رازهای تربیت و پرورش کودک شاد

  دوشنبه، 18 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رازهای تربیت و پرورش کودک شاد
محققان دریافته اند افرادی که از مهارت خودکنترل گری بهتری برخوردارند، نسبت به دیگران، کمتر خود را در معرض وسوسه انگیز، قرار می دهند. این افراد سعی می کنند همیشه لحظات شادی را برای خود خلق کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،مشکلات احساسی و روانی در والدین می توانند از راه های مختلفی به کودکان نیز منتقل شوند، و احتمالاً همۀ ما این را می دانیم. در این اوضاع، شما نه تنها نمی توانید فرزندان شادی را به بار بیاورید، بلکه به عنوان یک پدر و مادر، تأثیر و نفوذ کم تری بر روی فرزند خود دارید. دوتن از برجسته ترین روان شناسانِ عرصۀ کودک در این باره نظر جالبی می دهند: (والدین خوشحال، فرزندان خوشحالی خواهند داشت.) آن ها در ادامه برای اثبات این نظریه، یک آزمایش علمی راه انداختند و در آن، از کودکان تنها یک سوال پرسیدند: (اگر می توانستی یکی از آرزوهایت را راجع به والدینت برآورده کنی، چه آرزویی می کردی؟)

جوابِ آن ها چه بود؟ نه، این که والدین شان وقتِ بیشتری با ایشان بگذارنند جزو جواب های شان نبود. و نه حتی دعوا کردن یا دادنِ آزادیِ بیشتر به کودکان هم در لیست جواب ها جایی ندارد. آرزوی آن بچه ها این بود که ای کاش والدین شان، کم تر خسته و مضطرب بودند. بنابراین، چه کاری برای تبدیل شدن به فردی شادتر لازم است؟ جواب در دستان شماست، به آن عمل کنید.
در ادامه برخی از روش های پرورش فرزندانی شاد را برای شما بیان می کنیم.

کودکان را تشویق کنید برای بازی کردن به بیرون از خانه بروند

احتمالاً شما نیز مانند بسیاری از پدر و مادرها، از اهمیت بیرون بازی کردن بچه ها آگاهی ندارید. دویدن روی چمن ها، بالا رفتن از درخت، تاب بازی و خاک بازی، به شدت برای کودک مفید هستند.

مطالعات نشان داده است که رایحه های موجود در طبیعت و بر آمده از گیاهان می توانند خلق و خوی کودک شما را بهبود بخشند. بنابراین اگر شرایط محل زندگی شما مناسب است، کودکان خود را برای بازی کردن و حتی انجام تکالیف، به بیرون از خانه بفرستید.

از سویی بازی کردن در بیرون از خانه می تواند مهارت های اجتماعی کودکان را تقویت کند. مطالعه ای که در سال 2017 منشر شد، دریافت کودکانی که وقت بیشتری را بیرون از خانه سپری می کنند، میزان همدلی، مشارکت و خودکنترل گری آن ها به شکل معناداری افزایش می یابد.

بچه هایی که از مهارت های اجتماعی بهتری برخوردارند، در آینده از برقراری روابط سالم تر، لذت خواهند برد. مطالعه ای دریافت کودکانی با مهارت های اجتماعی بیشتر، احتمالاً کمتر دچار اعتیاد به مواد مخدر، چاقی و خشونت شوند.

محدود کردن مشاهده صفحات نمایش (تلویزیون، تبلت، رایانه و ...)

ممکن است فرزند شما اصرار داشته باشد ساعت های متمادی به انجام بازی های ویدیویی پرداخته و از این طریق خوشحالی به دست آورد! اما همانطور که احتمالاً همه می دانید، استفاده زیاد از این ابزارها ضررهای جسمی و روانشناختی زیادی به همراه خواهد داشت.

مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد، دریافت نوجوانانی که وقت کنتری را به کار با ابزارهای دیجیتال اختصاص می دهند و بیشتر وقت خود را صرف فعالیت هایی مانند ورزش، مطالعه، شرکت در مراسمات مذهبی و بودن با دوستان خود می کنند، روحیه شادتری را تجربه خواهند کرد.

بنابراین برای استفاده کودک از ابزارهای دیجیتال و دارای صفحه نمایش، محدودیت هایی قرار دهید. اگر تلفن هوشمند دارید، اوقاتی که در کنار هم هستید، با ماشین بیرون می روید و یا در طبیعت به تفریح می پردازید، استفاده از آن را برای کودک خود ممنوع نمایید.

تمرین قدردانی

سعی کنید خودتان در زندگی قدردان باشید تا فرزندان شما نیز این ویژگی خوب را از شما بیاموزند.

مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، نشان داد افراد قدردان، از روابط خود با دیگران بیشتر لذت برده و در نتیجه زندگی شادتری را تجربه خواهند کرد. یکی از روش هایی که می توان به کمک آن کودکان قدردان تربیت کرد، الگو شدن خودتان است.

سعی کنید تشکر و قدردانی را در محیط خانه و بیرون از خانه، عملاً به کودک خود نشان دهید. حتی اگر کودک کاری، هر چند کوچک، برایتان انجام داد، به بهترین نحو ممکن از او تشکر کنید.

می توانید به کودک خود بیاموزید برای معلم مدرسه و یا مربی باشگاهش نامه ای تشکر آمیز نوشته و همراه با هدیه ای مختصر به او بدهد.

انتظارات خود را بالا ببرید، اما نه خیلی زیاد

هر چند که درس خواندن های طولانی و یا وقت گذاشتن زیاد برای آموختن یک مهارت؛ ممکن است خیلی مفرح و نشاط آور به نظر نرسد، اما بچه هایی که سخت کوش تر هستند، در آینده احتمالاً زندگی شادتری را تجربه خواهند کرد.

انتظارات شما، تأثیری جدی بر سخت کوشی فرزندانتان خواهد داشت. در صورتیکه انتظارات شما از فرزندانتان، منطقی باشد، کودک نیز برای برآورده کردن آن ها تمام تلاش خود را خواهد کرد.

مطالعات نشان داده اند، والدینی که انتظارات تحصیلی زیادی از فرزندان خود دارند، احتمالاً آن ها نیز با سخت کوشی بیشتر، موفقیت های تحصیلی بیشتری کسب خواهند کرد. همچنین انتظارات بالا با تاب آوری اجتماعی، ارتباطی مستقیم دارد.

اما لازم است توجه داشته باشید که انتظارات غیر معقول و غیر واقعی از فرزندان خود نداشته باشید که در این صورت با بچه هایی مضطرب و کمال گرا مواجه خواهید شد که هرگز زندگی شادی را در زندگی تجربه نخواهند کرد. بنابراین با توجه به استعدادها و توان کودک از او انتظار داشته باشید و هرگز نخواهید که کامل و بی نقص باشد. همیشه به جای توجه به نتیجه، به تلاش های کودک توجه نموده و او را به خاطر تلاشهایش تحسین نمایید.

آموزش خودکنترل گری

خوردن یک کلوچه بیشتر، ننوشتن تکالیف به خاطر بازی کردن با دوستان و یا تماشای تلویزیون، ممکن است لحظات شادی را برای کودک شما فراهم آورد، اما در دراز مدت، عدم توانایی در کنترل خود می تواند آسیبی جدی به او وارد سازد.

مطالعه ای که در سال 2014 در یکی از نشریات معتبر روانشاسی منتشر شد، نشان داد افرادی که کنترل بهتری بر روی خود دارند، خلق بهتری را تجربه می کنند.

جالب است که محققان دریافته اند افرادی که از مهارت خودکنترل گری بهتری برخوردارند، نسبت به دیگران، کمتر خود را در معرض وسوسه انگیز، قرار می دهند. این افراد سعی می کنند همیشه لحظات شادی را برای خود خلق کنند.

کمک کردن به دیگران

محققان در بسیاری از مطالعات ارتباطی نزدیک میان خوشحالی و نوعدوستی یافته اند. در حقیقت مهربانی با دیگران می تواند فرزندان شما را شادتر نموده و شادی آن ها را مهربان خواهد کرد. این چرخه مثبت می تواند زندگی شادتری را برای فرزندان شما را تضمین کند. برای آموزش مهربانی روش های زیادی وجود دارد که در ادامه تنها برخی از آن ها را با شما عزیزان همراه راسخون بیان می کنیم:

- در خانه قرار بگذارید که هر روز هر کدام از اعضای خانواده برای خوشحال کردن دیگران، قدمی بردارد و سر سفره شام، هر کدام درباره کاری که انجام داده، توضیح دهد.
- در فعالیت های داوطلابانه پیش قدم شده و فرزندان خود را نیز در چنین کارهایی مشارکت دهید.
- فرزندان خود را تشویق کنید هر ماه و یا هر هفته، مقداری از پول خود را برای کمک به افراد نیازمند، کنار بگذارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان