ریسک های بازار ارز دیجیتال را چگونه مدیریت کنیم؟

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ریسک های بازار ارز دیجیتال را چگونه مدیریت کنیم؟
نوسانات بازار ارز دیجیتال به شکلی است که هر ترید می‌تواند ضرر زیادی را به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که در کوین‌های مختلف سرمایه گذاری کنید. همچنین بخاطر داشته باشید که همواره از گزینه Stop loss در تریدها به نفع خود استفاده کنید

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ارز دیجیتال یکی از حوزه های جذاب برای سرمایه گذاری در سراسر جهان است، این بازار در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد، به گونه ای که برخی افراد به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می پردازند و برخی دیگر به استخراج. البته بسیاری از افراد بازار رمزارزها را ناشناخته دانسته و از ورود به آن هراس دارند. این در حالی است که اخیرا به دلیل آشفتگی بازارهای اقتصادی به ویژه بازار بورس زمزمه هایی از تشویق برای ورود به بازار جذاب رمزارزها به گوش می رسد.

اگر چندان اهل ریسک نیستید، به شما توصیه می ­کنیم یکبار دیگر در مورد سرمایه گذاری ارز دیجیتال فکر کنید. بازار رمزارزها اخیراً به عنوان یکی از سودآورترین ابزارهای سرمایه گذاری معرفی شده است؛ اما همانطور که قیمت این ارزها در حال رشد است، امکان سقوط قیمت لحظه­ ای آنها نیز وجود دارد.

نوسانات اصطلاحی است که در رابطه با فراز و نشیب های بازار، یعنی تحرک بازار سرمایه گذاری به کار می رود. در بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات ذکر شده بسیار زیاد است. این بدان معناست که شب در حالی که به رختخواب می ­روید، اگر معادل 10 هزار دلار سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، ممکن است این پول هنگام صبح به 3000 دلار کاهش پیدا کرده باشد و یا با همان نرخ افزایش پیدا کرده باشد. از این رو، بهتر است تمام سرمایه خود را وارد این بازار نکنید. در صورتی که برای پول اضافه خود دنبال یک بازار سرمایه هستید، وارد حوزه ارزهای دیجیتال شوید.

راهکارهای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

هنگامی که از ترید رمزارزها صحبت می شود، راه های بسیاری وجود دارد که بتوانید با کمک آن ها در برابر نوسان بازار و تغییرات آنی قیمت ها مقاومت نمایید. جهت تحلیل قیمت یک رمزارز می توان از ترکیب تجزیه و تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال استفاده نمود و با یک سرمایه گذاری ویژه، ضمن کاهش خطرات موجود در مسیر حرکت، موجب افزایش و تضمین شانس موفقیت خود شوید. اما به منظور دستیابی به این اهداف نیازمند یک برنامه ی کامل هستید و باید موضوعاتی مانند کنترل احساسات، تنوع در سبد سرمایه گذاری، استفاده از حد ضرر و شناسایی ریسک های بازار، مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال را انجام داد.

مدیریت احساسات

تهیه و گسترش یک برنامه ی مدیریت ریسک موفقیت آمیز جهت کاهش نتایج غیرمنتظره بسیار مهم است، چون در آخر موجب کاهش سطح کلی ضررهای مالی شما خواهد شد. یک برنامه ی مدیریت ریسک موفق بایستی موازی و هم مسیر با سوابق ترید ارز دیجیتال وجود داشته باشد، تا بتوان از هر دو، جهت مهار رفتار های ضعیف معاملاتی و در عین حال توجیه انتظارات احساسی بهره گرفت. در برخی مواقع عدم غلبه به احساسات موجب می گردد تا انتخاب های ضعیفی را انجام دهید که در نتیجه ، یک بازار پر از ترس و حرص و طمع و رسیدن به ضرر مالی پیش رو خواهید داشت.

تنوع در سبد سرمایه گذاری

با توجه به نوسانات زیادی که در بازار رمزارزها وجود دارد تنوع سازی سبد دارایی ها امری اجتناب ناپذیر است. تمام سرمایه گذاران با تجربه، با سرمایه گذاری در دارایی های مختلف و با ایجاد تنوع به محافظت از خود در برابر ریسک می پردازند. به طور مثال وقتی قیمت کوینی بالا می رود، بعضی از کوین های دیگر هم به دنبال آن بالا می روند و بر عکس قیمت تعدادی از کوین ها به دنبال آن افت می کند. اگر در سبد دارایی ارز دیجیتال شما دو کوین وجود دارد و یکی از آن ها با افزایش قیمت و یکی با کاهش قیمت مواجه شده است و شما در خصوص آینده هر دو کوین اطمینان دارید در چنین شرایطی باید در هر دو سرمایه گذاری کنید و سبد دارایی رمزارزها شما در این حالت بسیار مطمئن تر خواهد بود.

استفاده از حد ضرر

اعمال حد ضرر (Stop Loss)، دارایی شما را از زیان زیاد و یا نابودی کامل محافظت می کند و در مواقعی که قیمت ارز دیجیتال وارد یک روند نزولی می شود و یا زمانی که از معاملات مارجین استفاده می کنید در صورت عدم استفاده از حد ضرر احتمال از بین رفتن بخش زیادی از سرمایه در چند لحظه وجود دارد. همچنین در بازار ارزهای دیجیتال هیچگونه الزامی برای تبعیت از تحلیل های شما وجود ندارد و همواره احتمال خطا در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال وجود دارد، لذا باید آمادگی انتخاب تصمیم درست را در مواقعی که سیر قیمت ها با پیش بینی شما منطبق نیست را داشته باشید. به منظور این کار پس از انتخاب موقعیت مناسب ورود به یک موقعیت ترید ارز دیجیتال، قدم بعدی انتخاب حد ضرر یا استاپ لاس است. مهمترین نکته در مورد حدضرر این است که شما را از گرفتن تصمیمات احساسی منع می کند.

شناسایی و مدیریت ریسک های بازار

شناسایی و درک ریسک های احتمالی، یک فرآیند تاثیرگذار در ترید ارزهای دیجیتال می باشد، یعنی هر اتفاق یا رویدادی که ممکن است در ترید و رسیدن به هدف تاثیر داشته باشد را بررسی می کنیم در این مرحله ممکن است اطلاعاتی برای شما نمایان شود که ترید شما را تحت تاثیر قرار دهد و در مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال تاثیر گذار باشد. زمانی که ریسک های ترید خود را شناسایی کردید پس از آن، زمان ارزیابی شدت و فرکانس ریسک ها می باشد که باید گفت هر ریسک تاثیر خاص خود را دارد. برخی موثر و برخی دیگر غیرموثر است. بنابراین پس از ارزیابی، آن ها را درجه بندی نموده و دسته بندی می نمایم تا در برابر اتفاقات نامناسب و غیر متعارف عمل و عکس العمل های خود را داشته باشیم و جهت مقابله با آن ها از آمادگی برخوردار باشیم.

گام بعدی زمانی که ریسک ها شناسایی، ارزیابی و دسته بندی شدند به دنبال این آن هستیم که واکنش های متناسب تعیین شود. این واکنش ها نیز باید بر اساس درجه اهمیت طبقه بندی گردند. این مرحله کمک خواهد کرد که در برابر وقایع غیر منتظره، عمل و عکس العمل های مناسب اتخاذ شود. آخرین گام بررسی و نظارت بر بهره وری مدیریت ریسک هنگام بروز اتفاقات مختلف جهت رسیدن به اهداف می باشد. در این مرحله نیاز به جمع آوری اطلاعات و داده ها می باشد که رسیدن به اهداف تعیین شده را تسهیل می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (31 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند