روش تهیه کوفته تبریزی گیاهی لذیذ

  پنجشنبه، 30 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه کوفته تبریزی گیاهی لذیذ
کوفته تبریزی که جزو غذاهای محلی و سنتی مردم تبریز است در دسته غذاهای محبوب و پر طرفدار ایرانی قرار می گیرد که خیلی از افرادی که دارای رژیم غذایی هستند و می خواهند کالری کمتری دریافت کنند، یا حتی گیاهخواران، برای خوردن این غذا دچار مشکل می شوند و نمی توانند پاسخی به میل خود بدهند.

کوفته تبریزی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد و یکی از غذاهای قدیمی و دوست داشتنی در میان سفرهای ایرانی هاست.طرز تهیه کوفته تبریزی خیلی پیچیده نیست ، فقط مانند کباب کوبیده و حلیم و برخی از غذاهای خوشمزه دیگر کمی فوت و فن دارد و هنر هر آشپزی نیست و باید با رعایت اصول و نکات ریز تهیه شود.در تهیه کوفته تبریزی مجلسی و خوشمزه از گوشت استفاده میشود و بسیار هم لذیذ است. ولی در تهیه کوفته تبریزی گیاهی نیاز به استفاده از گوشت نیست و برای کسانی که تمایلی به خوردن گوشت ندارند بسیار مناسب است.پس برای آموزش یک کوفته تبریزی ساده و بدون گوشت با ما همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی گیاهی

  • لپه ۲ پیمانه
  • برنج ۱ پیمانه
  • آرد نخودچی ۱/۲ پیمانه
  • گوجه ۶ عدد
  • سبزی کوفته (گشنیز، جعفری، شوید، ترخون ، مرزه) ۱ کیلو
  • آلو و گردو به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و زیره به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی

ابتدا لپه را تمیز کنید سپس بشورید و برای ۱ ساعت بگذارید تا خیس بخورد لپه را جداگانه پخته و آبکش کنید. سبزی کوفته را پاک کنید و بشورید و زمانی که خشک شده ساطوری ریز خرد کنید. برنج را با کمی نمک بگذارید تا خیس بخورد سپس برنج را هم بپزید و آبکش کنید. لپه پخته شده را به همراه برنج و تمام ادویه و آرد نخودچی مخلوط کنید و داخل غذاساز یا چرخ گوشت ریخته و خوب میکس کنید تا له شوند اگر هیچکدام از وسایل را در دسترس نداشتید با کمک گوشکوب این کار را انجام دهید.

وقتی مواد را میکس و له کردید سبزی ساطوری شده را اضافه کنید و مواد را خوب ورز بدید این مرحله در کیفیت کار نهایی کوفته بسیار مهم است پس با حوصله این کار را انجام دهید وقتی مایه کوفته تبریزی حاضر شد آن را برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کمی منسجم شود.

از مواد به اندازه یک گوله بزرگ در دست پهن کنید و وسط آن گردو و آلو قرار دهید و خوب گرد کنید اصلا نباید هیچ درزی داشته باشد. گوجه فرنگی ها را رنده بزنید و داخل قابلمه با مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید و مقداری آب ریخته و اجازه دهید سس شروع به جوشیدن کند وقتی قل خورد کوفته ها را داخل سس قرار دهید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید کوفته ها در سس به آرامی پخته شوند در انتهای پخت کوفته ها را در ظرف کشیده و با زرشک و گردو تزئین کنید و به همراه نان تازه میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کوفته تبریزی گیاهی

  1. درب قابلمه را اصلا نگذارید زیرا باعث وا رفتن کوفته ها می شود.
  2. اگر آلو یا گردو را دوست نداشتید می توانید حذف کنید.
  3. در هنگام پخت لپه کف روی آن را بگیرید.

کوفته تبریزی گیاهی

مواد لازم برای کوفته تبریزی گیاهی روش دوم

  • برنج ۲ پیمانه
  • لپه ۱ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سبزی کوفته ۳۰۰ گرم
  • آرد نخودچی یا لپه ۳ قاشق سوپ خوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق سوپ خوری
  • زردچوبه و فلفل و ادویه ۱ قاشق چای خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • پیاز داغ ۳ قاشق سوپ خوری
  • گردو خرد شده ۱/۲ پیمانه
  • کشمش ۱/۲ پیمانه
  • آلو ۱/۲ پیمانه
  • قیصی ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی روش دوم

برنج را بشویید و در ظرفی مناسب خیس کنید. بعد از ۵-۴ ساعت برنج را بپزید. لپه را بشویید و در یک ظرف دیگر خیس کنید. آن را هم بعد از ۵-۴ ساعت بپزید. سبزی کوفته که شامل گشنیز، جعفری، تره، ترخون و مرزه است را به خوبی بشویید و در یک سبد بریزید تا آب آن ها کشیده شود، سپس خردشان کنید.

پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مناسب با مقداری روغن تفت دهید. حالا نیمی از زردچوبه و ادویه، همه رب گوجه فرنگی و مقداری نمک را به پیاز اضافه کرده ، آن ها را تفت دهید. مقداری آب داخل تابه بریزید و بگذارید چند جوش بزند، سپس آن را کنار بگذارید. سس غذا آماده است.

در این زمان برنج و لپه پخته شده را چرخ یا میکس کنید. سبزی خرد شده را هم به مواد اضافه کنید، سپس مابقی ادویه، مقداری نمک و فلفل را اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید. کمی آرد نخودچی جهت چسبندگی مواد اضافه کنید و دوباره مواد را ورز دهید. برای آماده کردن مواد داخل کوفته، در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید. کشمش، آلو و قیسی را به همراه پیاز وسط آن تفت دهید، سپس گردوی خرد شده را اضافه کنید تا مواد داخل کوفته آماده شود.

مقداری از مواد کوفته را بردارید و به کمک دست داخل آن را گود کنید. حالا مقداری از مواد داخل کوفته را وسط آن قرار دهید و مواد را به صورت توپ های کوچک در آورید. کوفته ها را داخل سس قرار دهید تا بپزند. وقتی کوفته ها آماده شدند آن ها را همراه با سس در ظرف مورد نظر بچینید و سرو کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان