دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / قبل از بارداری /

رژیم غذایی مناسب برای زنان باردار مبتلا به سلیاک 

دوشنبه، 30 اردیبهشت 1398
بیماری سلیاک در بارداری اگر کنترل نشود می‌تواند منجر به سقط جنین، زایمان زودرس، کاهش وزن هنگام تولد و مرده‌زایی شود. اما اگر گلوتن را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید از همه این خطرات در امان خواهید بود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، بارداری خبر مسرت بخشی است. از زمانی که متوجه بارداری می‌شوید حسابی برنامه‌تان پر می‌شود با ویزیتهای پزشک، خرید برای کوچولو و برای خودتان و ... البته اگر به بیماری سلیاک دچار باشید شاید این برنامه کمی تغییر کند. رژیم غذایی بدون گلوتن تنها درمان بیماری سلیاک است و این رژیم حتی زمانی که شما باردار هستید هم باید رعایت شود. بیماری سلیاک در بارداری اگر کنترل نشود می‌تواند منجر به سقط جنین، زایمان زودرس، کاهش وزن هنگام تولد و مرده‌زایی شود. اما اگر گلوتن را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید از همه این خطرات در امان خواهید بود.

همچنین زمانی که شما به جای دو نفر می‌خورید، باید مطمئن باشید که ویتامین و مواد معدنی کافی به بدنتان می‌رسد. بهتر است پیش از باردار شدن مطمئن شوید که بیماری سلیاک شما کاملا کنترل شده است. این همیشه امکانپذیر نیست اما داشتن آمادگی لازم می‌تواند بارداری و زایمان سلامتی را برایتان رقم بزند. در روز جهانی بیماری سلیاک بهتر است بدانید که این بیماری با بارداری و جنین شما چه می‌کند.

سلیاک چیست؟

بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است. در این بیماری خوردن گلوتن، پروتئینی که در غلات یافت می‌شوند می‌تواند به منجر به پاسخ سیستم ایمنی شده و باعث شود بدن به خود آسیب برساند.

علائم بیماری سلیاک چیست؟

علائم این بیماری شامل درد شکم، ورم، یبوست، اسهال، کاهش وزن و سرگیجه است. برخی اوقات افراد هیچ علامتی نشان نمی‌دهند و برخی اوقات نیز علائمی مانند درد مفصل یا راش پوستی را بروز می‌دهند.

آزمایش سلیاک در دوران بارداری وجود دارد؟

پزشک میتواند آزمایش خون برای یافتن آنتی بادیهای ضدگلوتن تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است آندوسکوپی قسمت بالایی دستگاه گوارش انجام دهد تا دستگاه گوارش را بررسی کند.

سلیاک در بارداری چقدر شایع است؟

بیماری سلیاک به طور کلی 1 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما خیلی‌ها نمی‌دانند چنین بیماریی دارند. آنچه مهم است این است که بدانید این بیماری قابل پیشگیری نیست اما میتوان آن را مدیریت کرد.

سلیاک با بارداری چه می‌کند؟

سلیاک به دو روش بارداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد:
این بیماری باعث می‌شود جذب ویتامین و مواد معدنی در بدن به سختی انجام شود و به همین دلیل جنین نیز مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت نمی‌کند.
متخصصان معتقدند برخی آنتی‌بادی‌های (مواد شیمیایی سیستم ایمنی) مرتبط با بیماری سلیاک می‌توانند جفت را تخریب کرده و به شما آسیب برسانند.
یک مطالعه نشان داده است 85 درصد از زنان مبتلا به بیماری سلیاک که سقط جنین داشته‌اند، تا پیش از این اتفاق نمی‌دانستند مبتلا به این بیماری هستند. اما از زمانی که این بیماری با رژیم تحت کنترل قرار گرفته، احتمال سقط در آنها به اندازه زنانی بود که به این بیماری مبتلا نیستند. 

 

رژیم غذایی بیماری سلیاک

به طور کلی قبل از اقدام به بارداری شما باید شروع به مصرف مکمل کنید. رژیم غذایی عاری از گلوتن باید مقدار بسیار کمی از این مواد مغذی را داشته باشد:

کلسیم

آهن

فیبر

اسید فولیک

روی

ویتامین D

منیزیوم

اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید ممکن است دچار کمبود روی، سلنیوم و فولیک اسید شده باشید که در دوران بارداری بسیار مهم است. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که هرچه نیاز دارید به بدنتان می‌رسد.
در ادامه مهم‌ترین مواد مغذی دوران بارداری را مرور می‌کنیم. این مواد در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند که برای رژیم غذایی بدون گلوتن مفید هستند و باید همه آنها را دریافت کنید:

آهن: اسفناج، سیب زمینی شیرین، لوبیا، بروکلی، گیاهان برگ سبز و گوشت همگی منابع بسیار خوبی از آهن هستند. ( گوشت دو تا سه برابر بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات آهن دارد) بهتر است آهن را همراه با ویتامین C دریافت کنید چون به جذب بیشتر آن کمک می‌کند.

اسید فولیک: اسید فولیک مغز جنین را از نواقص احتمالی ایمن نگه می‌دارد. شما می‌توانید فولیک اسید را از حبوبات (عدس، لوبیا چیتی و لوبیا سیاه) سبزیهای برگ سبز، بادام زمینی، مرکبات و بروکلی تهیه کنید.

کلسیم، ویتامین D، منیزیوم: این مواد را برای استخوان لازم دارید. عدم تحمل لاکتوز و بیماری سلیاک اغلب معمولا دست به دست می‌شوند بنابراین باید منابع غیرلبنی از کلسیم پیدا کنید.

اسیدهای چرب امگا 3: ماهی سالمون، تن و ساردین منابع بسیار مناسبی برای اسیدهای چرب امگا 3 هستند. حواستان باشد ماهی که انتخاب می‌کند بدون جیوه باشد.

 

آیا سلیاک به فرزندتان منتقل می شود؟

این بیماری یک بیماری ژنتیک است و این احتمال وجود دارد که فرزندتان نیز به آن مبتلا شود. برای مدتی محققان فکر می‌کردند شیردهی می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. اما در حال حاضر این اطمینان وجود ندارد.
دیگر مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلای نوزاد به بیماری سلیاک ممکن است تحت تاثیر زمان و چگونگی اولین مصرف گلوتن باشد. اما چندان قابل استناد نیست.
افراد در هر سنی دچار بیماری سلیاک می‌شوند و بهترین کار برای زنان باردار و جنینشان این است که همچنان سبک زندگی و رژیم غذایی بدون گلوتن را در پیش گیرند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری