دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

حوادث /

رئیس سازمان مدیریت بحران: ‏برای زلزله بالای ۷ ریشتر مشکل قبر داریم 

پنجشنبه، 26 تیر 1399
کد خبر: 91077
ساعد نیوز: چنانچه زلزله بالای ۷ریشتری ‏در تهران بیاید شرایط سخت و دشواری را در پی خواهیم داشت و بنابر اعلام سازمان مسئولان بهشت ‏زهرا (س) تعداد قبور حدود ۲۵‌هزار قبر پیش‌بینی شده است، اما کافی نیست‎. ‎‏

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فرارو، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور رفتار مردم در برابر زلزله ملارد را با وجود همه اقدامات و آموزش ها، خیلی ‏مناسب ندانست و گفت با اینکه تهرانی ها غافلگیر شدند، همچنان تردد در آن مقطع در شهر تهران بسیار ‏سخت و دشوار بود لذا همواره باید آمادگی لازم را در این مواقع داشته باشیم: «چنانچه زلزله بالای ۷ریشتری ‏در تهران بیاید شرایط سخت و دشواری را در پی خواهیم داشت و بنابر اعلام سازمان مسئولان بهشت ‏زهرا (س) تعداد قبور حدود ۲۵ هزار قبر پیش بینی شده است، اما کافی نیست . ‏»

«آمادگی تهران برای مقابله با زلزله ۱۸.۸ درصد است .» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ‏جلسه ستاد محلی فرماندهی پاسخ به بحران شهر تهران چنین آماری را اعلام کرده و برای چندمین بار گفته ‏‏ «دعا کنید در تهران زلزله نیاید»، چون «اگر زلزله بالای ۷ ریشتری در تهران بیاید، شرایط سخت و دشواری را ‏در پی خواهیم داشت». البته بنا بر اعلام مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) حدود ۲۵ هزار قبر ‏پیش بینی شده است، اما کافی نیست.

اسماعیل نجار در جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر ‏تهران گفت: «بعد از زلزله دماوند و فیروزکوه، جلسه مفصلی با حضور کارشناسان موسسه ژئوفیزیک تشکیل ‏دادیم تا رفتار مردم در ارتباط این زلزله و گسل ها را بررسی کنیم. همچنین پس از پایان هر زلزله و زلزله ‏اخیر، گزارشی از موسسه ژئوفیزیک تهیه می شود که در پایان این گزارش مسئولان مربوطه در این موسسه ‏یادآوری می کنند که زلزله خبر نمی کند و همواره باید آماده باشیم . ‏»

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران ‏کشور، براساس این گزارش آمادگی تهران برای مقابله با زلزله با وجود همه اقدامات ۱۸.۸ درصد است: «این ‏سوال مطرح می شود در صورتی که زلزله در تهران اتفاق بیفتد، آیا نیرو های امدادی و اورژانسی می توانند از ‏مسیر ها و خیابان های شهر تهران به محل های حادثه برسند یا خیر که کار بسیار سخت و پیچیده ای است . ‏ ‏

همچنین تعدادی از استان های کشور، استان معین تهران در زلزله هستند و بر همین اساس باید جلسات ‏فعال تری برای هماهنگی با این استان ها برگزار شود .» او حرفش را این بار هم تکرار کرد: «همیشه ‏گفته ام دعا کنید در تهران زلزله نیاید و بعضاً این حرف بنده مورد تمسخر قرار گرفته و حتی یکی از رسانه ها، ‏آرم روی لباس بنده را تغییر داده و دو دست به نشانه دعا بر روی لباس بنده طراحی کرده، اما بنده باز هم ‏عرض می کنم که باید دعا کنیم که در تهران زلزله نیاید !»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور رفتار مردم در برابر زلزله ملارد را با وجود همه اقدامات و آموزش ها، خیلی ‏مناسب ندانست و گفت با اینکه تهرانی ها غافلگیر شدند، همچنان تردد در آن مقطع در شهر تهران بسیار ‏سخت و دشوار بود لذا همواره باید آمادگی لازم را در این مواقع داشته باشیم: «چنانچه زلزله بالای ۷ریشتری ‏در تهران بیاید شرایط سخت و دشواری را در پی خواهیم داشت و بنابر اعلام سازمان مسئولان بهشت ‏زهرا (س) تعداد قبور حدود ۲۵ هزار قبر پیش بینی شده است، اما کافی نیست . ‏»

براساس توضیح نجار مسأله ‏پد های بالگرد در تهران مصوب و مشخص شده و جا هایی که امکان فرود بالگرد ها وجود دارد تعیین شده است ‏و از ظرفیت های نیرو های نظامی نیز استفاده خواهد شد . ‏ باند دوشان تپه یکی از این موارد است و از مسئولان ‏نیروی هوایی خواسته شده که این باند را حفظ کنند. همچنین باند قلعه مرغی و فرودگاه مهرآباد هم برای ‏شرایط بحران و انتقال مجروحان به این محدوده ها و سایر استان ها پیش بینی شده است.

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر ‏تهران هم در این جلسه حضور یافت و با اشاره به اینکه شهردار تهران با حکم وزیر کشور فرمانده میدان حادثه ‏در زمان بحران محلی در شهر تهران شده است، گفت: «در طول بیش از یک ماه اخیر گسل مشا فعال شده ‏است. البته این گسل فعالیت داشت، اما فعالیت آن بیشتر شده و نیاز است که ما بدانیم وضع لرزه خیزی ‏آن چقدر است.

در همین راستا نیز کار های مختلفی در مورد زلزله انجام شده که یکی از آن ها سامانه هشدار ‏سریع زلزله است . ‏ این سامانه فقط در گسل مشا فعال بود، ما امسال اعتباراتی را گرفتیم و اقداماتی انجام ‏دادیم که در جریان آن طی یکی دو ماه آینده در دیگر نقاط و اطراف تهران سیستم هشدار سریع زلزله ‏فعال خواهد شد. این سیستم بیشتر به درد شرکت هایی، چون مترو، شرکت گاز و ... می خورد که بلافاصله به ‏آن ها هشدار دهد و مثلا بتوانند چند ثانیه زودتر جریان گاز را قطع کنند . ‏» ‏


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل اکسپت مقاله
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک