روش تهیه شیرینی لوتکا در منزل

  شنبه، 09 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه شیرینی لوتکا در منزل
شیرینی لوتکا یکی از انواع شیرینی های خوش خوراک و نرم بین المللی است که معمولا برای پذیرایی استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی لوتکا در ادامه با ما همراه باشید.

لوتکا یک شیرینی فوق العاده خوشمزه و پر طرفدار در بین ایرانیان می باشد. این شیرینی رقیب سرسخت شیرینی دانمارکی و حتی خوشمزه تره از آن می باشد.

مواد میانی خمیر لوتکا

  • روغن مارگارین : نیم کیلوگرم
  • آرد : ۲۵۰ گرم

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی لوتکا

  • تخم مرغ : یک عدد
  • خامه فرم گرفته شده : ۸۳ گرم
  • شیر یا گلاب : ۸۳ گرم
  • آرد : ۲۵۰ گرم
  • وانیل : یک قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی لوتکا در منزل

برای تهیه خمیر شیرینی ابتدا تخم مرغ را درون ظرفی مناسب بریزید و هم بزنید سپس خامه و گلاب و وانیل را به تخم مرغ بیفزایید و مخلوط مواد را به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند سپس آرد را به مواد شیرینی بیافزایید و به مدت ده دقیقه خمیر را ورز دهید.برای تهیه مواد میانی شیرینی لوتکا روغن مارگارین را رنده نمایید سپس آرد را به آن بیفزایید و به کمک دست مخلوط مواد را ورز دهید تا یکدست شوند.

بعد از آماده شدن مواد میانی و خمیر شیرینی ، خمیر را پهن نمایید و مواد میانی را روی خمیر قرار دهید و مانند خمیر هزارلا عمل نمایید و خمیر را به صورت سه تا شش تا ببرید و بین هر کدام ده دقیقه استراحت دهید.

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی لوتکا خمیر شیرینی را به صورت نازک باز کنید سپس آن را به شکل نوارهای مستطیلی برش بزنید و روی خمیر را به کمک برس تخم مرغ بزنید سپس مغز گردوی خرد شده را روی خمیر بریزید و کرمفیل را روی خمیر ریخته و خمیر شیرینی را تا بزنید و روی آن زرده تخم مرغ بزنید و پسته یا گردوی خرد شده یا کنجد و … را روی شیرینی ها بریزید.

سینی حاوی شیرینی ها را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید و بعد از اینکه روی شیرینی ها طلایی شد سینی را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا شیرینی ها خنک شوند سپس شیرینی ها را درون ظرفی مناسب برای سرو بچینید و روی آن ها در صورت تمایل ژله بزنید.

در این مطلب دستور چخت شیرینی لوتکا را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم که امیدواریم از طعم بی نظیر این نوع شیرینی نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

شیرینی لوتکا

مواد لازم برای تهیه لوتکا روش دوم

  • شیر ولرم : ۱ لیوان
  • خمیر مایه : ۱ قاشق چای خوری سر پر
  • وانیل : یک چهارم قاشق چای خوری
  • یا اساس وانیل : چند قطره
  • شکر : نصف لیوان
  • تخم مرغ : ۲ عدد
  • آرد سفید قنادی : حدودا ۴ لیوان
  • کره : ۹۰ گرم

مواد میانی برای تهیه لوتکا روش دوم

  • شیر : ۱ لیوان
  • شکر : یک چهارم لیوان
  • تخم مرغ : ۱ عدد
  • نمک : یک پنس
  • وانیل : یک چهارم قاشق چای خوری
  • نشاسته ذرت : ۲۰ گرم ( یک و نیم قاشق غذاخوری)

مواد رومال لوتکا روش دوم

  • زرده تخم مرغ : ۱ عدد
  • شیر : ۲-۳ قاشق غذاخوری
  • کنجد یا مغز آفتابگردان : مقداری

طرز تهیه شیرینی لوتکا روش دوم

ابتدا یک لیوان شیر ولرم (نه داغ) را با یک قاشق غذاخوری از شکر و خمیر مایه مخلوط می کنیم. روی ظرف را ۵-۱۰ دقیقه می پوشانیم تا خمیر مایه به عمل بیاید.بعد از ۱۰ دقیقه دو عدد تخم مرغ ، وانیل ، مابقی شکر را به آن اضافه می کنیم و با همزن دستی حسابی هم می زنیم تا تخم مرغ ها کاملا باز شوند و شکر حل بشود. در این زمان آرد را کم کم داخلش الک می کنیم و با قاشق هم می زنیم. و بعد با انگشتان دست خمیر را جمع می کنیم. میزان آرد تقریبی می باشد. ممکن است کمی کمتر یا بیشتر استفاده بشود. پس به هیچ عنوان آرد را یک باره اضافه نکنید..آرد را تا جایی اضافه می کنیم که خمیر لطیفی که به دست نچسبد به وجود بیاید.

روی سطح کار مقداری آرد می پاشیم. خمیر را روش منتقل می کنیم و ۵ دقیقه ای ورز می دهیم. و بعد کره ی به دمای محیط رسیده را به قطعات کوچک با چاقو خرد می کنیم.

و بعد خمیر را به شکل چانه درمیاوریم. وسط ظرف تمیزی می گذاریم و رویش سلفون می کشیم. با یک پتو یا پارچه ضخیم می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت استراحت می دهیم. تا خمیر پف کند و چند برابر شود. شیر ، شکر ،وانیل ، نمک ، تخم مرغ و نشاسته ی ذرت را داخل شیر جوش می ریزیم و با همزن دستی خوب می زنیم تا کاملا یک دست شودبعد روی حرارت ملایم می گذاریم و مداوم همش می زنیم تا به غلظت برسد.

دقت کنید که حتما حرارت ملایم باشد تا خامی نشاسته کشیده شود. زیاد هم سفتش نمی کنیم. چون بعد از خنک شدن خودش کمی سفت می شود.زمانی که به غلظت رسید از روی حرارت برمی داریم و کنار می گذاریم. تا از داغی بیوفتد و بعد رویش یک دستمال تمیز می کشیم تا رویه ی مواد خشک نشود.

بعد از ۱ ساعت پف اولیه ی خمیر را می گیریم . روی سطح کار کمی آرد می پاشیم و خمیر رویش منتقل می کنیم کمی ورز می دهیم و با وردنه به شکل مستطیل در قطر کمی کمتر از نیم سانت باز می کنیم. بعد مقداری از مواد میانی را رویش می ریزیم و با لیسک به صورت یکسان پخش می کنیم .حالا به کمک پیتزا بر یا چاقو برش های موازی روی خمیر ایجاد می کنیم. و بعد رول می کنیم.

کف سینی فر کاغذ روغنی می اندازیم و شیرینی ها را با کمی فاصله رویش می چینیم.روی سینی سلفون می کشیم و اجازه می دهیم شیرینی ها ۲۰ دقیقه ای استراحت دوم بکنند.برای رومال یک عدد زرده تخم مرغ را با چند قاشق شیر خوب هم می زنیم. تا یک دست شود. و بعد روی شیرینی ها رومال می زنیم.برای تزیین مقداری کنجد سفید و مغز تخم آفتاب گردان رویشان می ریزیم. و بعد در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰-۲۵ دقیقه هر کدام از سینی ها را می گذاریم تا بپزند. در اواخر پخت قسمت گریل را روشن می کنیم تا رویش طلایی شود خوشمزه میل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (33 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (26 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (20 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (11 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (9 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (15 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین آتیلا پسیانی با رونمایی از مبلمان شیک و خوشرنگش / تابلو دیواری خاص و سقف پتیه کاری شده+عکس (8 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
(عکس) عاشقانه ها و رمانتیک بازی همسر مهدی سلوکی ، بازیگر سریال طوبی/ فقط ببین چه خلاقیت و سلیقه ای به خرج داده خانوم👌
درخواست طلاق بر سر عمل دماغ / می‌خواستی زن نگیری!!!
سوزاندن دختر 3 ساله و شستن بدن سوخته با آب دریا!
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!