روش تهیه زیره جوش خوشمزه

  شنبه، 11 تیر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه زیره جوش خوشمزه
زیره جوش یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف با روش های متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

زیره جوش یکی از غذا ها و دسرهای سنتی ایرانی می باشد که در همه شهرها مانند بروجرد، اراک و آذربایجان و … طبخ می شود ولی با کمی تفاوت های جزئی. زیره جوش یکی از دسرهای بسیار مقوی می باشد که فوایدی زیادی دارد و برای افراد تازه زایمان کرده بسیار مناسب است زیرا به راحتی می تواند انرژی از دست رفته بدن را جبران کند خوردن زیره جوش اصلا برای افراد باردار ضرر ندارد فقط افرادی که طبع گرمی دارند ممکن است جوش بزنند اما از خواص مهم زیره جوش می توان به تقویت عمومی بدن، رفع کم خونی، مفید برای دوران نقاهت می باشد. زیره جوش یکی از غذاهای کمکی قدیمی در برخی شهرهای کشورمان محسوب می شود که برای تقویت بدن درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه زیره جوش در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه زیره جوش

  • آرد ۲ ق غذا خوری
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • شکر ۲ ق غذا خوری
  • پودر زیره ۱ ق مربا خوری
  • مغز گردو خرد شده ۳۰ گرم
  • آب ۱ لیوان
  • روغن مایع ۱ ق غذا خوری
  • کره ۲۰ گرم
  • زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم

طرز تهیه زیره جوش

ابتدا تخم مرغ را داخل کاسه شکسته و با همزن دستی یا چنگال خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شود. زعفران را با کمک یخ دم کنید تا خوش رنگ شود. شکر و آب را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید و بدون هم زدن اجازه دهید تا ذارات شکر داخل آب حل شود وقتی شروع به جوشیدن کرد زعفران دم کرده را به مقدار دلخواه اضافه کنید و پس از چند قل زدن از روی حرارت بردارید.

آرد را داخل تابه ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه خوب تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود ولی آرد نباید تغییر رنگ دهد سپس روغن افزوده و هم بزنید تا کمی روغن به خورد آرد برود در ادامه کره را نیز اضافه کنید و صبر کنید آرد داخل روغن ها سرخ شود.

تخم مرغ را به تدریج به آرد در حال سرخ شدن اضافه کنید و سریع تند هم بزنید تا تخم مرغ داخل آرد پخته شود و آن را خوب باز کنید سپس گردو خرد شده را نیز افزوده و هم بزنید در ادامه زیره را نیز بریزید و هم بزنید.

بعد از اینکه مواد خوب هم خورد باید به تدریج شروع به اضافه کردن شربت زعفرانی کنید و تند سریع هم بزنید تا زیره جوش غلیظی بدست بیاد سپس داخل ظرف سرو کشیده و به دلخواه با گل محمدی و پسته تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه زیره جوش

  1. می توانید به دلخواه هر مغزی را که دوست دارید اضافه کنید.
  2. افزودن کره باعث نرمی و لطافت زیره جوش می شود.
  3. شربت نیازی به غلیظ شدن ندارد در حدی که ذرات شکر حل شود کافی می باشد.
  4. اگر دوست دارید زیره جوش شما شیرین تر باشد می توانید مقدار شکر را بیشتر بریزید.

زیره جوش

مواد لازم برای زیره جوش روش دوم

  • زیره :یک قاشق مرباخوری
  • آرد:2 پیمانه
  • روغن جامد یا حیوانی :یک پیمانه
  • شکر :یک پیمانه
  • زعفران آب کرده :به دلخواه

طرز تهیه زیره جوش روش دوم

ابتدا آرد را چند بار الک کنید تا دانه های آرد بیشتر به صورت پودر و با بافت خیلی ریزتری در بیاید. بعد آرد را داخل قابلمه ای تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و به اصطلاح بو داده شود. در مرحله بعدی روغن و زعفران را به آن اضافه کنید. و خوب تفت دهید. شکر را نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید . در یکی دو جوش آخر زیره را هم بیفزایید و بعد از کمی تفت حرارت را خاموش کنید. این غذا به دلیل اینکه بیش از حد داغ است به آن جوش جوش می گویند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان