روش تهیه حلوای پسته خانگی خوشمزه

  جمعه، 13 اسفند 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه حلوای پسته خانگی خوشمزه
حلواها از جمله دسرهای خوشمزه هستند که بیشتر در ماه رمضان و مراسم افطاری تهیه و سرو می شوند. البته حلوا آرد گندم رایج ترین نوع حلواست که همه ما با آن آشنایی کافی داریم اما با آردهای دیگری نیز می توان حلوا را تهیه کرد. در این مطلب با طرز تهیه حلوای پسته ما را همراهی بفرمایید.

پسته علاوه بر اینکه خودش به تنهایی یک میان وعده ی لذیذ، مفرح و پرخاصیت است، طعم لذیذ، همه پسند و نیز تطبیق پذیری اش با طعم بسیاری از خوارکی ها سبب شده است که بتوان از آن برای تهیه و تزئین غذاها و دسر مختلف استفاده کرد. حلوا پسته یکی از شیرینی هایی است که تجربه خوشمزه ای به شما می دهد. این شیرینی خوشمزه از ترکیب آرد ، کره ، شکر ، پودر پسته ، زعفران ، گل سرخ و هل تهیه می شود. از آنجا که پسته به طور گسترده در کرمان یافت می شود ، از آنها نیز استفاده می شود

مواد لازم حلوای پسته خانگی

  • کره: ۵۰ گرم
  • روغن جامد: ۵۰ گرم
  • پودر قند: نصف پیمانه
  • گلاب: یک قاشق غذاخوری
  • پودر پسته: یک پیمانه
  • آرد سفید: یک پیمانه
  • پودر هل: یک قاشق چای خوری

طرز تهیه حلوای پسته خانگی

آرد سفید را روی حرارت ملایم به مدت نیم ساعت تفت دهید. آرد را در حین تفت دادن مدام با قاشق چوبی هم بزنید تا آرد ته نگیرد. برای تهیه یک حلوای ایده آل بهتر است از آرد سفید استفاده کنید. باید بوی خامی آرد از بین برود اما توجه داشته باشید که رنگ آرد تغییر نکند

به طور کلی رنگ حلوا مسئله مهمی محسوب می شود. به همین خاطر باید از تغییر رنگ جلوگیری شود. بعد از تفت دادن آرد، کره و روغن جامد را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید. این تفت دادن باید در حدی باشد که روغن به طور کامل باز شود، طوری که از کناره های حلوا شروع به جوشیدن کند. حلوا را از روی شعله برداشته و گلاب را به آن اضافه کنید. در این مرحله از طرز تهیه حلوای پسته می توانید گلاب بیشتری بریزید. پودر قند، پودر پسته و هل را با هم مخلوط کنید و این مواد را به آرد اضافه کنید.

برای خوش رنگ کردن حلوا بهتر است کمی رنگ سبز به آن اضافه کنید. به عنوان مثال از رنگ سبز ژله ای استفاده کنید. این رنگ را به طور کامل باید با خمیر ترکیب کنید و تا یک دست شدن مواد هم بزنید. حلوا را تا زمانی که گرم است، در داخل قالب مورد نظر پرس کنید.

به مدت ۲ ساعت این حلوای خوشمزه را در یخچال قرار دهید. آن گاه از قالب خارج کنید. این نکته قابل ذکر است که اگر قالب را داخل فریزر نگذارید، حلوا جدا نخواهد شد. طرز تهیه حلوای پسته در این مرحله به پایان خواهد رسید.

مواد لازم حلوای پسته روش دوم

  • آرد سفید/ یک پیمانه
  • پودر پسته/ نصف پیمانه
  • پودر قند/ نصف پیمانه
  • روغن جامد/ یک چهارم پیمانه
  • کره/ ۵۰ گرم
  • گلاب/ ۲ قاشق غذا خوری
  • پودر هل/ نصف قاشق چای خوری
  • رنگ سبز خوراکی/ چند قطره
  • شیر عسلی (اختیاری)/ ۲ قاشق غذا خوری

روش تهیه حلوای پسته روش دوم

آرد را بعد از الک کردن در داخل تابه ای که روی حرارت خیلی کم قرار دارد، بریزید تا خامی آرد گرفته شود ولی رنگ آن تغییر نکند، اصلا نباید برای این کار عجله کنید و باید صبور بود تا آرد به آرامی تفت بخورد و در این صورت کیفیت حلوا خوب خواهد شد.

سپس آرد تفت داده شده را دوباره الک کرده و آن را داخل تابه بر روی حرارت ملایم برگردانید، کمی روغن جامد افزوده و هم بزنید، برای این کار می توانید از پشت قاشق کمک بگیرید.سپس آن را از روی حرارت بردارید و بعد از کمی خنک شدن (تنها در حدی که از حرارت بیفتد)، پودر قند الک شده را افزوده و مواد را با پشت قاشق هم بزنید تا یکدست شوند.

اکنون زمان افزودن پودر پسته است، در صورتی که پوست پسته بازاری کیفیت خوبی ندارد، می توانید آن را در منزل تهیه کنید، برای این منظور می توانید روی مغز پسته ها را کمی آب جوش بریزید و بگذارید چند دقیقه به همین حالت بماند، سپس آنها را آبکش کرده و پوست رویی پسته ها را جدا کنید و بعد روی دستمالی پهن کنید تا خشک شوند، سپس پسته ها را داخل آسیاب بریزید و پودر نمایید.در مرحله بعدی طرز تهیه حلوای پسته، گلاب و پودر هل را بیفزایید و مخلوط کنید، در صورت دلخواه نیز می توانید چند قطره رنگ خوراکی اضافه کنید.همچنین در صورت تمایل می توانید شیر عسلی به مواد حلوا افزوده تا به همراه پسته طعم عالی و خوشمزه ای بدست آید.اکنون می توانید حلوا را به اشکال مختلف سرو کنید، توجه داشته باشید که حلوا گرمی خود را حفظ نماید، زیرا در صورت سرد شدن به خوبی شکل نمی گیرد و باید برای این کار سرعت عمل داشته باشید.

سپس کل حلوا را داخل قالب فشرده کرده و حدود ۳۰ دقیقه داخل فریزر بگذارید تا خودش را بگیرد، برای اینکه حلوا به قالب نچسبد می توانید از قالب سیلکونی استفاده کرده یا اینکه داخل قالب را خیلی کم چرب کنید (چربی اضافه را با دستمال بگیرید)

در روش دیگر سرو حلوا، حلوا را به طور کامل فشرده کنید و بین دو کاغذ روغنی در ضخامت دلخواه با استفاده از وردنه باز کنید، سپس با کاتر دلخواه، قالب بزنید و بعد روی آنها را نیز با شکلات سفید یا شیری ذوب شده و شکلات تزئین کنید (می توانید شکلات را داخل قیف بریزید و به صورت خطهای رفت و برگشتی روی آن را تزئین کنید)، همچنین می توانید از پودر پسته و گل محمدی برای تزئین استفاده کنید. در صورت تمایل می توان از خمیر فوندانت نیز استفاده کرد، برای این منظور با استفاده از قالب های کوچک دلخواه خمیر را قالب زده و بر روی حلوا استفاده نمایید.

حلوای پسته

مواد لازم حلوای پسته روش سوم

دستور پخت مخصوص حلوای پسته

  • آرد ۲۵۰ گرم
  • کره ۱۷۰ گرم
  • روغن مایع ۶۵ میلی لیتر
  • پسته پودرشده ۵۰ گرم
  • پودر هل ۱ قاشق سوپخوری
  • رنگ سبز خوراکی به میزان لازم
  • آب ۲۵۰ میلی لیتر
  • شکر ۲۵۰ گرم

طرز تهیه حلوا پسته روش سوم

  1. ابتدا شیره حلوا را آماده کنید، به این صورت که ابتدا آب و شکر را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر ذوب شود،
  2. سپس حرارت را زیاد کنید تا شربت چند جوش بزند، بعد از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
  3. سپس آرد را در قابلمه ای دیگر بریزد روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا نسوزد به حدی هم بزنید که آردتان دیگر بوی خامی ندهد.
  4. بعد کرده تا اضافه کنید و هم بزنید تا آرد با کره سرخ شود.
  5. روغن مایع را اضافه کنید، شیره آماده شده را نیز اضافه کنید تا شیره جذب آرد شود.
  6. سپس رنگ سبز، پودر هل و پودر پسته را اضافه کنید و در صورت خشک بودن خمیر می توان کره به آن اضافه کرد.
  7. می توانید داخل اسکوپ بستنی یا قاشق های اندازه گیری، حلوا را فشرده کرده و از قاشق جدا کنید.
  8. سپس در کپسول های کاغذی قرار دهید یا با استفاده از قالب های مونوپورشن و مقداری کیک اسفنجی، حلوای پسته را تزیین کنید.
  9. به هر صورتی که می توانید و دوست دارید می توانید آن را تزیین کنید.

خواص پسته

  • مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و کسانی که به کم خونی مبتلا هستندباید حتما روزانه مقداری پسته مصرف نمایند.پسته معده را تقویت می کند.
  • مغز و دهان را تقویت می کند.برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است.
  • خوردن پسته نیروی جنسی را تقویت می کند.
  • پسته برای تسکین سرفه مفید است .اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند.
  • پس توصیه می شود حتما حلوای پسته را میل نمایید .

خواص پسته 


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان