راز بیهوشی ابدی 2 زن مشهدی / مرگ پر ابهام برای جراحی بینی

  دوشنبه، 22 دی 1399 ID  کد خبر 128752
راز بیهوشی ابدی 2 زن مشهدی / مرگ پر ابهام برای جراحی بینی
ساعد نیوز : 2 زن در مشهد هنگام جراحی زیبایی به بیهوشی ابدی فرو رفتند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از رکنا، بیهوشی ابدی 2بیمار در اتاق عمل سبب مرگ 2 زن مشهدی شد و هنوز ماجرای مرگ شان در هالهی از ابهام است. صبح چهارشنبه هفته گذشته، ساعت8 یک بیمار با تعیین وقت قبلی برای جراحی بینی – بر اثر شکستگی – پا به یکی از اتاق های عمل بیمارستانی در مشهد می گذارد. همه چیز مهیای انجام یک عمل ساده پزشکی بود که تخمین زده می شد زیر 10دقیقه تمام شود. پزشک بیهوشی کار خودش را انجام می دهد که ناگهان بحران شروع می شود. بعد از بدحال شدن بیمار که سابقه حساسیت به داروهای بیهوشی در پرونده اش درج شده بود، عملیات احیا انجام می شود اما نتیجه بخش نبوده و بیمار در ساعت 9:30 جان خود را از دست می دهد. تمام احتمالات درباره حساسیت دارویی بررسی شد، اما در اقدامی غیرحرفه ای پرسنل اتاق عمل و پزشک مهیای انجام عمل جراحی مشابه بعدی می شوند، این در حالی است که طبق شیوه نامه ها نباید در آن اتاق عمل جراحی بعدی انجام می شد. پزشک بیهوشی که شاهد جان باختن بیمار اول بود، برای عمل دوم انصراف می دهد و می گوید دل و دماغ جراحی دوم را ندارد. ساعت 10جراحی بعدی بر روی یک خانم جوان آغاز می شود، اما او نیز پس از دریافت مواد بیهوشی به سرنوشت بیمار قبلی دچار می شود و تلاش ها برای بازگرداندن او بی فایده می شود و دومین مرگ در یک روز در یک اتاق عمل رخ می دهد، موضوعی که بلافاصله موجب تشکیل کمیته مرگ ومیر در دانشگاه علوم پزشکی می شود. راوی این تراژدی دکتر علی اصغر انجیدنی، مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که دیروز در اقدامی حرفه ای به جمع خبرنگاران آمد و تمام جزئیات و حواشی این پرونده را پیش از بروز شایعات در فضای مجازی و سوءاستفاده های احتمالی تشریح کرد.
به گفته انجیدنی، در علم پزشکی اصطلاحی وجود دارد با عنوان وقایع ناخواسته که شامل 28مورد همچون سقوط بیمار از روی تخت، آسیب دیدن بیمار حین عمل جراحی، مفقودی بیمار و... که با بروز هر کدام از این وقایع ، بخشنامه ای ویژه در دستور کار قرار می گیرد و اقدامات لازم انجام می شود. صبح چهارشنبه گذشته این واقعه با مرگ هم زمان 2 بیمار هنگام عمل جراحی رخ می دهد.

پاسخ صریح دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره مرگ 2 بانو هنگام جراحی ساده

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در صورت هرگونه وقوع حادثه ناخواسته ای، تصمیمات اولیه گرفته می شود و به صورت تحلیل ریشه ای خطاهای احتمالی بررسی و گزارش آن به مقامات دانشگاه اعلام می شود، بیان کرد: ساعت 11صبح همان روز با اعلام حادثه به همراه رئیس بیمارستان در اتاق عمل حاضر شدیم که مشخص شد یکی از بیماران زنی سی وهشت ساله دارای یک فرزند و دیگری زیر 29سال بوده است.
وی ادامه داد: تا زمانی که ما در بیمارستان حاضر شدیم، کادر درمان احتمال می دادند که حساسیت دارویی منجر به وقوع این حادثه تلخ شده است که بلافاصله جلسه ای برگزار و اتاق عمل پلمب شد، سپس گزارش این حادثه با توجه به اظهارات پزشک بیهوشی، پزشک جراح، پرسنل اتاق عمل و دیگر عوامل دخیل در این عمل جراحی ثبت و مکتوب شد که در اولین تصمیم، تمام افراد حاضر هنگام عمل از کار تعلیق شدند تا پس از بررسی ها و نتیجه پرونده، با افراد مقصر در این حادثه برخورد شود.
انجیدنی با اشاره به اینکه 3 احتمال در این پرونده وجود دارد تصریح کرد: یکی از احتمالات درباره استفاده از گاز بیهوشی و دیگر تجهیزات بوده که نماینده تجهیزات دانشگاه و نماینده شرکت تأمین تجهیزات را خواستیم و آن ها یک ساعت بعد از حادثه در بیمارستان حاضر شدند و پس از تفهیم اتهام، شکایت از شرکت انجام شده است.

یکی دیگر از احتمال هایی که در دستور کار تیم کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت، احتمال خطای کادر درمان بوده و احتمال بعدی نیز حساسیت دارویی بیماران بوده است، موضوعی که این مسئول درباره آن اعلام کرد: براساس بررسی های دقیق صورت گرفته احتمال وقوع 2 خطا وجود دارد که بررسی های تخصصی آغاز شده آن را مشخص خواهد کرد.
وی درباره اقدامات اولیه تشخیصی بیان کرد: یکی از احتمالات این بود که شاید به جای اکسیژن به صورت سهوی گاز دیگری استفاده شده باشد که بررسی ها نشان داد خلوص اکسیژن 97درصد بوده و اشکال از این قسمت نبوده است.
انجیدنی ادامه داد: دانشگاه طبق شیوه نامه ها همه تلاشش را کرده و اقدامات اولیه را به منظور مشخص شدن علت ماجرا انجام داده است، اما در نهایت مرجع رسیدگی های قصورات، مراجع انتظامی در سازمان نظام پزشکی و دادستان انتظامی نظام پزشکی است که برخورد های لازم را انجام می دهند.
به گفته این مسئول، اقدامات فوری اصلاحی برای پیشگیری از تکرار حادثه انجام شد و شیوه نامه های فوری را به تمام بیمارستان ها دادیم که اگر مجدد اتفاق مشابهی افتاد همه عمل ها لغو شود و اقدام تکراری صورت نگیرد.
مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به اینکه گفته می شود عمل این افراد زیبایی بوده است خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان این بیماران برای عمل زیبایی به بیمارستان نیامده بودند، اتفاقا یکی از آن ها دچار عارضه شکستگی بینی شده بود که پزشکان تشخیص داده اند می شود با بی حسی موضعی بینی او را جا بیندازند و نیاز به بیهوشی ندارد، اما بیمار به علت ترس از عمل خودش درخواست بیهوشی را داده است.

وی درباره خطای کادر درمان در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: امروز دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رأس دانشگاه های کشور به لحاظ تعداد گزارش خطای کارکنانش قرار دارد، ما فرهنگ گزارش خطا دادن را در دانشگاه ترویج دادیم و به افراد گفتیم به جای لاپوشانی و مخفی کردن خطاهایشان، آن را گزارش بدهند.
انجیدنی با اشاره به تشویق افرادی که خودشان خطایشان را اعلام می کند گفت: به منظور تشویق دیگران حتی جشنی با عنوان جشن خطا در دانشگاه برگزار می کنیم و از گزارش دهنده تقدیر می کنیم با این اقدام فرد نه تنها دیگر قصورش را مخفی نمی کند، بلکه تلاش می کند تا دیگر آن را انجام ندهد.

وی با اشاره به نتیجه جشن خطا تصریح کرد: با جا افتادن این فرهنگ مشخص شد که سقوط بیمار از تخت بیشترین خطایی است که در بیمارستان های مشهد رخ می دهد و پیگیری ها، مشکل را نشان داد که اقدامات لازم با اضافه شدن بهیاران و... این خطا را کمتر کرد.
انجیدنی با بیان اینکه قصور پزشکی همیشه می تواند رخ بدهد و مهم پیشگیری و برخورد با افراد دخیل در این پرونده هاست، بیان کرد: بعد از اینکه همان روز حادثه افراد حاضر در این عمل های جراحی تعلیق شدند، روز پنجشنبه نیز جلسه ای چهارساعته برای واکاوی ماجرا برگزار شد که اولین نتیجه اش شکایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مقصران احتمالی بود.
وی ادامه داد: یک ماه پیش هم فردی هنگام عمل جراحی زیبایی در یک کلینیک جان خود را از دست داد که بلافاصله این مرکز به مدت یک هفته پلمب شد و فرد جراح ممنوع ازکار شد. همان حادثه موجب شد تا استانداردهای ایمنی را در دیگر مراکز درمانی و به خصوص بیمارستان ها بیشتر کنیم


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (28 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (20 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!