روند صعودی کرونا در ۱۵ استان کشور/ احتمال پیک مجدد کووید ۱۹ در آبان ماه

  چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399 ID  کد خبر 78300
روند صعودی کرونا در ۱۵ استان کشور/ احتمال پیک مجدد کووید ۱۹ در آبان ماه
ساعد نیوز: جهانپور گفت: در ۱۵ استان روند صعودی تدریجی را در چند روز اخیر مشاهده می‌کنیم که اکنون نمی‌توانیم در مورد آن قضاوت کنیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: تاکید می کنم که رعایت فاصله گذاری و رعایت نکات بهداشت فردی کماکان بر قوت خود باقی است و چه بسا با وجود تردد ها جدیت بیشتری را می طلبد. امیدواریم مردم با رعایت این نکات و با پایش رفتار اطرافیان همکارانمان را در مبارزه و مواجهه با ویروس منحوس کرونا یاری کنند و همراهمان باشند.

ایران جزو ۵ کشور اول دنیا در آمار بهبودیافتگان کرونا

او با اشاره به بهبودی شمار زیادی از بیماران کرونایی ها در کشور افزود: با توجه به اینکه تا کنون ۸۰۴۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند، ما جزو پنج کشور صدر نشین در زمینه بهبودی مبتلایان به کووید-۱۹ هستیم.

جهانپور با تبریک روز جهانی ماما گفت: همکاران ماما خدمات زیادی را در حوزه مراقبت و مقابله با کرونا در این روز ها ارائه کرده اند. متاسفانه چهار نفر از همکاران ماما را طی این مدت به عنوان شهید خدمت از دست دادیم و چندین نفر هم به عنوان مبتلا به کرونا درگیر بیماری بودند.

شروط بازگشایی مساجد در مناطق سفید

او درباره بازگشایی مساجد در مناطق سفید گفت: بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه تابع سیاست ها و پروتکل های فاصله گذاری هوشمند خواهد بود و این بازگشایی ها به معنی عادی شدن شرایط نیست و در مناطقی هم که سفید اعلام می شود، مادامی که منطقه سفید باشد، افراد می توانند برخی تجمعات مذهبی را برگزار کنند.

جهانپور اظهار کرد: بسیاری از بقاع متبرکه در مناطق سفید نیستند و برگزاری نماز جماعت در مناطق سفید هم منوط به رعایت پروتکل بهداشتی است و افراد فقط می توانند با سجاده و مهر خود وارد مسجد شوند، نماز بخوانند و خارج شوند و برگزاری مراسم مذهبی ماه رمضان در مساجد ممکن نیست و وضوخانه ها و سرویس های بهداشتی در مساجد مناطق سفید تعطیل است و مراسم جمعی دعا و مناجات برگزار نمی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره غربالگری کرونا بیان کرد: تا پایان مرحله اول غربالگری ۷۵ میلیون نفر غربالگری شدند و موارد مشکوک به مراکز درمانی ارجاع شدند. در فاز دوم، غربالگری بیش از ۲۵ میلیون نفر غربالگری شده اند.

ماجرای لیست منتشر شده مناطق سفید و قرمز کرونا

جهانپور درباره لیست مناطق سفید و قرمز کرونا که منتشر شده بود، اظهار کرد: دانشگاه های علوم پزشکی هر پنج روز یک بار مناطق سفید را اعلام می کنند و سیاست وزارت بهداشت اعلام متمرکز مناطق سفید و قرمز نیست و مردم می توانند از طریق اپلیکیشن ماسک از قرمز و سفید بودن مناطق مطلع شوند.

جهانپور درباره گفت: موارد ابتلا در اپلیکشن ماسک هم قابل مشاهده است، ما در حال حاضر شناسایی را بر اساس نمونه های ارسالی از موارد سرپایی که از افراد با تماس نزدیک به مبتلایان یا از خانواده هایشان بوده است، انجام می شود؛ بنابراین در استان ها و شهرستان ها، همکاران ما کانون های ابتلا، خانواده های مبتلا، موارد تماس نزدیک با افراد مبتلا، رهگیری آن ها و قرنطینه و ایزوله کردن مبتلایان جدید را انجام می دهند. موضوع اعلام هر پنج روز یکبار مناطق وضعیت سفید، زرد و قرمز هم به نوعی در بعد کلان تر شناسایی کانون ها و اعلام کانون های ابتلا به بیماری است.

او درباره استان های سفید کرونا، گفت: اصلا جایی به نام استان سفید از کرونا نداریم، بلکه برخی شهرستان ها در استان ها به عنوان سفید اعلام شده اند، دانشگاه های علوم پزشکی هر پنج روز یکبار لیست مناطق سفید را بروز می کنند. در عین حال همچنان آمار جداگانه استانی اعلام نمی شود و اگر قرار باشد وزارت بهداشت تصمیم گیری کند و فقط به بحث سلامت توجه کنیم، وزارت بهداشت راحت تر است تا کشور یکسال تعطیل شود و خیلی هم از این تعطیلی استقبال می کنیم، اما مسئله این است که بخش های دیگر مانند اقتصاد و کسب وکارها و آموزش نمی توانند با این تصمیم همراهی کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای مناطق سفید تعیین کننده است و ستاد ملی مقابله با کرونا از وزارت بهداشت خواسته است که مناطق سفید را اعلام کنند، برخی می گویند کشور به طور کامل به تعطیلی شود اما این اتفاق نیفتاده است و نمی افتد، در هیچ کجای دنیا هم این اتفاق نیفتاده است. اقتصاددان ها و جامعه شناسان و روان شناسان و مدیران باید وارد میدان شوند و راهکار بدهند. استراتژی ما مشخص است و اگر یک بعدی به موضوع نگاه کنیم، تعطیلی برای وزارت بهداشت راحت تر است که این شدنی نیست و کشور های دیگر هم پی بردند که تعطیلی دائمی شدنی نیست.

او افزود: اکنون همه کشور ها به سمت بازگشایی مجدد رفتند، اما این بازگشایی باید هوشمند و هدفمند و بر اساس پروتکل ها باشد. ممکن است موج دوم کرونا در روز های آتی بیفتد واگر بخواهیم موج دوم رخ ندهد باید بهداشت فردی و عمومی رعایت شود.

جهانپور تاکید کرد: اعلام وضعیت سفید کرونا به معنی عادی بودن وضعیت نیست، حتی مشاغلی که بازگشایی می شوند پروتکل دارند. بازگشایی مشاغل و صنف ها با پروتکل به معنی وجود محدودیت است، باید توجه داشت همچنان در وضعیت عادی قرار نداریم و هشدار می دهیم تا موج دوم کرونا اتفاق نیفتد و همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم، به نظر می آید تغییر رفتار رخ داده است و اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، احتمال وقوع موج دیگر کرونا وجود دارد.

نمودار صعودی کرونا در نیمی از استان های کشور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۱۵ استان یک روند صعودی تدریجی را در چند روز اخیر مشاهده می کنیم که اکنون نمی توانیم در مورد آن قضاوت کنیم و شاید نیاز است چند روز صبر کنیم البته بخشی از افزایش ها به علت بیماریابی فعال تر در چند روز اخیر است اما بخشی ممکن است ناشی از افزایش ترددها و مراودات و تغییر سبک زندگی باشد. اگر چنین باشد، سیاست ها تغییر خواهد کرد و ممکن است محدودیت های بیشتری اعمال شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر در استان خوزستان وضعیت متفاوتی داریم. به نظر می آید استان خوزستان دیرتر وارد پیک بیماری شده و دیرتر خارج خواهد شد، اگر چه یک نمای صعودی در نیمی از استان ها دیده می شود، اما این روند صعودی چشمگیر نیست و باید منتظر روند ابتلا در یکی دو روز آینده باشیم.

واکنش جهانپور به اظهارنظر وزیر بهداشت ترکیه

جهانپور درباره جلسه مشترک وزارت بهداشت ایران با ترکیه در زمینه کرونا گفت: ما با وزارت بهداشت کشور های همسایه ارتباط نزدیکی داریم و تفاهم نامه های زیادی داریم و همکاری های ما با کشور های همسایه به ویژه با کشور ترکیه در مقابله با کرونا ادامه خواهد داشت، با توجه به اینکه ما ورود بیماری کرونا را زودتر اعلام و بیماران را زودتر شناسایی کردیم تجربیات و آموخته های بیشتری نسبت به کشور های همسایه و ترکیه داریم و تجربیات را در اختیار این کشور ها قرار می دهیم. رسانه ها مطرح کردند، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده است که قم در ایران باید قرنطینه می شد، اما اگر این اظهار نظر صحت داشته باشد، این سوال برای ما بی پاسخ مانده است که چرا استانبول قرنطینه نشد و ترکیه توصیه برای کشور همسایه را خود اجرایی نکرد؟

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اینکه مراجعه به مطب های سرپایی ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: بخشی به دلیل محدودیت های فعلی و بخشی به ترس بیماران بر می گردد و بخشی از این کاهش مراجعات درست است، بسیاری از مراجعات به پزشکان ضروری و اورژانسی نیست به عنوان مثال پیش از کرونا مراجعات برای زیبایی یا مراقبت پوست بسیار زیاد بود و این مراجعات کاهش منطقی پیدا کرده است و موافق نیستم که مراجعات پیش از کرونا تقاضای القایی بوده است البته شاید در مراجعه به متخصصان در برخی رشته ها تقاضای القایی داشتیم در حالی که این موارد را پزشک خانواده یا عمومی می توانست درمان کند و اینکه بگوییم کاهش مراجعات به این دلیل است که قبلا تقاضای القایی در این زمینه وجود داشته است من قبول ندارم.

احتمال پیک مجدد کرونا در تابستان و پاییز

جهانپور درباره پیک های مجدد کرونا اظهار کرد: هیچ دولتی یا وزارت بهداشت و مرکز تحقیقاتی تصویر روشن و واضحی از آینده بیماری در جامعه خود و جامه جهانی ندارد و همه اظهارات بر اساس ظن و گمان و بر اساس داده هاست و دنبال پیش بینی قطعی و با احتمال بالا نباشیم و احتمال صعود مجدد در تابستان وجود دارد و قتی در مناطق جنوبی کشور آمار صعودی را شاهد هستیم ویروسی که روزی در کشور ۱۲۰۰ نفر را مبتلا می کند، این احتمال وجود دارد که به سمت پیک مجدد برویم، اما امیدواریم با رعایت فاصله گذاری هوشمند و رعایت بهداشت این اتفاق نیفتد امروز همه حدس و گمان های علمی درباره بیماری کرونا می زنند. عمده اپیدمیولوژیست ها پیش بینی می کنند که در آبان ماه با سرد شدن مجدد هوا احتمالا شاهد پیک مجدد خواهیم بود.

جهانپور درباره دلیل بحرانی شدن کرونا و احتمال اظهار کرد: یکی از دلایل بحرانی شدن ویروس کرونا، سریع الانتشار بودن و سریع الانتقال بودن آن است. با توجه به مقاومتی هم که به شرایط آب وهوایی مختلف دارد، قاعدتا این ویروس خطرناک است. ویروس کرونا با توجه به مراودات و ترددهای بسیار در سطح جهان به سرعت می تواند پاندمیک شود. شاید در قرن قبل پاندمیک شدن آنفلوآنزای اسپانیایی خیلی کندتر بود. این بیماری تبدیل به بحران شد، باید توجه داشت معمولا بحران در کشور هایی که اقتصاد پررونق تری دارند، شدیدتر خواهد بود. اینکه مطرح می شود این ویروس توطئه آسیایی است تا غرب زمین گیر شود در کار ویژه و ماموریت وزارت بهداشت نیست و درباره آن اظهار نظر نمی توان کرد.

کرونا، ویروس آزمایشگاهی است؟

او درباره احتمال ایجاد ویروس کرونا در حیوانات به دلیل تغییرات اقلیمی کره زمین گفت: درباره این موضع هم مستندات علمی نداریم. اگر بازار فروش ووهان چین را منشاء این بیماری در نظر بگیریم، خیلی به مباحث اقلیمی مربوط نمی شود. فروش برخی حیوانات وحشی و غیرمجاز که ناقل ویروس بودند، یک فرضیه است. از طرفی موضوع مورچه خوار های پولک دار که به صورت قاچاق به چین وارد می شود و برخی مطالعات نشان داده که ناقل این ویروس بوده و بعد به انسان منتقل شده هم مطرح است. هیچ کدام از این موارد را نمی توان به طور قطعی اعلام کرد. شرق عالم غرب را متهم می کند و غرب هم شرق را متهم می کند که این ویروس ساختگی است، شاید بتوان گفت بخشی از این مسائل هم برای فرافکنی درباره مشکلات داخلی کشورهاست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در آمریکا به محض تشدید بحران، نوک حمله به سمت دولت و رییس جمهور آمریکا می رود و فوری می بینید که اظهارات تندی درباره دستکاری شدن این ویروس منتشر می شود، این ها بیش از اینکه علمی باشد، سیاسی و پروپاگاندای سیاسی است تا فضا را به سمت اهداف خود ببرند. در حال حاضر ما نمی دانیم که آیا این ویروس دستکاری شده است یا خیر و آیا ویروس کرونا از آزمایشگاه های انسانی نشت کرده یا از حیات وحش بوده است؟ به هر حال ظاهرا یک طیر ابابیلی در کار است.

تعویق برگزاری کنکورهای سراسری قطعی است

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری کنکور های سراسری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تعویق زمان کنکور هایی که نزدیک بودند قطعی است، اما زمان آن اعلام نشده است. با توجه به اینکه برگزار کننده عمده کنکورها وزارت علوم است با پیشنهاد وزارت علوم و تصویب ستاد ملی کرونا آزمون ها به تعویق خواهند افتاد و تاریخ دقیق آن اعلام خواهد شد اما فعلا تاریخ دقیقی مشخص نشده است.

واکنش سخنگوی وزارت بهداشت به اعتراض دانش آموختگان تغذیه

او در پاسخ به سوالی درباره اعتراض دانش آموختگان تغذیه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: سندی به صورت پیش نویس درباره آینده نگاری تغذیه و تغذیه بالینی در کشور تدوین شده بود که اعتراضاتی در این زمینه وجود دارد که طبیعی است. مراکزی که این سند ها را نهایی می کنند باید اعتراض ها را استماع کنند و این اتفاق می افتد.

جهانپور ادامه داد: اگر مواردی نیاز به اصلاح داشته باشد، قطعا اصلاح انجام خواهد شد. برخی رویکرد ها در این زمینه را نمی پسندیم، برخی خیلی سریع افراد را متهم می کنند یا از برخی مطالب غیرکارشناسی جریان رسانه ای درست می کنند. امروز در دنیا وقتی از عبارت بالینی استفاده می کنیم، باید پیش نیاز ها و ظرایفی داشته باشد البته قرار نیست پزشکان متصدی این رشته ها باشند، اما هرکسی که متصدی رشته های بالینی می شود باید پیش نیاز های مربوطه را گذرانده باشد. این موارد در حوزه های مربوطه نهایی و در سند پیش بینی شود. در نتیجه همه نظر های مختلف در این زمینه استماع و در مورد آن فارغ از هرگونه نگاه رشته ای و صنفی تصمیم گیری می شود.

ایران بزرگترین تولید کننده ماسک در جنوب غرب آسیا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کمک به سایر کشور ها در حوزه اقلام بهداشتی ضد کرونا گفت: با توجه به افزایش تولید که در کشور در حوزه اقلام حفاظتی و بهداشتی انجام شد و تولید کیت های تشخیصی عملا به مرحله ای رسیدیم که تقریبا در تمام اقلام بهداشتی و حفاظتی نیاز کشور تامین شده است و حتی برنامه ریزی کرده ایم که بخشی از این اقلام به عنوان دپوی استراتژیک در ماه های آتی ذخیره شود چرا که ممکن است شاهد پیک و خیز مجدد بیماری و اپیدمی کرونا باشیم. مازاد بر این ذخایر استراتژیک می تواند از طریق شرکت های تولید کننده یا از طریق سازمان های بین المللی در بازارهای جهانی به فروش برسد یا اهدا شود.

او افزود: در حال حاضر ما بزرگترین تولید کننده ماسک در جنوب غرب آسیا و یکی از اینها تولید گان و اقلام حفاظتی هستیم. شاید تنها تولید کننده کیت های تشخیصی PCR در منطقه باشیم و به زودی شاید تنها و بزرگ ترین تولید کننده کیت های سرولوژیک در منطقه هم باشیم. قاعدتا تولیدکنندگان مازاد بر نیازمان را می توانند اهدا یا صادر کنند. در این راستا ممکن است محموله هایی صادر یا اهدا شده باشد و منعی هم برای آن وجود ندارد.

سگ های کرونایاب قطعیت علمی ندارد

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره سگ های کرونایاب گفت: موضوع سگ های کرونایاب قطعیت علمی ندارد. پیش از این هم بحث هایی با وزارت بهداشت مطرح شده بود و پیش از این ارتش جمهوری اسلامی پروژه ای را شروع کرده بودند، اینکه آیا این توانایی در سگ ها یا نژاد خاصی از سگ ها وجود دارد یا خیر، موضوعی بوده که هنوز مورد آزمون قرار نگرفته است.

او ادامه داد: این نظریه می تواند به عنوان یک طرح تحقیقاتی و مطالعاتی در نظر گرفته شود و بعید هم نیست که نتیجه موفقیت آمیز باشد، اما تا امروز این مورد تایید نشده است و هرگاه از سوی وزارت بهداشت تایید شد، می تواند به عنوان یکی از روش های غربالگری ورودی یا روش های کمکی در تشخیص بیماری کرونا در کنار سایر روش ها باشد و تا امروز مورد تایید شده این چنینی نداریم و هر زمان موضوع تایید شد، آن را اعلام می کنیم.

آخرین بازگشایی ها در مدارس و دانشگاه ها

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و اعلام تاریخ های بیستم و بیست وهفتم برای بازگشایی این مراکز آموزشی گفت: بازگشایی مدارس در بیستم اردیبهشت منتفی است و بازگشایی مدارس در بیست وهفتم اردیبهشت هم بستگی به وضعیت مناطق خواهد داشت، ممکن است در مناطقی که وضعیت سفید کرونا دارند، مطابق با مصوبه ستاد شاهد بازگشایی برخی مراکز آموزشی باشیم.

او ادامه داد: بازگشایی مدارس در مناطقی که وضعیت زرد و سفید دارند، اتفاق نمی افتد و برای آن باید تا عید فطر صبر کنیم و بعد از آن تصمیم بگیریم، اما سیاست کلی این است، دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند و آخرین مراکزی خواهند بود که در هر منطقه بازگشایی خواهند شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی ها در اماکن ورزشی و اقدام برخی نسبت به استفاده از بارکد های جعلی در محل کسب وکار گفت: مواردی که همکاران ما در مراکز بهداشتی شهرستان ها شناسایی کنند، قابل برخورد و در عین حال قابل ارجاع به دستگاه قضایی و دادسرا هاست و موضوع را دادستان به عنوان مدعی العموم دنبال می کند، هموطنان هم مواردی که شناسایی می کنند، می توانند از طریق سامانه سجام اطلاع رسانی کنند تا با آن برخورد کنیم.

او ادامه داد: ما به مسابقه ای که در بخش های مختلف برای بازگشایی راه افتاده، قائل نیستیم، در حوزه اقتصادی بحث دیگری مطرح است، اما در برخی حوزه ها گویا برخی مسابقه و رقابتی دارند و می خواهند بازگشایی کنند، ما در وزارت بهداشت چنین شتابی نداریم و قصدی هم برای اقدام شتاب زده در راستای بازگشایی موارد خاص نداریم، بلکه به تدریج، مرحله ای و با ارزیابی ریسک بازگشایی ها را اعلام می کنیم و دستگاه های نظارتی و انتظامی و قضایی هم با تخلفات برخورد می کنند.

عملکرد بی نظیر ایران در مقابله با کرونا

او در پاسخ به سوالی درباره عملکرد ایران در مبارزه با کرونا نسبت به سایر کشور ها گفت: مقایسه نیازمند ان است که بین متغیر ها در چند جامعه مختلف به بحث و بررسی بپردازیم و متغیرهای همگنی داشته باشیم، وضعیت مقایسه اقتصاد عمومی، درآمد سرانه جوامع، زیرساخت ها، امکانات و از جمله تحریم ها در این مقایسه ها باید لحاظ شود، بدون در نظر گرفتن تحریم ها، وقتی ایران را با سایر کشور ها مقایسه می کنیم، می بینیم که برخی از کشور ها از ما ثروتمندتر هستند و درآمد ناخالص ملی آن ها چندین برابر ایران است اما وقتی عملکرد کشورمان در مواجهه با کرونا را مشاهده می کنیم، می بینیم که با تلاش مردم و استفاده حداکثری از توان و استعداد های داخلی، اتفاقی خوبی رقم خورد که دوست و دشمن به آن اذعان دارند.

جهانپور اظهار کرد: مدیریت کرونا و اقدامات در حوزه سلامت و ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به همه کشور های توسعه یافته در اروپای غربی و شمال آمریکا، وضعیت مطلوب تری داشت. بین دو تا سه ماه اخیر اقدامات فراوانی در کشور انجام شد و می توان این مقایسه را در راهرو های بیمارستان ها انجام داد، در بسیاری کشورها بیماران در راهروهای بیمارستان ها بستری شدند و صحنه های تلخ و فاجعه آمیزی که در ایالات متحده آمریکا و برخی کشور های اروپایی مشاهده شد، در ایران مشاهده نکردیم. مردم ایران این صحنه ها را ندیدند و امیدواریم هرگز هم نبینند. این در حالی است که بسیاری از این کشور ها تحت هیچ تحریمی نبودند. در حالی که که ما تحت تحریم های همه جانبه و یک سویه از طرف ایالات متحده آمریکا بودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هر ناظر منصفی، اقدامات انجام شده ذیل بسیج ملی مقابله با کرونا در ایران را تحسین می کند. بخشی از این اقدامات به علت همکاری مردم و بخشی به علت توان و ایثار کارکنان و مدافعان سلامت رقم خورد. قطعا دولت و مردم ما در مقابله با کرونا تا این لحظه نسبت به کشور هایی که توان اقتصادی بهتری نسبت به ما داشتند، تحریم نبودند، زیرساخت های بهداشتی بهتری داشتند و سرانه تخت های بیمارستانی آن ها بالاتر بود، بهتر عمل کرده اند.

آمار جداگانه ای از ابتلای اتباع خارجی به کرونا نداریم

او در پاسخ به سوالی درباره آمار ابتلای اتباع خارجی به ویروس کرونا در ایران گفت: آمار جداگانه ای از ابتلای اتباع خارجی به ویروس کرونا نداریم و همین موضوع نشان می دهد که برخورد ما با اتباع خارجی و داخلی یکسان بوده و دیواری بین ایرانیان و اتباع خارجی کشیده نشده است. اتباع خارجی از امکاناتی استفاده می کنند که ممکن است برخی ایرانیان از آن استفاده نکرده باشند. حتی اتباع غیرمجاز خارجی هم در حال استفاده از امکانات رایگان مراکز بهداشتی، غربالگری ها و امکانات مراکز درمانی هستند. در این زمینه باید آمار را تفکیک کنیم، اما از آنجایی که تفکیکی برخورد نمی کنیم، این آمار را نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: چند صد هزار اتباع خارجی از امکانات ما استفاده می کنند و با ابلاغ وزیر بهداشت امکانات تشخیصی و خدمات برای آنها تقریبا به صورت رایگان است. ایران با کشوری که نرخ مرگ و میر و ابتلا در اتباع خارجی یا سیاه پوست بالاست، فرق دارد، شاهد آن هستیم که کشور داعیه دار حقوق بشر حتی در حوزه کرونا هم رویکرد نژادپرستانه دارد، این در حالی است که فرد خارجی فارغ از ملیت، رنگ و نژاد خدمات سلامت در اختیار اتباع خارجی قرار می دهد.

اظهارات درباره غیرواقعی بودن تعرفه های پزشکی منطقی است

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اعتراض ها به تعرفه های پزشکی سال ۹۹ اظهار کرد: تعرفه های پزشکی با توجه به بضاعت موجود کشور و در نظر گرفتن امکانات و همه جوانب تصویب شده و ما نگاه یک سویه ای در این زمینه نداریم البته نمی گوییم که این تعرفه ها واقعی بوده و برخی اظهارات درباره غیرواقعی بودن آن منطقی است، اما در این حوزه باید به بضاعت خریدار خدمت، نهاد های بیمه ای و اقتصاد کشور هم توجه کنیم و در عین حال محدودیت های بخش خصوصی و نیروی انسانی را در نظر بگیریم، فکر می کنیم با لحاظ همه جوانب و ابعاد موضوع، تعرفه ها تصویب شده و وزارت بهداشت نظری درباره تغییر آن ندارد البته با توجه به فاصله که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در تعرفه گذاری وجود دارد، هر سال بحث های این چنینی را شاهد هستیم و به هر حال فکر نمی کنم قرار باشد تعرفه ها تغییر کند.

ماجرای یک میلیارد یوروی صندوق توسعه ملی و توییت وزیر بهداشت

سخنگوی وزرات بهداشت در مورد توییت وزیر بهداشت درباره یک میلیارد یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت داده شود، گفت: در کشورمان وقتی درباره اعطای یک هزینه به یک بخش صحبت می شود باید زودتر اطلاع رسانی شود. وقتی تایید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یک میلیارد یورو در اختیار بسیج ملی مقابله با کرونا قرار گیرد، اعلام شد، قاعدتا انتظارات و توقعی را برای برخی همکاران ما در شرکت های تامین کننده، توزیع کننده و ارائه دهندگان خدمت ایجاد می کند و معوقات خود را از ما طلب می کنند و از ما می پرسند که مطالبات چندین ماهه ما چه شد؟ و چه زمانی مطالباتمان به دست ما برسد ؟ این دو سوالی است که پاسخی برای آن نداریم.

او افزود: توییت وزیر بهداشت به این معنی بود که هنوز پولی به جیب سوراخ وزارت بهداشت نرسیده است. نمی دانم چقدر از این یک میلیارد یورو قرار است به وزارت بهداشت تخصیص پیدا کند، اما نخست اینکه قرار نیست همه را به وزارت بهداشت تخصیص دهند و دوم اینکه مشخص نیس، چه زمانی این پول به ریال تبدیل می شود، به هر حال باید توجه داشت که این پول در جیب وزارت بهداشت نخواهد ماند و به محض وصول برای پرداخت مطالبات و بدهکاری هایی که به دانشگاه ها، موسسات و افراد داریم، صرف خواهد شد. وزیر بهداشت هم در توییت خود قصد داشتند اعلام کنند که هنوز پولی به دست وزارت بهداشت نرسیده است تا بتوانیم به انتظارات پاسخ دهیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...