رونگورونگو؛ سنگ نوشته‌های مرموزی که هیچ دانشمندی نتوانست آنها را رمزگشایی کند!

  چهارشنبه، 24 مرداد 1403 ID  کد خبر 403290
رونگورونگو؛ سنگ نوشته‌های مرموزی که هیچ دانشمندی نتوانست آنها را رمزگشایی کند!
ساعدنیوز: جزیره آتشفشانی دوردست «راپا نویی» که به اسم «جزیره ایستر» نیز شناخته می‌شود، جزیره‌ای پر رمزو راز است. با این وجود یکی از مرموزترین چیز‌ها در این جزیره، سنگ نوشته‌های منحصر بفرد آن است که هنوز هیچ دانشمندی قادر به رمزگشایی از آن‌ها نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از رازبقا، این جزیره بیشتر به خاطر مجسمه‌های غول‌پیکر سنگی‌اش به نام «موآی» مشهور است که توسط مردم «راپا نویی» در سال‌های 1100 و 1650 میلادی حک شده‌اند.
جزیره «راپا نویی» در حدود 3600 کیلومتری سواحل شیلی در شرق پلی‌نزی قرار دارد و یکی از دورافتاده‌ترین جزایر غیرمسکونی جهان است.

این جزیره بیشتر به خاطر مجسمه‌های غول‌پیکر سنگی‌اش به نام «موآی» مشهور است که توسط مردم «راپا نویی» در سال‌های 1100 و 1650 میلادی حک شده‌اند.

اروپایی‌ها که در قرن 18 وارد جزیره شدند، با خود مشکلات زیادی از جمله بیماری، قتل به همراه بردند و به تجارت بومیان این جزیره تحت عنوان برده پرداختند.

این وضعیت در قرن نوزدهم بدتر شد و در دهه 1860 میلادی ضربه مهلکی به تمدن و جمعیت این جزیره وارد شد؛ یعنی زمانی که حدود 1500 نفر از ساکنان این جزیره برای کار به عنوان برده ربوده شدند که باعث محو همیشگی جمعیت این جزیره شدند.

در پایان قرن 19 دیگر بخش قابل توجهی از فرهنگ سنتی این جزیره بطور جبران ناپذیری از بین رفته بود؛ از جمله اساس استفاده از یک سیستم سازمان‌یافته از نماد‌های گلیف به نام «رونگورونگو» (Rongorongo) که به طرز پیچیده‌ای روی لوح‌های چوبی حک شده بود.

پیش از آن در سال 1864 میلادی یعنی در بحبوحه قتل عام مردم جزیره بود که خارجی‌ها متوجه این سیستم نوشتاری شدند و مبلغان مذهبی شروع به ارسال قطعات آن با کشتی کردند.

امروزه تنها 27 شیء چوبی که با «رونگورونگو» نوشته شده، وجود دارد و دیگر هیچ اثری از چنین نوشته‌هایی در جزیره «راپا نوی» دیده نمی‌شود.

برخی از این قطعات نیز به اروپا فرستاده شدند و محققان تلاش کردند که کد‌های نوشتاری جزیره ایستر را رمزگشایی کنند؛ با این وجود تاکنون همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده است.

یکی از معتبرترین تلاش‌ها در این زمینه، در دهه 1950 میلادی توسط توماس بارتل، قوم شناس دانشگاه توبینگن در آلمان انجام شد که 599 شکل نشانه را شناسایی کرد. با این وجود بسیاری از محققان معاصر معتقدند که نمی‌توان نتایج تحقیقات او را با قطعیت تایید کرد.

آنچه روشن است اینکه سیستم نوشتاری «رونگورونگو» هیچ رابطه آشکاری با هیچ سیستم نوشتاری شناخته شده دیگری ندارد و احتمالا در انزوای کامل از فرهنگ‌های دیگر توسعه یافته است.

در تحقیقی که در سال 2022 میلادی توسط تیمی از زبان شناسان ایتالیایی انجام شد نیز آمده است: «اشکال و نشانه‌ها به هیچ خط شناخته شده‌ای شباهت ندارند، بنابراین به نظر می‌رسد که از صفر اختراع شده‌اند».

شکل‌ها در سیستم نوشتاری «رونگورونگو» هم شامل شکل چیز‌های واقعی می‌شود و هم تخیلی؛ از جمله تصاویر انسان و اعضای بدن، حیوانات، گیاهان، ابزار، اجرام آسمانی و غیره.

اگرچه «رونگورونگو» هنوز رمزگشایی نشده، اما تلاش‌ها برای درک آن همچنان ادامه دارد. بطور مثال در فوریه 2024 میلادی محققان نتیجه مطالعه‌ای به کمک بررسی رادیوکربن‌های چهار لوح چوبی که نوشتار‌های «رونگورونگو» روی آن حک‌شده بود، منتشر کردند.

یکی از این لوح‌های چوبی، از درختی ساخته شده بود که بین سال‌های 1493 و 1509 میلادی قطع شده بود یعنی دست‌کم 200 سال قبل از ورود خارجی‌ها به این جزیره.

پژوهشگران همچنین دریافتند که این لوح قدیمی، از گونه‌ای درخت ساخته شده که در جزیره ایستر رشد نمی‌کند؛ یعنی درخت Podocarpus latifolia که درواقع بومی جنوب‌شرق اقیانوس آرام است.

به این ترتیب سوال این بود که چگونه این چوب نیمی از جهان را طی کرده تا به این جزیره برسد؟

«پودوکارپوس» چوبی با ارزش است که از دوران قرون وسطی بطور گسترده برای کشتی سازی در اروپا استفاده می‌شد. به همین دلیل محققان نتیجه گرفتند که شاید این لوح چوبی نیز بطور مثال از دکل یک کشتی اروپایی ساخته شده باشد.

شاید کشتی غرق شده و چوب‌های آن پس از دهه‌ها یا قرن‌ها سفر در اقیانوس‌های جهان، به ساحل «راپا نویی» رسیدند.

در آن زمان بومیان این جزیره از پایان تلخ سرنوشتشان خبر نداشتند؛ اینکه اروپایی‌ها بعدا شخصا به این جزیره می‌آیند و چوب‌هایشان را پیدا و البته خط و فرهنگ آن‌ها را برای همیشه نابود می‌کنند.

برچسب ها: تاریخ عجایب

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (109 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (74 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (71 نظر) پسر الهام چرخنده: دیگر مادری به این اسم ندارم+عکس (36 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (37 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (29 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (28 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یه آخوندی تو کشتی هر چی از کنار دستیش سوال کرد جواب نداد گفت من از عمامه و نژاد آخوند بدم میاد اونم عمامشو پرت کرد تو دریا و گفت بخاطر این پنبه... +ویدئو😂👌 (25 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (23 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش +عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (20 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (16 نظر) خلاقیت منحصربفرد ساندویج فروش تهرانی برای کمک کردن به کودکان نیازمند+عکس/ فرشته زمینی لقبی برازنده شماست👌 (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 25 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 25 مرداد 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 25 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 25 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 25 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 14 ترفند طلایی و ساده برای تشخیص برنج تقلبی
همسر فوتبالیست مشهور با 4 فرزند ریز و درشت به شوهر قهرمانش خیانت کرد +جزئیات و تصاویر/ طلاق مجازات زن بی وفا
فوت و فن خانه‌داری؛ ترفند طلایی برای پخت انوع ته دیگ با کنجد، سیب زمینی و نان تا تخم مرغ و کاهو+عکس
لیست کامل بازیگران و هنرمندان ایرانی که مرداد ماهی هستند/ از حسن جوهرچی و لیلا اوتادی تا منوچهر هادی+تصاویر دیدنی
رونگورونگو؛ سنگ نوشته‌های مرموزی که هیچ دانشمندی نتوانست آنها را رمزگشایی کند!
(ویدئو) خوشحالی ناهید کیانی و همراهانش بعد از کسب مدال نقره المپیک 2024 بیرون از ورزشگاه
(عکس) روبرو شدن لیلا اوتادی با یکی از بزرگترین و وحشتناکترین فوبیاهای زندگیش/ واقعا عجب دل و جراتی داره
(عکس) محمدهادی ساروی، قهرمان المپیک در آغوش مادر و اهدای مدال طلای خود به مادرش
(ویدئو) خداحافظی ناگهانی با علیرضا حیدری روی‌ آنتن زنده شبکه ورزش هنگام پخش مراسم اختتامیه المپیک 2024
(ویدئو) تشکر ویژه هادی ساعی وقتی هر 4 تا ورزشکار منتخب او با مدال به ایران بازخواهند گشت / هادی ساعی پرافتخارترین المپین ایران، هنوز هم برای ایران مدال می‌آورد
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟