روش تهیه تاس کباب کاشانی لذیذ

  یکشنبه، 28 آذر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه تاس کباب کاشانی لذیذ
تاس کباب کاشانی غذای اصیل ایرانی را می توانید به عنوان خورش در کنار غذا یا خوراکی همراه با نان در طی 3 ساعت آماده کنید.

تاس کباب که از دو واژه تاس به معنای کاسه مسی و کباب گرفته شده است، احتمالا در گذشته به غذا یا اصطلاحا کبابی گفته شده است که در ظرف مسی طبخ می شده است. تاس کباب یکی از خوشمزه ترین خوراک های گوشتی می باشد که در استان های مخلف با به کارگیری سبزیجات گوناگون و مواد اولیه متفاوت طبخ می شود. زنان کدبانوی امروزی با توجه به سلیقه خود و خانواده هایشان مواد اولیه موجود در دستور پخت تاس کباب را تغییر داده اند. اضافه کردن سبزیجاتی که تنها در فصل پاییز در دسترس هستند، باعث شده است که تاس کباب را به عنوان غذایی پاییزی بشناسند.

اموزه پر هیاهو شدن زندگی ها و نیز علاقه مند شدن مردم به غذاهایی که خیلی زود آماده می شوند و نیز فست فودها، موجب شده است که افراد تمایل چندانی به پخت غذاهایی نظیر تاس کباب نداشته باشند. البته باید توجه داشته باشید که اگر چه پخت تاس کباب دردسرهای زیادی داشته و وقت بسیاری از شما می گیرد، اما آنچه در پایان خواهید پخت و نوش جان خواهید کرد، ارزش تمام این سختی ها را داشته و طعم بی نظیرش خستگی را از تنتان به در خواهد کرد.

تاس کباب یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی است که ترکیب گوشت قرمز، پیاز، گوجه و... طعمی بی نظیر به آن بخشیده است. گفتنی است که می توانید این غذا را بر اساس سلیقه خود و اعضای خانوادتان با استفاده از گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده و حتی در صورت تمایل با گوشت مرغ طبخ کرده و مورد استفاده قرار دهید. حتی می توانید این غذا را به منظور استفاده افرادی که در رژیم به سر می برند، بدون استفاده از روغن نیز تهیه کرد.

به دلیل تغییرات بسیار زیادی که در نحوه پخت تاس کباب ایجاد شده است، خاستگاه اصلی و دستورپخت اولیه آن در دسترس نیست و هیچ کس نمی داند که دستور پخت کدام منطقه تحت تاثیر مناطق دیگر قرار گرفته اس. اما آن چه که حتمی است این است که یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین نوع تاس کباب ها در شهر کاشان طبخ می شود که به آن تاس کباب کاشانی می گویند.

تاس کباب کاشانی یکی از لذیذ ترین غذاهای محلی و سنتی منتسب به کاشان است که آن را تحت عنوان جوجویی تاس کباب کاشان می شناسند. جوجویی تاس کباب کاشان را پس از پخت می توانید به عنوان خورش با پلو سرو کرده و یا آن را با نان بخورید.

کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان است که غذاهای خوش طعم و خوراکی های بی نظیری دارد که نظیر آن ها را در هیچ جای دیگر نمی توان یافت. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در تهیه جوجویی تاس کباب کاشان از هیچ گونه جوجویی استفاده نشده است! این تاس کباب معروف و پر طرفدار که دل هر مسافری را به سمت کاشان می کشاند، از ترکیب بادمجان، گوشت، رب انار و گوجه تهیه می شود ک تنها تفاوت آن با هم نامانش دارا بودن رب انار در ترکیب آن است.

پزوهشگران معتقدند که تاس کباب کاشانی به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف ب1، ب2، ب3، ب12، ب5، ب6، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، امگا3، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، اسید فولیک، آهن و... می تواند غذایی مناسب برای تمامی افراد به ویژه افراد آسیب پذیر شامل کودکان، سالمندان و زنان باردار باشد.

مواد لازم برای تاس کباب کاشانی

  • ماهیچه گوسفند ۶۰۰ گرم
  • پیاز ۵۰۰ گرم
  • رب انار ۰.۵ پیمانه
  • بادمجان متوسط ۵ عدد
  • گوجه فرنگی ۵ عدد
  • نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

طرز تهیه تاس کباب کاشانی

پیاز را حلقه ای و نازک خرد می کنیم. ته یک قابلمه گود می چینیم. گوشت را مکعبی به اندازه های کوچک (دلخواه) خرد می کنیم. گوشت ها را روی پیازها می ریزیم. زردچوبه، نمک و فلفل را به میزان دلخواه روی آن می ریزیم. بادمجان ها را نازک خرد می کنیم. (برای این که بادمجان ها سالم بمانند و آب نشوند، ته کلاهی شکل بادمجان را جدا نمی کنیم فقط دم آن را کوتاه کنید).گوجه فرنگی ها را روی بادمجان ها بچینیده و دو لیوان آب روی آن بریزید و شعله گاز را زیاد کنید.وقتی که آب جوش آمد حرارت را ملایم کرده و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت و نیم با حرارت ملایم بپزد.

۲۰ دقیقه پیش از آن که غذا را سرو کنید یعنی زمانی که مواد شما به خصوص گوشت پخت، رب انار را اضافه کنید. (اگر رب انارتان سفت است با کمی آب غذا یا آب جوش آن را رقیق کنید و در غذا بریزید) بسته به میل و ذائقه تان می توانید این غذا را ترش یا ملس درست کنید. این غذا را می توانید با نان یا برنج سرو کنید.

مواد لازم تاس کباب کاشانی روش دوم

  • گوشت گوسفند یا گوشت چرخ کرده/ یک کیلو
  • پیاز بزرگ/ ۲ عدد
  • هویج/ ۳ عدد
  • سیب زمینی/ ۲ عدد
  • به/ یک عدد
  • روغن زیتون/ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک/ به مقدار لازم
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده/ به مقدار لازم

دستور تهیه تاس کباب کاشانی روش دوم

به منظور تهیه تاس کباب، در ابتدا گوشت چرخ کرده یا دنده گوسفندی را به ۴ قسمت تقسیم کنید، سپس هویج، سیب زمینی و پیاز ها را به صورت حلقه ای برش بزنید.اکنون داخل قابلمه ای کمی روغن بریزید و بعد یک ردیف پیاز های حلقه شده را کف آن بچینید، روی پیاز ها تکه های گوشت را قرار داده و بعد فلفل و زردچوبه بپاشید، بعد یک ردیف هویج چیده و روی آنها را نیز به های برش زده را قرار دهید. در ردیف آخر نیز برش های سیب زمینی را بچینید و مقدار تقریبا نصف پیمانه آب را به همراه فلفل و ادویه دلخواه به محتویات داخل قابلمه افزوده و آن را روی حرارت زیاد بگذارید تا به جوش آید، سپس شعله آن را کم کنید و درب قابلمه را ببندید، سپس اجازه دهید حدود ۳ تا ۴ ساعت مواد به آرامی و با حرارت ملایم پخته شوند، مراقب باشید آب قابلمه کم نشود تا پیاز های ته قابلمه نسوزند.

دلیل اصلی خوشمزه شدن این غذا می تواند آن باشد که مواد به آرامی پخته شده و غذا آب زیادی هم ندارد، اکنون خوراک تاس کباب شما آماده شده و می توانید آن را به همراه سبزی تازه و نان سنگک میل کنید.

نکته : برای تهیه تاس کباب با مرغ نیز تنها کافی است که گوشت قرمز را از مواد حذف کنید و گوشت مرغ را جایگزین آن کنید، از این رو گوشت مرغ را می توانید به دو صورت تکه ای یا چرخ کرده (کوفته قلقلی) در تاس کباب استفاده نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان