روایت خصوصیات آیت الله آل هاشم از زبان تنها زنی که از تریبون نماز جمعه در تبریز با مردم صحبت کرد

  چهارشنبه، 23 خرداد 1403 ID  کد خبر 392354
روایت خصوصیات آیت الله آل هاشم از زبان تنها زنی که از تریبون نماز جمعه در تبریز با مردم صحبت کرد
ساعدنیوز: نماینده ادوار مجلس گفت: برای آیت الله آل هاشم روز جمعه بسیار خاص بود. ایشان روز جمعه را تعیین کرده بودند که تمام مدیران استانی در آن روز پشت میزی قرار گیرند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه بود که خبر سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهانش، کشور را در شوک سیاسی بزرگ فرو برد. ضربه نهایی روز بعد وارد شد؛ اینکه خبر رسید همه سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند. یکی از مسافران شهید شده این بالگرد کسی نبود جز آیت الله محمدعلی آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریزی ها.

شهادت آیت الله آل هاشم، استان آذربایجان شرقی به ویژه شهر تبریز را در غم و اندوه فرو برد. پیر و جوان، بزرگ و کوچک، زن و مرد در فراقش گریستند؛ چنانچه تشییع پیکر باشکوهش و خیل جمعیت در مراسم گویای همه چیز است.

آل هاشم

در این راستا ، زهرا ساعی نمانیده پیشین تبریز در مجلس و کاندیدای لیست«صدای ملت» در انتخابات مجلس دوازدهم درباره خصوصیات امام جمعه شهید شده تبریز به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: آیت الله آل هاشم ویژگی های منحصر به فرد اخلاقی داشتند و به خاطر همین اخلاق متفاوتشان در سراسر کشور معروف بودند.

آیت الله آل هاشم مردم دار بود/ دفتر او به روی همه مراجعه کنندگان باز بود

وی ادامه داد: ایشان از سال 96 که به عنوان نماینده ولی فقیه در استان انتخاب شد، روش و منش متفاوتی نسبت به امام جمعه پیشین در پیش گرفت. وی بسیار مردم دار بودند. شاید واژه مردم داری بسیار گسترده باشد؛ اما ایشان به تمام معنا به تمام اقشار مردم توجه داشتند و رفتار و کردارشان متوجه قشر خاصی نبود. همه مردم مورد توجه آیت الله آل هاشم بود و به موضوعاتشان رسیدگی می کرد و دفترشان همیشه به روی مراجعه کنندگان باز بود.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که نماینده تبریز در مجلس بودم، شاهد بودم که هر موقع که برای طرح موضوعات به دفترشان مراجعه می کردیم، ایشان به بسیاری از موضوعات و امور مختلف اشراف داشت و طرف مشورت ما بود و بسیار کمک می کرد تا کارها را با همفکری و هم افزایی بیشتر در استان جلو ببریم.

زهرا ساعی، آیت الله آل هاشم را محور وحدت دانست و گفت: در دفترشان جلسات بسیار خوبی مبنی بر موضوعات مهم استان تشکیل می شد. یکی از ویژگی های آیت الله آل هاشم این بود که نمایندگان از طیف های سیاسی مختلف، مسئولین استان، حتی گروههای نظامی و انتظامی، افرادی از بخش خصوصی و هر کس که می توانست کمک کند، دور هم جمع می کرد تا موضوعات در فضایی آرام به صورت کارشناسی شده جلو رود و خود نیز پیگیر مسائل بودند. همچنین علاوه بر مسئولان، اقشارمختلف مردم در شبانه و روز مراجعه می کردند و مشکلاتشان را مطرح می کردند.

خاص ترین روز آیت الله آل هاشم/ گوش شنوای جوانان بود

کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم درباره روزهای جمعه امام جمعه فقید اینگونه گفت: برای آیت الله آل هاشم روز جمعه بسیار خاص بود. ایشان روز جمعه را تعیین کرده بودند که تمام مدیران استانی در آن روز پشت میزی قرار گیرند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند. مردم قبل از نماز جمعه می توانستند کسانی چون مدیرکل بهزیستی استان یا مدیرکل کمیته امداد استان و .. را ملاقات کنند و مشکلاتشان را بدون اینکه وقت قبلی بگیرند، به اطلاع مسئولان برسانند. چنین ابتکار آیت الله ال هاشم در فضای مجازی هم پخش شده بود.

او درباره برخورد آیت الله آل هاشم با جوانان نیز تصریح کرد: موضوع دیگر مورد توجه امام جمعه تبریز، بحث جوانان بود. استان آذربایجان شرقی از هر لحاظ ظرفیت قابلی دارد، بخصوص در زمینه جوانان، جوانان تحصیل کرده قابلی دارد که آیت الله آل هاشم با این قشر استان ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده بود. آنها را جذب کرده و گوش شنوای آنها شده بود و با جوانان با سلائق مختلف ارتباط داشت. بارها شاهد بودم که تیپ های مختلف جوانان که شاید مورد پسند خیلی ها نباشد، به دفتر ایشان می آمدند و یا آیت الله در اجتماعات این جوانان حضور می یافت.

ساعی ادامه داد: نمایندگان تبریز در بسیاری جاها و برنامه ها حضور داشتند، شاهد بودیم که حاج آقا هم می آمدند چه در کمپ ترک اعتیاد، چه موضوعات هنری یا در دانشگاهها و مباحث هنر، شعر، موسیقی حضور جدی داشتند. آیت الله در تئاترهایی که مضامین خاص داشت و یا حتی در سینما و فیلمی اگر اکران می شد حضور می یافت. ایشان به گروههای تئاتر فعال یا تئاترهای خاص توجه به خصوصی داشتند.

نمایندگان خانم و آقا باید از حق برابری برخوردار باشند

نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: در یک کلام می توان گفت که آیت الله آل هاشم شعاری نبود. نمونه بارز شعر« هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» بود. چرا که حرف و عملش یکی بود.

زهرا ساعی درباره ماجرای فیلمی که منتشر شده که در آن عده ای از آل هاشم خرده گرفته بود که چرا یک نماینده زن تبریز را به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز خطبه آورده اند، چنین گفت: برای خطبه های پیش از نماز جمعه معمولا آقایان دعوت می شوند و حدود نیم ساعت یا 40 دقیقه به ارائه کار و طرح موضوع می پردازند. اما آیت الله آل هاشم برای اولین بار در تاریخ 1397/8/25 به بنده به عنوان خانم فرصت دادند که پیش از خطبه های نماز جمعه سخنرانی کنم. به طوریکه از دفتر ایشان با من تماس گرفتند و گفتند به شما هم مانند سایر نمایندگان اجازه سخنرانی و استفاده از تربیون نماز جمعه داده شده است. برایم خوشایند و خوشحال کننده بود. خودم را آماده کردم و حدود یک ساعت پیش از خطبه نماز جمعه آن روز سخنرانی کردم.

او در ادامه ماجرا گفت: بعدها شنیدم که برخی از افراد به ایشان خرده گرفتند که چرا یک خانم در تریبون نماز جمعه حضور پیدا کرده است و چرا چنین فرصتی به وی داده اید. ایشان در این ویدئو تصریح کردند که نمایندگان چه خانم و چه آقا که نماینده شهرمان هستند، باید از حق برابری برخوردار باشند و همانگونه که آقایون در آن تریبون موضوعات و فعالیت های خود را مطرح می کنند، نمایندگان خانم هم باید از آن برخوردار باشند.

ساعی افزود: آیت الله آل هاشم با این کارشان فضا را برای خانم های استان فراهم کردند تا در کنار مدیران مرد، تلاش های آنان هم دیده و از آنها تقدیر و قدردانی شود و اگر نیاز است جایی سخنرانی شود، حق آنها هم حفظ شود. چنین خصوصیاتی در آیت الله آل هاشم وجود داشت و یک انسان چقدر باید منعطف باشد که بخواهد این چیزها را در ترازوی مساوی بسنجد و رفتار نماید.

این نماینده ادوار با تأسف از شهادت آیت الله آل هاشم تصریح کرد: همگی در غم از دست دادن چنین عالم وارسته ای ناراحت هستیم . ایشان به معنای تمام نشان دادند که روحانیت می تواند در دل مردم جا داشته باشد، در کنار مردم باشد و جدای از مردم نیست. ایشان رفتار علوی را با عمل خود به مردم به خصوص قشر جوان نشان داد و آنها را جذب کرد.

امام جمعه ای که چشم بینای استانش بود

زهرا ساعی درباره نگاه آیت الله آل هاشم به زنان و مشخصا زنان سیاستمدار نیز گفت: در جلساتی که در دفترشان تشکیل می شد، ایشان به مباحثی که ما خانم ها به عنوان نمایندگان مطرح می کردیم و اگر نظری می دادیم، دقت و نظر داشتند و راهکارهای ارائه شده را با دقت بررسی می کردند.

او ادامه داد: همچنین اگر درباره موضوعی بنده وقت جلسه می خواستم، در اولین فرصت داده می شد و مباحث را با ایشان مطرح می کردم. چون می دانستم ایشان به موضوعات اشراف دارند و برای تسهیل کارها پیگیری می کنند تا موضوعات و مشکلات استان هر چه زودتر حل شود.

ساعی در پایان گفت: خداوند به خاطر اعتبار و عزتی که به آیت الله آل هاشم داده بود و پشتکاری که خودشان داشتند، همیشه مورد اعتماد و وثوق بسیاری از افراد در استان بودند. می توان گفت نقطه ثقل برای وحدت و پیگیری کارها و به تمام معنا یک چشم بینا در استان بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (146 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (134 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (61 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (33 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز