ساعدنیوز
ساعدنیوز

رمز گشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران/ از کلیک روی یک دکمه در آمریکا تا خشونت در خیابان های تهران

  دوشنبه، 11 مهر 1401 ID  کد خبر 225163
رمز گشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران/ از کلیک روی یک دکمه در آمریکا تا خشونت در خیابان های تهران
بعد از نزدیک به 3 هفته ناآرامی ها و آشوب های خیابانی که حول محور احقاق حق پایمال شده دختر جوان فوت شده در مرکز آموزشی گشت ارشاد با نام "مهسا امینی" سامان دهی شده بود، رهبر انقلاب این اغتشاشات را مهندسی مستقیم آمریکا و اسرائیل ارزیابی کردند. دکتر الهام عابدینی در یادداشت ذیل ارزیابی یک نشریه بریتانیایی را از حوادث اخیر ارائه می دهد.

نشریه کرادل در گزارشی با عنوان رمز گشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران؛ از کلیک روی یک دکمه در آمریکا تا خشونت در خیابان های تهران نوشت: تازه ترین اعتراضات در ایران از خارج مهندسی و تحریک می شود.

این نشریه در گزارشی به قلم کیت کِلارِنبِرگ در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ناآرامی مدنی در ایران در پاسخ به مرگ اخیر مهسا امینی، دختر 22 ساله در یکی از پاسگاههای پلیس تهران، اگرچه ریشه در نارضایتی های بحق و منطقی دارد، اما نشانه ای از جنگ مخفی در حمایت ازغرب را نیز دارد که جبهه های متعددی را در بر می گیرد.

اندکی پس از برپایی اعتراضات در 16 سپتامبر واشنگتن پست فاش کرد پس از برملا شدن شماری از حساب های کاربری بات و ترول متعلق به فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و ممنوعیت متعاقب آنها توسط شبکه های رسانه اجتماعی و فضای مجازی، پنتاگون شروع به بررسی گسترده همه تلاش هایش در زمینه عملیات جنگ روانی آنلاین کرده است.

فعالیت این حساب های کاربری پس از تحقیقات مشترک شرکت «گرافیکا» که یک شرکت تحقیق در زمینه رسانه های اجتماعی است و (برنامه) «نظارت اینترنتی استنفورد» ممنوع شد؛ تحقیقات مشترکی که در آن «پنج سال عملیات نفوذ مخفیانه درحمایت از غرب» ارزیابی شد.

این موضوع که اواخر ماه اوت منتشر شد در آن زمان توجه مطبوعات انگلیسی زبان را برای پوشش خبری چندان جلب نکرد، اما به وضوح مورد توجه بالاترین سطوح دولت آمریکا قرار گرفت، موجب نگرانی آنان شد و آنها را واداشت (درباره عملیات جنگ روانی آنلاین خود) بررسی کنند.

با اینکه واشنگتن پست به طرز مضحکی اظهار کرد دلخوری دولت به خاطر فعالیت های هولناک و فریبکارانه سنتکام است که ممکن است «ارزش های» آمریکا و «برتری سیاست ها و اعمال» این کشور را به خطر اندازد، کاملاً واضح است که مشکل اصلی برملا شدن (این فعالیت های) سنتکام بود.

تصویر

#OpIran

حوزه جغرافیایی فعالیت سنتکام ایران را در بر می گیرد و با توجه به جایگاه دیرینه جمهوری اسلامی به عنوان دشمن اصلی آمریکا شاید عجیب نباشد که بخش قابل توجهی از اطلاعات گمراه کننده آنلاین این واحد و تلاش هایش در زمینه جنگ روانی ایران را هدف قرار می داد.

راهبرد کلیدی کارشناسان عملیات جنگ روانی ارتش آمریکا ایجاد رسانه های جعلی متعددی است که مطالبی را به زبان فارسی منتشر می کنند. کانال های آنلاین متعددی در توئیتر، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام ایجاد شد.

در برخی موارد نیز روزنامه نگاران و صاحبنظران جعلی با عکس پروفایل ایجاد شده توسط هوش مصنوعی با «فالوورهای» متعدد در این پلتفرم ها ظاهر شدند.

برای مثال «فهیم نیوز» با اعلام اینکه «رژیم (ایران) برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت همه تلاش خود را می کند» و ترغیب خوانندگان به تکیه بر منابع آنلاین ادعا کرد «اطلاعات و اخبار دقیق» درباره رویدادها در ایران منتشر می کند.

این در حالی است که «دریچه نیوز» مدعی شد «پایگاه اینترنتی مستقل است که به هیچ گروه و سازمانی وابسته نیست» و متعهد به ارائه «اخبار سانسورنشده و بی طرفانه» برای ایرانی های داخل و خارج کشور است، به ویژه اطلاعات درباره «نقش مخرب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در همه امور و مسائل ایران و منطقه.»

کانال های یوتیوب این رسانه ها هم ظاهراً به امید اینکه به خاطر انتشار محتوای رایگان بازدید بخورند و محتوایشان در دیگر شبکه های اجتماعی به طور گسترده منتشر شود، تصاویر ویدئویی کوتاه متعددی را منتشر می کردند. محققان یک مورد را شناسایی کردند که در آن رسانه های جاهای دیگر محتوای دریچه نیوز را در مقاله های خود درج کرده بودند.

تصویر

ارتش بات ها و ترول ها

بعضی از سازمان های خبری جعلی مطلب اصلی را منتشر می کردند، اما بیشتر مطالبشان محتوای رسانه های تبلیغاتی تحت حمایت مالی دولت آمریکا همچون رادیو فردا و بخش فارسی صدای آمریکا بود که به شکل دیگری منتشر می کردند. آنها از مقاله های ایران اینترنشنال، شبکه تلویزیونی مستقر در انگلیس که وجوه بسیار زیادی از عربستان دریافت می کند، استفاده می کردند و آن را به شکل جدیدی به اشتراک می گذاشتند، همانطور که چند شخصیت جعلی وابسته به این رسانه ها این کار را می کردند. این شخصیت ها برای افزایش سندیت و اعتمادپذیری اغلب محتوای غیرسیاسی، از جمله اشعار ایرانی و تصاویر غذاهای ایران را منتشر می کردند. آنها همچنین با کاربران واقعی ایرانی در توئیتر تعامل می کردند و اغلب با آنها درباره میم های اینترنتی شوخی می کردند.

بات ها و ترول های پنتاگون از رویکردها و تکنیک های روایی مختلف برای تاثیرگذاری و ایجاد تعامل استفاده می کردند. تعداد انگشت شماری از آنها با انتقاد از دولت ایران به خاطر سیاست خارجی که به اندازه کافی تهاجمی نیست و لیبرال و اصلاح طلب بودن بیش از حد در داخل، دیدگاههای «تندرو» را تبلیغ می کردند. یکی از این کاربران جعلی که مثلاً «کارشناس علوم سیاسی» بود با قرار دادن پستی که در آن از قدرت فزاینده شیعه در غرب آسیا تمجید کرده بود هزاران فالوور در توئیتر و تلگرام به دست آورد. در عین حال حساب های کاربری «تندرو» از قاسم سلیمانی، فرمانده (سابق نیروی قدس) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در حمله پهپادی غیرقانونی آمریکا در ژانویه 2020 کشته شد، تمجید می کردند و تشویق به رعایت حجاب می کردند.

محققان می گویند هدف از این تلاش ها مشخص نبود، هر چند یک توضیح آشکار این است که پنتاگون به دنبال افزایش نارضایتی از دولت در میان ایرانی های محافظه کار و در عین حال ایجاد فهرست هایی از «افراطی های» داخلی برای نظارت آنلاین بود.

تصویر

مخالفان سازماندهی شده

با این همه به طور عمده حساب های کاربری وابسته به پنتاگون منتقد شدید دولت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. بات ها و ترول های متعدد پنتاگون سعی می کردند کمبود دارو و مواد غذایی را به سپاه – که به داعش تشبیه می شد- نسبت دهند و تصاویر ویدئویی از اعتراضات ایرانی ها و غارت فروشگاهها با زیرنویس پشتو، انگلیسی و اردو منتشر کنند.

در پست های صریح تر از ایران به خاطر اینکه مواد غذایی را که در کشور به شدت مورد نیاز است، در اختیار حزب الله لبنان قرار می دهد انتقاد شد. در پست های دیگر هم بر رویدادهای شرم آوری همچون قطع برق که باعث شد تیم ملی شطرنج ایران یک مسابقه آنلاین بین المللی را از دست بدهد تاکید شد.

علاوه بر این، شمار متعددی از کاربران جعلی مدعی شدند خواهان اجرای «عدالت برای قربانیان پرواز 752 اوکراین ایرلاینز هستند که ژانویه 2020 به طور تصادفی به دست سپاه سرنگون شد. آنها صدها بار با استفاده از هشتگ هایی همچون PS752 و PS752justice (آیت الله) علی خامنه ای، رهبر معظم ایران را شخصاً مقصر این حادثه دانستند.

بر اساس تحقیقی دیگر، پس از شروع جنگ اوکراین در ماه فوریه این حساب های کاربری از نسخه های فارسی هشتگ های #No_To_War (نه به جنگ) و #No_To_Putin (نه به پوتین) که ترند (فراگیر) شده بودند استفاده کردند. خود آن هشتگ ها توسط حساب های کاربری بات و ترول طرفدار اوکراین به طور گسترده در توئیتر منتشر شده بودند.

کاربران حمایت کلامی (آیت الله) خامنه ای از پوتین را محکوم و ایران را تامین پهپاد برای روسیه متهم کردند؛ پهپادهایی که ادعا شد برای کشتن غیرنظامیان استفاده شد.

آنها همچنین این روایت را ترویج کردند که تبانی ایران با روسیه پیامدهای بسیار بد سیاسی و اقتصادی برای ایران دارد، و در عین حال (آیت الله) خامنه ای را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مقایسه کردند. یکی از آنها در توئیتر نوشته بود: «یکی ایران را به روسیه فروخت و دستور قتل مردم آنها را داد و دیگری به همراه مردم یونیفرم نظامی پوشیده است و با تمام قدرتش مانع از استعمار روسیه بر اوکراین شده است.»

تصویر

خشم پراکنده

ابتکارهای مرموزی هم برای تخریب جایگاه ایران در کشورهای همسایه و تضعیف نفوذ منطقه ایش به کار گرفته شد. به نظر می رسد بیشتر این تلاش ها برای ایجاد وحشت و نگرانی و ایجاد فضای خصمانه برای ایرانی های خارج از کشور بوده است.

برای مثال حساب های کاربری که مخاطبان را در افغانستان هدف قرار می دادند مدعی شدند پرسنل نیروی قدس برای سرکوب مخالفت با طالبان خود را روزنامه نگار جا می زنند و به کابل نفوذ می کنند. آنها همجنین مقاله هایی از یک پایگاه اینترنتی وابسته به ارتش آمریکا منتشر کردند که در آن بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا شد اجساد پناهجویانی که به ایران فرار کرده بودند در حالی به خانواده هایشان در افغانستان بازگردانده شده است که اندام های داخلی ندارند.

یکی دیگر از روایت های جعلی تخریب کننده که توسط این حساب های کاربری در اواخر سال 2021 و اوایل 2022 ترویج شد این بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پناهجویان افغان را وادار به پیوستن به شبه نظامیانی می کند که در سوریه و یمن مبارزه می کنند، و آنهایی که از پیوستن به این شبه نظامیان مخالفت کردند از ایران اخراج می شوند.

عراق کشوری بود که جنگجویان سایبری پنتاگون علاقه ویژه ای به آن داشتند و میم های اینترنتی که در سراسر بغداد و فراتر از آن به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد، نفوذ سپاه در عراق را به عنوان یک بیماری کشنده به تصویر می کشید. همچنین محتواهایی منتشر شد که در آن ادعا شد شبه نظامیان عراقی و عناصر دولت این کشور آلت دست عملی ایران هستند که برای پیشبرد برنامه های سلطه جویانه ایران در غرب آسیا مبارزه می کنند. این شبه نظامیان همچنین به کشتن عراقی ها در حملات راکتی، کمک به خشکسالی ها از طریق تخریب تاسیسات آبرسانی، قاچاق سلاح و سوخت از کشور به سوریه، و افزایش شیوع ماده مخدر شیشه در کشور متهم شدند.

شمار دیگری از حساب های کاربری پنتاگون بر نقش ایران در یمن متمرکز بود و محتواهایی در شبکه های اجتماعی مهم منتشر می کرد که در آن از دولت تحت رهبری انصارالله در صنعا انتقاد می کرد، آن را متهم به جلوگیری عمدی از تحویل کمک های بشردوستانه، عمل به عنوان نیروی نیابتی بی قید و شریط ایران و حزب الله، تعطیل کردن کتابفروشی ها، ایستگاههای رادیو و دیگر نهادهای فرهنگی می کرد.

آنها در چندین پست خود بر این اساس که شاید ایران مین در اختیار (انصارالله) قرار داده باشد، ایران را عامل مرگ غیرنظامیان بر اثر انفجار مین دانستند.

تصویر

فراهم کردن زمینه

دیگر روایت های جنگ روانی سنتکام ارتباط مستقیم با اعتراضاتی دارد که ایران را فراگرفته است. در میان یک گروه از بات و ترول ها تمرکز ویژه ای روی حقوق زنان وجود داشت. در دهها پست، فرصت هایی که زنان ایرانی خارج از کشور دارند با فرصت های پیش روی زنان داخل ایران مقایسه شد- در یک میم اینترنتی در این باره، تصاویر یک (زن) فضانورد (ایرانی) با یک زن قربانی خشونت خانگی در ایران مقایسه شد. میم های اینترنتی دیگر هم اعتراضات علیه حجاب را تبلیغ می کردند.

(در این حساب های کاربری) بر فساد مالی دولت و افزایش هزینه های زندگی به ویژه مواد غذایی و دارو- که تولیدش در ایران در کنترل سپاه است و عوامل آنلاین سنتکام بارها توجه ها را به آن جلب کردند- بارها و بارها تاکید شد.

حقوق زنان، فساد مالی، و هزینه های زندگی – که آخرینش یعنی هزینه های زندگی نتیجه مستقیم تحریم های شدید آمریکاست- همگی عوامل اصلی انگیزاننده اعتراضات هستند.

با وجود اقدامات خشونت آمیز و خرابکاری های گسترده آشوبگران که غیرنظامیان و مقامات را به طور یکسان هدف قرار دادند، از جمله تخریب یک دستگاه آمبولانس حامل ماموران پلیس دور از صحنه یک شورش، ادعا می شود انگیزه این اقدامات نگرانی های مرتبط با حقوق بشر نیز هست.

صاحبنظران و روزنامه نگاران تئوری های توطئه و هر گونه ایده را که اعتراضات در ایران و فراتر از آن چیزی فراتر از امری خودجوش و مردمی است رد کرده اند.

با این همه، گواه آشکار هدایت و حمایت خارجی فراوان است، به ویژه در ارتباط با چهره بسیار شاخص جنبش ضدحجاب، مسیح علینژاد که سال ها زنان ایرانی را ترغیب کرده است روسری های خود را از خانه امن اف بی آی در شهر نیویورک به طور نمادین به آتش بکشند و سپس آن عکس را به طور علنی منتشر و تبلیغ می کند؛ عکس هایی که از طریق رسانه های اجتماعی و شبکه های بزرگ خبری در سراسر جهان منتشر می شوند.

تصویر

جنگ برای تغییر رژیم با ابزار دیگر

فعالیت های علینژاد با پوشش رسانه ای تملق آمیز بسیار گسترده ای رو به رو شده است، بی آنکه حتی یک خبرنگار یا رسانه سؤال کند که آیا نقش برجسته وی در این جنبش اعتراضی ظاهراً مردمی و خودجوش داخلی وابسته به مداخله خصمانه خارجی است یا خیر.

این در حالی است که علینژاد با مایک پمپئو، رئیس سابق سیا عکس هایی دارد، و از سال 2015 در قراردادها با دولت فدرال آمریکا مبلغ 628 هزار دلار دریافت کرده است.

بخش عمده این وجوه را یک نهاد دولتی آمریکا که بر پلتفرم های تبلیغاتی همچون رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا نظارت دارد تامین شد. صدای آمریکا یک برنامه فارسی زبان تولید کرده است که علینژاد هفت سال مجری آن بوده است.

شاید انتشار این پست ها در رسانه های اجتماعی در عصر رواج گسترده اخبار جعلی بی ضرر و معتبر به نظر برسد، اما وقتی گردآوری و تحلیل شوند، سلاح بالقوه خطرناک و قدرتمندی را ایجاد می کنند که یکی از سلاح های متعددی است که پنتاگون در زرادخانه اش برای تغییر رژیم دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (284 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (155 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (108 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (87 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (65 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (57 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (44 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (35 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (22 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده