روغن ماشین را چگونه عوض کنیم؟

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
روغن ماشین را چگونه عوض کنیم؟
در حالت معمول پس از پیمودن 4000تا 6000کیلومتر مسافت باید تعویض روغن موتور و فیلتر روغن را انجام داد؛ همچنین ساده ترین راه این است که به روغن موتور خود دست بزنید در صورتی که دارای چسبندگی بود یعنی کیفیتش رو به کاهش است و نیاز به تعویض دارد.

موتور به عنوان قلب تپنده خودرو شما نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؛ که یکی از این مراقبت ها مربوط به تعویض روغن ماشین است؛ که مانند خون در بدن انسان در بین قطعات موتور جریان دارد؛ و باعث روان سازی قطعات متحرک، مانع فرسایش، کاهش حرارت و زدودن ذرات و گردوغبار می شود.

استفاده از یک روغن موتور خوب و مناسب، نیاز اصلی موتور اتومبیل شما است. در واقع روغن موتور با ایجاد لغزش از بوجود آمدن نیروی اسطحکاک میان سیلندر ها و قطعات دیگر تا حد امکان جلوگیری می کند. نبودن و یا کم بودن مقدار روغن موتور؛ باعث ایجاد صدمات شدید و در گاهی مواقع غیر قابل جبران به موتور اتومبیل می شود.

به طور متوسط هر ۵۰۰۰ کیلومتر، روغن موتور خودرو شما باید تعویض گردد؛ برای این کار بهتر است ابتدا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود نگاه کنید تا نوع روغن موتور قابل استفاده در خودرو خود را متوجه شوید، اگر در دفترچه راهنمای اتومبیل شما نوع روغن موتور را مشخص نبود، معمولا باید از روغن موتور های مینرال استفاده کنید ولی بهتر است ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.

تصویر
تعویض روغن ماشین

نحوه تعویض روغن ماشین

ابتدا در جایی مسطح و بدون شیب ماشین را پارک کنید و موتور را خاموش نمایید و مطمئن شوید موتور را حداقل ۵ دقیقه خاموش نگه داشته اید.

کاپوت را باز کنید و میله تراز روغن (گیج روغن) را برداشته و ابتدا آن را با دستمالی تمیز کنید.

سپس به آرامی میله تراز را تا انتها در مخزن روغن فرو کنید و دوباره آن را بیرون آورید.

سطح روغن می باید بین خطوط مشخص شده که در روی میله تراز نشانه گذاری شده است، قرار بگیرد.

اگر سطح روغن به علامت پایین میله نزدیک بود، باید روغن موتور ماشین را بیشتر کنید.

برای انجام این کار درپوش فیلتر را بردارید و روغن را در آن بریزید و بگذارید تا به انتهای موتور برسد. دوباره سطح روغن را اندازه گیری کنید و توجه داشته باشید بیشتر از اندازه روغن اضافه نکنید.

بهترین فاصله برای اندازه گیری روغن موتور هر ماه و یا لااقل قبل از رفتن به سفرهای طولانی است.

نکته دیگری که باید به آن توجه ویژه ای د اشته باشید و بسیار حائز اهمیت است، مسئله انتخاب یک روغن موتور ماشین مناسب برای خودروی شماست.

اینکه برای هر خودرو فارغ از نوع و حجم موتور آن یک روغن استفاده شود، بسیار اشتباه است. در هنگام انتخاب روغن موتور مناسب برای خودروی خود باید قبل از قیمت به کیفیت و همخوانی روغن موتور با وضعیت و توان موتور خودروی خود توجه نمایید.

کنترل کیفیت روغن ماشین

برای کنترل کیفیت روغن موتور خودرو میتوانید از یک آزمایش ساده استفاده کنید.

بدین ترتیب که وقتی که میله تراز (یا همان نشانگر که به آن گیج روغن هم گفته میشود) را درون روغن فرو بردید و آن را درآوردید قطره ای از روغن را بین انگشتان دست خود قرار دهید.

سپس انگشتان دست خود را به هم ساییده و آن را باز و بسته کنید و از میزان چسبندگی و کشش روغن مطمئن شوید.

در این حالت روغن نباید زیاد رقیق باشد و نه زیاد و بیش از حد چسبندگی داشته و سفت باشد.

در ضمن یک چراغ مخصوص هشدار وضعیت روغن در پنل پشت فرمان جاسازی شده است تا در موارد اضطراری به راننده هشدار بدهد که سطح روغن کمتر از حد مجاز است.

اما دقت کنید که قبل از روشن شدن این چراغ هشدار دهنده به داد روغن موتور ماشین برسید تا اتومبیل شما به مشکلات جدی گرفتار نشود.

نکات ضروری در هنگام تعویض روغن ماشین

  • در صورتی که خودرو مدت زیادی کار کرده و موتور آن داغ است، حداقل ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا دمای موتور کمی کاهش یابد.
  • هرگز برای باز کردن پیچ تخلیه روغن از آچارهایی که سر آن ها قابل تنظیم است، استفاده نکنید. برای باز کردن این پیچ از آچارهای یک سر تخت یک سر رنگی با اندازه مناسب استفاده کنید.
  • زمانی که جک زیر خودرو قرار دارد، حتما میله جک هم زیر خودرو قرار گیرد.
  • قبل از اینکه درزگیر پیچ تخلیه را ببندید حتما آن را به روغن نو آغشته کنید.
  • مدت زمان لازم برای تعویض روغن ماشین تقریبا ۲۰ دقیقه است.
  • در هنگام تعویض روغن حتما از عینک مخصوص این کار استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (16 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲