روش های خانگی موثر در رفع یبوست نوزادان

  چهارشنبه، 29 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
روش های خانگی موثر در رفع یبوست نوزادان
مشکل یبوست در نوزاد شایع می باشد. چیزی که انتظار خانواده ها است کار کردن هر روز شکم نوزاد است. در حالی که در نوزاد زیر ۶ ماه کار نکردن شکم تا ۵ روز طبیعی است. اگر شکم نوزاد بیشتر از این زمان کار نکرد ممکن است نوزاد یبوست داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم به روش های درمان این مشکل بصورت خانگی بپردازیم.

نوزادان به طور معمول شیر مادر یا خشک مصرف می کنند که مقدار زیادی پروتئین دارند که بدن افراد بالغ نمی تواند تمام آنها را هضم کند و این قدرت تنها در نوزادان وجود دارد که دلیلش هم وجود باکتری های مفید متعدد در روده آنهاست.هورمونی که باعث افزایش حرکات روده در نوزادان می شود,موتیلین نام دارد که به مقدار زیادی تولید شده و همین باعث شده است که مدفوع کودکان بسیار نرم و سبک باشد.در نظر داشته باشید که نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند,بیشتر در معرض ابتلا به یبوست قرار دارند و از این رو پیشنهاد می شود در صورت توانایی شیر دهی,از این کار دریغ نکنید.اگر مشاهده کردید که مدفوع نوزاد شما سبز است اصلا نگران نباشید. چرا که اثرات مصرف شیر خشک می باشد.

نشانه های یبوست نوزاد

ممکن است نوزاد به دلیل مشکل دفع بی قراری کند و آرامشش از بین برود. مدفوع نوزاد در هنگام ابتلاء به یبوست، سفت و خشک می شود و به طور عادی تخلیه نمی شود. نوزاد در زمان دفع، درد خواهد داشت. نوزادان شیرخوار کمتر دچار یبوست می شوند، چون شیر مادر به راحتی قابل هضم است. ترکیب چربی و پروتئین در شیر مادر به طوری است که باعث ابتلا به یبوست نخواهد شد. به طور کلی علائم یبوست نوزادان به شرح زیر است:

  • سفت بودن شکم نوزاد
  • نفخ شدید در نوزادان
  • بی اشتهایی در نوزاد
  • بی حالی نوزاد و نداشتن انرژی
  • درد و تقلا نوزاد در هنگام مدفوع
  • مدفوع بدبو یا باد شکم در نوزاد
  • کار کردن شکم نوزاد کمتر از سه بار در هفته
  • گریه و ناراحتی نوزاد ، تحریک پذیری یا درد قبل از دفع
  • خشک، سخت و گلوله ای بودن مدفوعی که به سختی خارج می شود.
  • دفع با تاخیر یا در فاصله های طولانی (کمتر از دو بار در هفته) مدفوع کوچک، خشک و سفت

دلایل اصلی به وجود آمدن یبوست نوزاد

تعدادی از دلایل یبوست نوزادان با افراد بالغ مشترک می باشد.اما به دلیل حرکات کمتر و رژیم غذایی ساده تری که دارند این دلایل کمتر بوده و فرد به راحتی می تواند متوجه شود که مشکل از کجاست یا اینکه این کار را به پزشک متخصص بسپارد.در نظر داشته باشید که کودک باید هر ۲ ماه یک چکاپ داشته باشد که مبادا مشکل دیگری در بدنش ایجاد شده باشد و دچار بیماری دیگری شود.

مصرف شیر خشک

شیر خشک به دلیل پروتئین و مواد اضافی که در خود دارد باعث سفت تر شدن و افزایش حجم مدفوع می شود که همین مورد یعنی ایجاد یبوست. به همین خاطر اگر کودک شما شیر خشکی است,بهتر است آب بیشتری به او بخورانید تا بتواند این مشکل را جبران کند. در بازار یک سری برندهای مربوط به شیر خشک وجود دارند که برای جلوگیری از ابتلا به یبوست ساخته شده اند و قیمت بالاتری هم دارند (اگر نوزاد شما یبوست گرفت,از این موارد مصرف کند).

نقش خوردن مواد غذایی جامد در ایجاد یبوست

زمانی که نوزاد شروع به دریافت مواد غذایی جامد به عنوان غذای مکمل می کند زمانی طول می کشد تا بدن روش هضم غذاهای جدید را یاد بگیرد، همین موضوع نوزاد را دچار یبوست می کند. غذاهایی با فیبر کم و کم آبی بدن نوزاد سبب ایجاد یبوست نوزاد می شود.

تاثیر کم آبی بدن نوزاد بر یبوست

دندان درآوردن، برفک دهان نوزاد، عفونت در گلو، سرماخوردگی یا عفونت در گوش باعث بی اشتهایی در نوزاد و بی میلی او در مصرف شیر می شود. نوزادانی که غذای کمکی دریافت می کنند گاهی در اثر مصرف نکردن شیر یا آب کافی همراه با غذا دچار یبوست خواهند شد. دلیل یبوست هر چه باشد، اگر نوزاد مایعات کافی دریافت نکند، آب بدنش کم می شود و باعث یبوست در نوزادان و شیرخواران خواهد شد.

ابتلا به بیماری یا عارضه های مختلف

یبوست گاهی علامت آلرژی غذایی، مسمومیت های غذایی مانند بوتولیسم یا ابتلا به اختلال های متابولیسم یعنی وجود مشکل در شیوه جذب غذا توسط بدن نوزادان می باشد.

یبوست کودکان و نوزادان به ندرت از بیماری های مادرزادی در آنها نشأت می گیرد. با این حال بیماری های مادرزادی آسیب زننده به عملکرد روده بزرگ مانند بیماری هیرشپرونگ، مهره شکاف دار یا اسپینا بیفیدا و سیستیک فیبروسیس نیز منجر به یبوست می شود.

روش های درمان یبوست نوزادان

برای درمان این بیماری شما می توانید از روش های مختلف خانگی و دارویی استفاده کنید که بهتر است در ابتدا به سراغ روش هایی ساده تر بروید. پس با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چطور می توان در کمترین زمان ممکن یبوست نوزاد را از بین برد.

تغییر شیر نوزاد برای درمان یبوست

زمانی که نوزاد شیر مادر مصرف می کند و دچار یبوست می شود، بهتر است رژیم غذایی مادر را تغییر دهید. ممکن است نوزاد به چیزی در رژیم غذایی مادر حساس باشد و این حساسیت عامل یبوست در نوزاد باشد. اما اگر نوزاد شیرخوار از شیشه شیر(شیر خشک) تغذیه کند، بهتر است شیر خشک حداقل تا زمان رفع یبوست عوض شود. حساسیت به بعضی مواد اولیه شیر خشک باعث یبوست می شود.

شیرخشک

مصرف غذاهای جامد با فیبر بالا به عنوان غذای کمکی

بعضی غذاهای جامد باعث کار نکردن شکم نوزاد می شود و او را دچار یبوست میکند، حال آن که بعضی غذاها دفع را آسان می کند. اگر تغذیه نوزاد از غذاهای جامد را تازه شروع کرده اید، سعی کنید خوراکی های زیر را که فیبر بالایی دارند به کودک بخورانید:

  • آلو
  • هلو
  • گلابی
  • کلم بروکلی
  • سیب بدون پوست

به جای برنجک یا گندمک فرآوری و تصفیه شده غلاتی مانند جو، جو دوسر یا خاویار گیاهی (کینوا) را بپزید. نان کامل سبوس دار، کراکر و برشتوک سبوس دار نیز مدفوع را حجیم و یبوست را شیرخواران را درمان می کند.

پوره کردن غذا برای نوزادان

در صورتی که مصرف غذاهای مکمل جامد را برای نوزادان هنوز شروع نکرده اید بهتر است بعضی از خوراکی های اشاره شده در بالا را پوره کنید و به او بدهید. به خاطر داشته باشید که میوه ها و سبزیجات فیبر طبیعی بالایی دارند که مدفوع را حجیم می کند. بعضی خوراکی ها بیشتر از بقیه به انجام عمل دفع کمک می کنند و شکم را به کار می اندازند.

رفع یبوست با افزایش مصرف مایعات

نوزادان کوچکتر معمولاً به مایعات اضافی احتیاج ندارند زیرا آب مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند. بنابراین نوزادان تازه متولد شده از شیرهایی که می نوشند هیدراته می شوند ، چه شیر مادر باشد و چه شیر خشک. به همین دلیل ، باید اعتماد داشته باشید که شیر به تنهایی برای آبرسانی به نوزاد کافی است و هرگز بیش از مقدار توصیه شده آب به شیر کودک اضافه نکنید.

با این حال ، در نوزادانی که یبوست دارند ممکن است لازم باشد از مقدار کمی مایعات اضافی به غیر از شیر مادر بهره مند شوند.

ورزش

حرکت دادن پاهای کودک می تواند به رفع یبوست کمک کند. مانند بزرگسالان ، ورزش و حرکت باعث تحریک روده کودک می شود. با این حال ، از آنجا که ممکن است نوزادانی که هنوز راه نمیروند یا حتی روی زمین نمیخزند دچار یبوست شوند ، والدین یا پرستار کودک باید با انجام ورزشهایی به رفع یبوست آنها کمک کنند.

والدین یا پرستار کودک می توانند پاهای کودک را در حالی که به پشت خوابیده اند به آرامی حرکت دهند تا حرکت دوچرخه سواری را تقلید کنند. انجام این کار ممکن است به عملکرد روده ها کمک کرده و یبوست را برطرف کند.

نوزاد در حال ورزش داده شدن

ماساژ دادن برای رفع یبوست نوزاد

روش های مختلفی برای ماساژ معده کودک برای رفع یبوست نوزاد وجود دارد. این موارد شامل مراحل زیر است:

  1. با استفاده از نوک انگشت حرکات دورانی بر روی معده را به جهت عقربه های ساعت انجام دهید.
  2. حرکت انگشتان دور ناف به جهت عقربه های ساعت.
  3. زانوها و پاهای کودک را در کنار هم نگه دارید و پاها را به آرامی به سمت شکم فشار دهید.
  4. با لبه انگشت از قفسه سینه به سمت به پایین شکم را نوازش کنید.

لازم است این نکته را در نظر بگیرید که گرمای دست شما به افزایش آرامش کودک کمک می کند. همچنین ماساژ شکم در جهت عقربه های ساعت به حرکت گاز در امتداد مسیری که روده دنبال می کند کمک می کند. برای کمک به جابجایی گاز گیر افتاده در روده بهتر است ، چندین بار ماساژ را تکرار کنید.

کمک به دفع مدفوع نوزاد با تحریک راست روده

تحریک روده نوزاد با گوش پاک کن، انگشت یا دماسنج مقعدی بصورتی که به راست روده نوزاد فشار بیاورد. این تحریک می تواند منجر به کار کردن شکم می شود. استفاده از این روش بسیار مهم است ، زیرا می تواند باعث بدتر شدن یبوست شود. کودک ممکن است مایل به دفع مدفوع بدون کمک نباشد یا ممکن است شروع به دفع مدفوع با ناراحتی کند و در نتیجه روند کار او را به سر و صدا یا گریه بیاندازد.

پیشگیری از یبوست کودکان

روش های درمانی فوق برای پیشگیری و درمان یبوست در تمام گروه های سنی مفید است. دو توصیه زیر مختص رفع یبوست نوزادان می باشد:

  • شیر خشک را در وعده های بیشتر و به مقدار کمتر به نوزاد بدهید.
  • پوره گلابی و پوره آلو به دلیل فیبر بالا برای درمان یبوست مناسب هستند.
  • شروع تغذیه با خوراکی های جامد (مخصوصاً عامل یبوست) را به تاخیر بیاندازید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...