روایت تاریخی قدیری ابیانه از موضع هاشمی رفسنجانی درباره خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد!

  دوشنبه، 08 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
روایت تاریخی قدیری ابیانه از موضع هاشمی رفسنجانی درباره خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد!
تحصن کشاورزان زحمتکش اصفهانی در بستر خشک زاینده رود برای اعاده حقابه مسلم زمین های کشاورزی اصفهان با ورود عناصر ضدانقلاب و منافقین به صفوف کشاورزان به اغتشاشاتی در سطح شهر اصفهان منتهی شد. تخریب لوله انتقال آب اصفهان به یزد یکی از نقاط تاریک این اغتشاشات بود. در گفتگو با محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا به این موضوع پرداخته ایم.

من در آن زمان معاون ارتباطات و تبلیغات دفتر ریاست جمهوری بودم. آقای هاشمی اطلاعات خوبی درباره آبیاری تحت فشار داشت و بر این موضوع هم تأکید می کرد.

ساعد نیوز: در اغتشاشات اخیر اصفهان عده ای خودسرانه با چندین دستگاه بولدزر به خط لوله انتقال آب زاینده رود به یزد حمله ور شدند و لوله را ترکاندند و باعث قطع آب شرب استان یزد شدند. طبق اعلام رسمی مراجع ذیربط حدود ده میلیارد تومان خسارت به این خط لوله وارد شده است. آقای سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات این خط لوله جنجالی را افتخار خودش می داند که با پیگیری های او به نتیجه رسیده است. حضرتعالی در دولت آقای هاشمی حضور داشتید. نظر آقای هاشمی رفسنجانی درباره این خط لوله چه بود؟
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: بسم الله الرحمن الرحیم. طبیعتاً برای حل مشکلات مناطق مختلف کشور از جمله مشکل بی آبی یا کم آبی، پروژه های متعددی مطرح می شود. این پروژه ها با نظر کارشناسان طراحی میشود و در نهایت بعد از تصمیم گیریهای مقتضی به مرحله اجرا درمی آید. خط لوله انتقال زاینده رود به یزد یکی از این پروژه ها است. همان طور که گفتید، آقای خاتمی این خط لوله را که در دولت ایشان افتتاح شد یکی از افتخارات خود می داند و همان طور که خود ایشان هم گفته اند، از زمان دولت میرحسین موسوی این خط لوله را پیگیری می کرده است. اما آقای هاشمی زمانی که از این خط لوله بازدید می کردند هنوز آبی در لوله نبود چون پروژه افتتاح نشده بود؛ از مسئولین وقت استان، اطلاعات لازم را می گیرند و به آنها می گویند که آیا بهتر نبود که به جای احداث این خط لوله از روش آبیاری تحت فشار استفاده می کردید! من در آن زمان معاون ارتباطات و تبلیغات دفتر ریاست جمهوری بودم. آقای هاشمی اطلاعات خوبی درباره آبیاری تحت فشار داشت و بر این موضوع هم تأکید می کرد. ولیکن آقای خاتمی این خط لوله را چاره آب منطقه یزد می دانست و در نهایت هم در دوره ایشان به بهره برداری رسید.
تصویر

بعد از انقلاب در انواع دستگاه های حکومتی از شخصیت های اصفهانی کم حضور نداشته اند. یکی از ریشه های مشکلات فعلی اصفهان اعم از آلودگی و بی آبی، منطقه گرایی همین مسئولین محترم اصفهانی است./ ساخته شدن نیروگاه هسته ای بوشهر برای تأمین برق همین صنایع بود و همه جوانب را دیده بودند. قرار بود که این نیروگاه 14 هزار مگاوات برق برای این صنایع تولید کند.

ساعد نیوز: حضرتعالی خودتان از استان اصفهان هستید و علاوه بر سوابق اجرایی و مسئولیت های دولتی و دیپلماتیک به عنوان یک شهروند اصفهانی این موضوع بی آبی را طبیعتاً از نزدیک احساس کرده اید. ریشه مشکل آب اصفهان کجاست؟
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: مشکل آب اصفهان ریشه های عدیده ای دارد. اصفهانی ها در انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا کردند. به همین دلیل، بعد از انقلاب در انواع دستگاه های حکومتی از شخصیت های اصفهانی کم حضور نداشته اند. یکی از ریشه های مشکلات فعلی اصفهان اعم از آلودگی و بی آبی، منطقه گرایی همین مسئولین محترم اصفهانی است. البته منطقه گرایی و غفلت از نگاه ملی فقط مختص اصفهان نیست و در استان های دیگر هم متأسفانه مسئولین برخاسته از این استان ها طبیعتاً برای جلب نظر همشهریانشان تلاش می کنند برای منطقه خودشان سنگ تمام بگذارند. اگر مسئولی این کار را نکند در آن منطقه منزوی می شود. متأسفانه همین موضوع باعث شد که بسیاری از صنایع از جمله صنایع آب بر با اصرار همین مسئولین با نفوذ اصفهانی از مناطق دیگر به اصفهان آورده شود. همین شرکت فولاد مبارکه قرار بود در بندرعباس احداث شود و حتی برخی اقدامات مقدماتی برای این کار انجام گرفته بود. آمدند بهانه هایی مطرح کردند مبنی بر این که به خاطر مرزهای دریایی ممکن است دشمن در مواقع اضطراری به این تأسیسات صنعتی حمله کند و با همین بهانه این کارخانه از بندرعباس به اصفهان منتقل شد. همین صنعت فولاد باعث کوچ بسیاری از صنایع دیگر به اصفهان بود. وقتی صنایعی که به ورق های فولادی تولید شده در این شرکت عظیم احتیاج دارند، ترجیح می دهند در داخل اصفهان فعالیت کنند. البته تأسیس این صنایع طبیعتاً برای اصفهانی ها جذاب بوده چون اشتغال به همراه داشته و برای منطقه به لحاظ اقتصادی مفید بوده غافل از مشکلات زیست محیطی آتی. این مسئولین اصفهانی که در انتقال صنایع به اصفهان نقش داشتند در چشم مردم منطقه یک قهرمان بودند.
نکته بعدی مربوط به زمین های زیر کشت در اصفهان است. پیش از انقلاب، طبق اطلاعاتی که من دارم؛ حدود 20 هزار هکتار زمین زیر کشت بوده است. امروز این عدد به 400 هزار هکتار رسیده است. متأسفانه بسیاری از این زمین ها زیر کشت محصولات آب بری مثل برنج و هندوانه هستند. سیستم آبیاری تحت فشار هم وجود ندارد و کلی آب در این زمین ها هدر می رود. یکی از مسائلی که در تظاهرات اصفهان مطرح شد، این بود که چرا آب ما باید به یزد منتقل شود؟ متأسفانه حمله ای هم به این خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد شد. این در حالی است که آب چهار محال بختیاری و خوزستان به اصفهان منتقل می شود! شترسواری دولا دولا نمی شود! ما باید سیاست گذاری هایمان ملی باشد نه منطقه ای. آب شیرین کارون به جای ریخته شدن در خلیج فارس به اصفهان انتقال داده می شود و طبیعتاً آب شُرب یزد از طریق زاینده رود و همین آب انتقال داده شده تأمین می شود. رفتار ما باید منطقی باشد. قبل از انقلاب یک شرکت فرانسوی در مطالعات آمایشی ای که انجام داد، سواحل خلیج فارس را بهترین محل برای احداث صنایع تشخیص داد. خصوصاً صنایع آب بری مثل صنعت فولاد. همان طور که گفتم قرار بود فولاد مبارکه در بندر عباس احداث شود تا از آب خلیج فارس برای فرآوری فولاد استفاده شود. اصلاً ساخته شدن نیروگاه هسته ای بوشهر برای تأمین برق همین صنایع بود و همه جوانب را دیده بودند. قرار بود که این نیروگاه 14 هزار مگاوات برق برای این صنایع تولید کند.
تصویر

معتقدم باید مجازات بسیار سنگینی برای این افراد در نظر گرفته شود. تعدادی از عناصر ضدانقلاب و منافقین چادرهای کشاورزان را آتش زدند. جوسازی می کنند بر علیه دولت و ملت، اینها باید مجازات شوند. کسانی که با منافقین همکاری میکنند باید اعدام شوند.

ساعد نیوز: با علم به ریشه های مشکل بی آبی اصفهان به نظرتان چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: دیگر اجازه ندهند که صنعت جدید آب بری در اصفهان تأسیس شود. اصفهان به اندازه کافی آلوده است و دیگر نیاز به منبع آلودگی جدید ندارد. اگر امکان دارد که صنایعی از اصفهان خارج شوند؛ حتماً این کار را بکنند. توسعه آبیاری تحت فشار باید در دستور کار قرار بگیرد. در آبیاری قطره ای آب کمتری هدر می رود. کاشت برنج و هندوانه در اصفهان هیچ توجیهی ندارد. البته اگر همین کارها را هم بکنند باز به معنای حل کامل مشکل آب اصفهان نیست. بلکه امید داریم که وضعیت بهبود پیدا کند. درباره خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد این آب، برای شُرب مردم یزد است. کسی حق ندارد بگوید که فلان منطقه حق داشتن آب شُرب را ندارد. همان طور که نفت استان های جنوبی برای همه کشور است یا معادن استانی به کل کشور تعلق دارد یا جنگل های شمال مال کل مردم ایران است، در مورد آب هم همین طور است. البته یک جاهایی حقابه هایی وجود دارد که باید اعاده شود. اعاده این حقابه ها ضروری است. اما کسانی که خودسرانه اقدام به ترکاندن خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد می کنند، این افراد نسبتی با کشاورزان زحمتکش ندارند. این افرادی که اغتشاش می کنند و لوله می ترکانند باید به اشد مجازات محکوم شوند. این بولدزرهایی که برای ترکاندن این لوله ها به کار رفته باید ضبط شوند و افرادی که این کار را سازماندهی کردند باید پول ترمیم این لوله را از جیب خودشان بدهند. این قابل قبول نیست. همان طور که مردم خوزستان یا چهارمحال بختیاری حق ندارند بگویند که چرا آب ما به اصفهان می رود، اصفهانی ها هم حق ندارند به انتقال آب از این شهر به یزد اعتراض کنند. آب یکی از منابع ملی است و به کل ایرانیان تعلق دارد. یک زمانی در خوزستان شایعه درست کردند که آب منطقه به کویت می رود، عده ای آمدند لوله را ترکاندند در حالی که این شایعه واقعیت نداشت. معتقدم باید مجازات بسیار سنگینی برای این افراد در نظر گرفته شود. تعدادی از عناصر ضدانقلاب و منافقین چادرهای کشاورزان را آتش زدند. جوسازی می کنند بر علیه دولت و ملت، اینها باید مجازات شوند. کسانی که با منافقین همکاری میکنند باید اعدام شوند. سازمان منافقین دیگر سازمانی شناخته شده است و کسی که با این سازمان همکاری می کند دشمن مردم ایران است. وقتی تجمعات و اغتشاشاتی در این وسعت در ماه سوم یا چهارم دولت جدید تدارک دیده می شود این را نمی توان بی ارتباط با تحریک دشمن و منافقین دانست. دولتی سر کار آمده که با سلامت دارد کارش را می کند برای حل مشکلات مردم. ما امروز با غرب برای احیای برجام مذاکره داریم. طبیعتاً وقتی چنین حرکت هایی تدارک دیده می شود و اغتشاش ایجاد می شود که بخشی از آن حاصل دعوت اصلاح طلبان برای اعتراضات مدنی است، موضع دولت در مذاکره تضعیف می شود. غربی ها تمام هدفشان از تحریمها بر هم زدن نظم عمومی در ایران بود و عده ای با اغتشاش در زمین دشمن بازی می کنند. اگر کسی اعتراضی دارد باید از مجاری قانونی این اعتراض را دنبال کند. استان اصفهان دارای نمایندگان خدومی است که مردم می توانند مشکلاتشان را با این نمایندگان در میان بگذارند و پیگیر حل مشکلاتشان باشند. هیچ وقت اغتشاش و بی نظمی جواب نمی دهد.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
خوزستانی
3 سال پیش

درود بر جناب آقای قدیری ابیانه
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (39 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر)
تیتر امروز   
زایمان در آب، آری یا خیر؟ / این نوع زایمان خطری ندارد؟
مدل ماشین هوش پران سیاستمداران ایرانی/ از لندکروز حسن روحانی تا بنز لوکس لاریجانی+عکس
اعطای مدرک دانشگاهی به 25 سگ و گربه و یک همستر در یک کشور اروپایی!
سردار آزمون فاش کرد: علی قلی‌زاده تراکتوری میشود
(فیلم) استقبال باورنکردنی استقلالی ها از رامین رضائیان بعد از تمرین / ازدحام برای سلفی گرفتن
درویش پول قرارداد گولسیانی را تأمین کرد؟ / ستاره تیم ملی گرجستان در یورو 2024 به تهران بازمی گردد
چوپانی که اولین بار در اطراف روستای خور گنج یافت+عکس و فیلم
تیپ ساحلی و میلیاردری ربکا واردی همسر جیمی واردی فوتبالیست انگلیسی با پیراهن ساتن گل گلی / شیک بودن سخت نیست همین قدر ساده ست
دکوراسیون سبک مراکشی حیاط خلوت خانه شکیرا که شبیه یک استراحتگاه است/ قلیون روی میز وسط خونه خواننده معروف! +عکس
سلیقه فاخر سوسانو، همسر فوتبالیست معروف در انتخاب لباس و اکسسوری های عروسی اش/ شیکترین عروسی که دیدم! +عکس
فراخوان دهمین جشنوارۀ «نانو و رسانه» 1403 اعلام شد
(عکس) تغییر 360 درجه ی شهربانو منصوریان با آرایش غلیظ و استایل لئوپارد زنانه و بوت های چرمی بلند در یک مرکز خرید
هفدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژۀ انجمن‌های علمی دانشجویان برگزار می‌شود
پری ادواردز خواننده ی بسیار موفق به همراه همسرش الکس اکسلید در مزرعه ی کدو تنبل ها ! لباس کدو تنبلی ایده خوبیه برای عکاسی کوچولو های کیوت 😂
خوشگلاسیون بازیگر و کشتی‌گیر هالیوودی د راک توسط دخترانش / این ووروجک ها راک رو با گلیتر یونی کورنی اکلیلی کردن 😂 فقط خنده های پدرشون
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان