قاتق گیلان خوشمزه

  دوشنبه، 02 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه شیرین قاتق گیلان خوشمزه
شیرن قاتق غذایی خوش طعم و مزه است که از دل جنگل های شمال و ازدامان خانه های گیلانی برخواسته و توجه شکم گردان را به خود جلب کرده است. بد نیست بدانید که شیرین قاتق گیلان را با نام خورشت آلو قیسی هم می شناسند. گرچه طرز تهیه این خورش به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد اما لازم نیست نگران باشید، چون هرکاری اولش سخت است!

از غذاهای خوشمزه گیلانی که بسیار راحت و آسان و در زمان تقریبا کم درست می شود شیرین قاتق ( شیرین خورشت) می باشد. واژه قاتق در زبان شمالی به معنی خورشت است.انواع مختلف قاتق در شمال وجود دارد که از انواع قاتق ها می توان باقلا قاتق- ترش واش قاتق و شیرین قاتق و ...را نام برد.خورشت شیرین قاتق هم با مرغ و همراه با آلو بخارا و قیسی درست می شودو هم با گوشت قابل تهیه است .این خورشت بسته به ذائقه می تواند طعم ترش و یا شیرین و یا ملس داشته باشد. در اینجا طرز تهیه این خورشت خوشمزه شمال کشوری را برایتان می نویسم . این خوشت همراه با برنج برای وعده غذایی ناهار بسیار مناسب است.

مواد لازم برای شیرین قاتق گیلان

  • سینه مرغ 5 تکه
  • پیاز 5 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • برگه قیسی 1 پیمانه
  • آلو خورشتی 1/2 پیمانه
  • کشمش 1 پیمانه
  • زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
  • شکر به مقدار دلخواه
  • آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن برای سرخ کردن

طرز تهیه شیرین قاتق گیلان

در طرز تهیه خورشت آلو قیسی گیلان ابتدا باید مرغ ها را بشویید و با مقداری آب، نمک، پیاز، فلفل، زردچوبه و یا مواد دلخواه بپزید. دقت داشته باشید که نباید آب مرغ را دور بریزید. در این مدت پخته شدن مرغ، برگه قیسی خشک را خوب بشویید و تمیز کنید. آلو خورشتی ها را در مقداری آب بریزید تا خوب خیس بخورند.

مقداری زعفران دم کرده آماده کنید. کشمش ها را بشویید و در آب خیس دهید. حالا پیازها را به صورت خلالی برش دهید. در تابه ای مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید. آن ها را خوب سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

در این مرحله از طرز تهیه شیرین خورشت رشتی باید پیازهای سرخ شده را از تابه خارج کنید و در کناری بگذارید. در همان روغن که پیازها را تفت دادید، آلو خورشتی ها و قیسی ها را سرخ کنید.

وقتی قیسی و آلو خورشتی شما به خوبی سرخ شد، آن ها را از روغن خارج کنید و در کاسه ای بریزید. دوباره در همان روغن تابه، مرغ های پخته شده را بریزید و خوب تفت دهید. فقط باید اطراف مرغ کمی سرخ شده و رنگ بگیرد.

حالا برای انجام بقیه مراحل خورشت شیرین قاتق گیلان باید یک قابلمه بزرگ بردارید. مرغ های سرخ شده و آلو خورشتی و قیسی های تفت داده شده را در آن بریزید. آب مرغ را که در ابتدای کار نگه داشتید، در این مرحله به قابلمه اضافه کنید. حالا قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مواد با هم به جوش بیایند.

وقتی مرغ و آلو خورشتی ها با هم چند جوش خوردند، باید پیازهای سرخ شده را اضافه کنید. زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید طعم مواد به خورد هم برود

در تابه دیگری کمی روغن بریزید و کشمش ها را در آن تفت دهید. روی کشمش ها دارچین بریزید. پس از چند دقیقه در همان تابه رب گوجه فرنگی را سرخ کنید تا رنگ آن باز شود. حالا رب گوجه فرنگی، فلفل، نمک و کمی آب لیمو را به خورشت قیسی شمالی اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت آن را ملایم بگذارید تا غذا کم کم آماده شود.

حالا در صورت تمایل شکر را به خورش اضافه کنید. میزان شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد. کشمش هایی که سرخ کرده اید را در قابلمه بریزید. وقتی آب خورش کم شد و کشمش ها لعابی شدند، خورشت شیرین قاتق گیلانی شما برای سرو با پلو آماده است. نوش جان.

نکات کلیدی تهیه شیرین قاتق گیلان

  1. در صورت تمایل میتوانید کشمش ها را جدا تفت داده و به پخت خورش اضافه نکنید. فقط موقع سرو روی آن بریزید.
  2. طرز تهیه شیرین خورشت گیلان بدون گوشت و یا با گوشت تکه ای هم مانند روش بالاست و طرفدار زیادی دارد. هم چنین این خورشت با گوشت غاز، اردک و بوقلمون هم تهیه می شود.
  3. سرخ شدن مرغ ها باعث می شود در حین پخت با خورش مرغ ها له نشوند. پس تا حد امکان مرغ ها را خوب تفت دهید.
  4. میتوانید مرغ را به صورت جداگانه بپزید و سرخ کنید. سپس در کنار خورش سرو کنید.
  5. برای تهیه این خورش بیشتر از سینه مرغ استفاده می شود. ولی میتوانید از ران مرغ هم استفاده کنید.
  6. خورشت آلو قیسی گیلان باید تا حد ممکن کم آب و غلیظ باشد. پس در آن آب کمی بریزید. در صورتی که آب آن کم آمد، بعد اضافه کنید.
  7. به جای آب لیمو میتوانید از لیمو عمانی هم استفاده کنید.

مواد لازم برای شیرین قاتق گیلان روش دوم

  • سینه مرغ 400 گرم
  • آلو بخارا 1 پیمانه
  • پیاز 3 عدد
  • قیسی 1/2 پیمانه
  • کشمش 1 پیمانه
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • نمک فلفل زردچوبه مقدار کافی
  • روغن مایع مقدار کافی
  • شکر مقدار کافی
  • آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دمکرده مقدار کافی
  • زعفران دمکرده 2 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی 1 عدد

روش تهیه شیرین قاتق گیلان روش دوم

ابتدا و برای شروع قیسی ها و آلوها و کشمش ها را با آب می شوریم و آنها را به مدت 1 ساعت در آب قرار می دهیم تا خیس بخورند. سپس در این مرحله 400 گرم سینه مرغ ( در صورت تمایل می توان از ران مرغ و یا ترکیب ران و سینه مرغ استفاده کرد) را با اب می شوریم و با چاقو آن را تکه ای و درشت برش می زنیم. داخل یک قابلمه را کمی آب می ریزیم و قابلمه را روی شعله گاز می گذاریم و زیر گاز را روشن می کنیم و وقتی آب جوش آمد، سینه مرغ را داخل قابلمه می اندازیم . برای اینکه بو و طعم مرغ عوض شود همراه آن 1 عدد پیاز خرد شده و نمک و فلفل و زردچوبه را به مقدار کافی به قابلمه حاوی سینه مرغ اضافه می کنیم و درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم مرغ بپزد.وقتی مرغ پخت آن را از قابلمه خارج می کنیم. آب مرغ را از صافی عبور داده و کنار می گذاریم.

سپس در این مرحله 2 عدد پیاز را با آب می شوریم و با چاقو پوست می کنیم و به صورت مکعبی آنها را خرد می کنیم . داخل یک تابه روغن می ریزیم و وقتی روغن داغ شد پیازها را در روغن همراه با کمی زردچوبه تفت می دهیم تا کم حجم شود.سپس پیازهای سرخ شده را از تابه بیرون می اوریم و در یک ظرف می ریزیم.سپس در این مرحله در همان تابه آلو و قیسی و کشمش های خیس خورده را تفت می دهیم.

سپس در این مرحله داخل یک تابه کمی روغن مایع می ریزیم و تابه را روی گاز می گذاریم و وقتی روغن داغ شد مرغهای تکه ای پخته شده را در روغن تفت می دهیم تا طلایی شود.سپس یک قابلمه بر می داریم و مرغهای تکه ای سرخ شده در روغن و آلو و قیسی های تفت خورده را داخل قابلمه می ریزیم . آب مرغ را نیز داخل قابلمه می ریزیم( اگر آب مرغ ما خشک شده بود و یا کم بود آب معمولی داخل قابلمه می ریزیم باید 2 لیوان اب داخل قابلمه باشد) .سپس قابلمه را روی گاز می گذاریم و زیر گاز را روشن می کنیم و اجازه می دهیم تا آب آن به جوش آید.

سپس در این مرحله وقتی مواد داخل قابلمه چند قل خوردند پیازهای سرخ شده را همراه با 2 قاشق غذاخوری زعفران دمکرده به قابلمه اضافه می کنیم و منتظر می شویم مواد مزه دار شوند و طعمها به خورد هم بروند.

سپس در این مرحله داخل یک تابه کمی روغن مایع می ریزیم و تابه را روی گاز می گذاریم و وقتی روغن داغ شد 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را همراه با 1 عدد گوجه فرنگی رنده شده در روغن داخل تابه تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن بیشتر شود.سپس رب را همراه با نمک و فلفل و آبلیمو به قابلمه خورشت آاضافه می کنیم و درب قابلمه را می بندیم و شعله را کم می کنیم .

سپس در مرحله آخر و در 15 دقیقه آخر آماده شدن خورشت شکر به مقدار کافی بسته به ذائقه و کشمش را به خوشت اضافه می کنیم. وقتی خورشت جا افتادو خیلی کم آب شد آن را در یک ظرف مناسب می ریزیم و برای ناهار با برنج کته می خوریم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت