دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

ریزش موی سکه‌ای چیست؟ 

دوشنبه، 12 خرداد 1399
ریزش موی سکه‌ای چیست؟

طاسی سکه ای یک بیماری پوستی است. در این بیماری، معمولاً موهای فرد مبتلا (بیشتر موهای سر) به صورت لکه ای می ریزد. در ریزش موی سکه ای (منطقه ای) ریزش موها به صورت ناگهانی ، در یک منطقه و با حاشیه ای مشخص بروز می کند.معمولاً موها دوباره پس از ۱۲ ماه یا کمتر رشد می کنند. اما، ممکن است این بیماری برای بسیاری از افراد طولانی تر باشد و شدت بیشتری داشته باشد. ریزش موی سکه ای در برخی افراد کچلی کل سر (آلوپسی توتالیس) و از بین رفتن موهای کل بدن (آلوپسی یونیورسالیس) را به دنبال دارد.ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. خود ایمنی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های خود بدن حمله می کند.در طاسی سکه ای، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو (بخش مهمی از بدن که وظیفه اش ایجاد و رشد موست) به خصوص فولیکول های داخل پوست سر، حمله می کند.

نکات مهم ریزش موی سکه ای

  • پزشکان معتقدند که علت این عارضه یک بیماری خودایمنی است که در آن گلبول های سفید به اشتباه به فولیکول های بدن حمله می کنند.
  • وجود سابقه ی این عارضه در خانواده باعث افزایش احتمال ابتلا می شود.
  • برای این مشکل درمان قطعی وجود ندارد ولی با راه هایی می توان به بهبود شرایط کمک کرد.
  • ریزش موی سکه ای می تواند باعث طاسی کل سر، ریزش موی کل بدن یا به وجود آمدن نواحی کوچک طاس روی سر یا ناحیه ریش شود.
  • شیوع بیماری در زنان و مردان یکسان است. کمتر از ۱ درصد جمعیت از این عارضه رنج می برند و معمولاً شروع علایم از سنین کودکی اتفاق می افتد.

تشخیص ریزش مو سکه ای چگونه است؟

تشخیص ریزش موی سکه ای با معاینه ی فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی فرد امکان پذیر است. در این معاینات، پزشک سؤالاتی درباره ی ریزش موی فرد مطرح می کند، به الگوی ریزش مو در سر توجه می کند و پوست سر را بررسی می کند. ممکن است برای بررسی چند تار مو را به آرامی بکشد تا اوضاع را بهتر متوجه بشود.

اگر علت ریزش مو کاملا مشخص نباشد، پزشک آزمایش هایی تجویز می کند تا از وجود یا عدم وجود بیماری های مرتبط با این نوع ریزش در بیمار مطمئن بشود. این آزمایش ها شامل موارد زیر است:

  • تجزیه و تحلیل مو: در این آزمایش، پزشک نمونه ای از موهای بیمار را با میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد. گاهی اوقات نمونه ای از پوست سر نیز بررسی می شود.
  • آزمایش های خون نیز برای بررسی پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید تجویز می شوند.

بارزترین نشانه ریزش موی سکه ای

بارزترین نشانه ریزش موی سکه ای ریزش مو به صورت تکه تکه و به اندازه یک سکه است . در این نوع ریزش مو، ریزش مو می تواند ناگهانی و ظرف چند روز اتفاق بیفتد.ممکن است افرادی که تنها چند تکه کوچک از موهایشان ریخته است، بدون مراجعه به پزشک و درمان آن، خودبخود بهبود یابند.بر اساس تحقیقات انجام شده، 50 درصد از افرادی که دچار ریزش موی سکه ای می شوند، بعد از 1 سال پیگیری درمان، خوب می شوند.از سوی دیگر ریزش موی سکه ای ممکن است بر ناخن ها نیز اثر بگذارد و آنها را تغییر بدهد به طوری که نقاط سفید کوچکی روی ناخن ها ظاهر شود، ناخن ها زمخت شود، درخشندگی ناخن ها از بین برود و یا ناخن ها از وسط نصف شود.

زندگی با آلوپسی آره آتا؛ آیا ریزش موی سکه ای واگیردار است؟

ریزش موی سکه ای (طاسی سکه ای) مانند سایر بیماری ها زندگی فرد را تحت تأثیر قرار نمی دهد زیرا فاقد درد است، احساس بیماری ایجاد نمی کند و سلامت فرد را تحت الشعاع خود ندارد. ریزش مو سکه ای واگیردار نیست و اختلالی در عملکرد کاری، تحصیلی یا تفریحات فرد ندارد. اما اگر از نظر روحی با این قضیه مشکل دارید و سخت تان است بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید یا با کسانی که همین مشکل را تجربه می کنند، گفت وگو داشته باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت