دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند؟+عکس ایشان در لباس احرام 

دوشنبه، 28 خرداد 1403
کد خبر: 393143
ساعدنیوز: شاید برایتان سوال باشد که رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند برای پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز، بسیاری مایل‌اند بدانند آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری چند بار به حج رفته‌اند. جالب است بدانید ایشان اول بار پس از پیروزی انقلاب و در آبان سال 1358 به حج رفته‌اند و پس از آن دیگر تکرار نشد.

روایت ایشان بر پایه دستخطی که سال 1370 برای کتاب «سفر قبله » - هدایت‌الله بهبودی (نویسنده شرح اسم – زندگی نامه) نوشته‌اند (به نقل از پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) چنین است:

«این کتاب مرا باز در شور و حال حسرت‌آلود زیارت خانه‌ خدا و حرم رسول‌الله(ص) فرو برد. شور و حال و اشتیاقی که دیگر امیدی هم با آن نیست. تا به یاد دارم -از سال‌های دور جوانی- هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافته‌ام. اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بی‌معرفتی، با رغبت و یا حتی از سر سیری، آسان می‌توانست در خط حج قرار بگیرد .. و من نمی‌توانستم! یا بهتر بگویم: هیچ حمله‌دار و رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمی‌توانست و جرأت نمی‌کرد نام مرا در فهرست حاجی‌های خود - چه رسد به عنوان روحانی کاروان- بگذارد. بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود ... و این امید، اگرچه با حج ده روزه‌ سال 58 که به فضل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزنده‌تر و مشتعل‌تر شد ... در سال‌های ریاست جمهوری چشم امید به پس از آن دوران دوخته بودم ... اما امروز ...؟ شور و اشتیاقی بی‌سکون و امیدی تقریبا فرو مرده .. تنها تسلا به خواندن اینگونه سفرنامه‌ها یا شنیدن آنها است که خود بازافزاینده‌ شوق نیز هست.»

سال بعد، جنگ شروع می‌شود و سال بعدتر رییس‌جمهور می‌شوند و از سال 1368 نیز عهده‌دار رهبری و در هیچ یک از این سال‌ها سفر حج دوباره صورت نپذیرفت.

نکته جالب دیگر درباره این تنها سفر آیت‌الله خامنه‌ای به حج این است که همزمان با اشغال سفارت آمریکا در تهران ( 13 آبان 1358) یا تسخیر لانه جاسوسی بوده و همراه هاشمی رفسنجانی در مکه این خبر را می‌شنوند.

تعبیر «به فضل شهید محلاتی» نیز نام کوچک آیت‌الله فضل الله محلاتی را در ذهن متبادر می‌کند که 6 سال بعد در سقوط هواپیما توسط عراقی‌ها به شهادت رسید.


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 09 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دردسرهای ازدواج سلبریتی‌ها برای نوجوانان / بدون گلزار نمی‌توانم نفس بکشم
نگاهی به زندگی لاکچری سامان قدوس ؛ از تنیس بازی و ماشین گران قیمت تا شنا در استخر شخصی و قایق تفریحی و ...
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(ویدئو) عاشقانه‌های اکرم بانو و علیرضا بیرانوند زیر باران در شب‌های دل‌انگیز تابستانی و ویلای فوق العاده لاکچری و باصفا!
فیلم+ دوبله جذاب و متفاوت آشا محرابی وسط برنامه به همراه مهران غفوریان/ چقدر خوب و حرفه ای دوبله کرد
(عکس) استایل باور نکردنی مرد فرانسوی در شب ازدواج با خودش 😂/ ببین چه بلایی سرش آوردن!
(ویدیو) شیرین زبانی دختر خوشگل سروش رفیعی با کلاه عروسکی و موهای فرفری، در خارج از کشور/ اومده خارج همش میخوره🤣
دستبندهای اسپرت دخترانه ؛ دختر خانم های جوان برای انتخاب دستبند ببینند
اولین تصویر لو رفته از همسر مهدی طارمی/ شیک تر و جذاب تر از سحر قریشی +عکس
(عکس) تصویر دیده نشده از مسعود پزشکیان در کنار شهیدی که پیکر پاکش به دریا پیوست ...