روش های نگهداری تایر خودرو در تابستان

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش های نگهداری تایر خودرو در تابستان
گرمای بالای هوا در فصل تابستان صدمات زیادی به برخی از بخش های خودرو وارد می کند که یکی از این قسمت ها لاستیک یا تایر ماشین و باد درون آن است. ما در این مطلب روش های نگهداری تایر خودرو در تابستان را بررسی می کنیم.

شاید در گرما تابستان یکی از نکاتی که به چشم نمی آید تاثیر گرما بر روی لاستیک خودرو است فشار درون لاستیک با افزایش دما تغییر می کند و لاستیک کم باد تغییر شکل میدهد، سپس به کناره های لاستیک فشار میآورد و در نهایت باعث ترکیدگی می شود. شما وقتی در حالت معمولی رانندگی می کنید، دمای لاستیک شما تا 35 درجه افزایش می یابد حال شما با این علم بایستی بدانید که در فصل گرما و افزایش بیش از حد دما، توجه تان باید بیشتر به لاستیک خودروی تان باشد.هر 5 درجه تغییر در دمای هوا موجب تغییر فشار باد لاستیک می شود این بدین معناست که کاهش دما به مقدار 15 درجه، 10 درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت و کاهش فشار باد لاستیک در گرما با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

دلیل کم کردن باد لاستیک در فصل تابستان

یک دلیل بسیار مهم جهت کم کردن باد لاستیک های خودرو ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک ها است. این اثر می تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند.ترکیدن لاستیک در فصل تابستان، بسیار بیشتر از سایر فصل های سال اتفاق می افتد که دلیل اصلی کم کردن باد لاستیک در این فصل است؛ زیرا با این کار از ترکیدن لاستیک جلوگیری خواهید کرد.

روش های نگهداری تایر خودرو در تابستان

در همین راستا چند راه ساده برای کاهش آسیب های اینچنینی توصیه می شود. هر ۵ درجه تغییر در دمای هوا، موجب تغییر فشار باد تایر می شود، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰ درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که باد خود لاستیک ها نیز به مرور زمان کم می شود. چون کاهش فشار باد لاستیک در هوای گرم با سرعت بیشتری صورت می گیرد بنابراین رانندگان خودرو باید به تنظیم باد تایرها دقت بیشتری داشته باشند.

زمانی که هوا گرم می شود، هوای داخل لاستیک نیز داغ و در اثر گرما منبسط شده و به همین دلیل فشار هوای داخل لاستیک بیشتر از حالت عادی افزایش می یابد. این در حالی است که در زمستان به دلیل سرما و کاهش دما، هوای درون لاستیک منقبض می شود و لایه سطحی لاستیک نیز به دلیل سرما منقبض می شود. بنابراین با گرم شدن هوا و تغییر دما بر اثر سرد و گرم شدن، هوای درون لاستیک تغییر می کند و این موضوع بر عملکرد تایرها اثر می گذارد.

با نگاه کردن به تایرها نمی توان متوجه کم باد بودن آن ها شد. به طوری که اگر باد لاستیک خودرویی ۵۰ درصد کم شود، با نگاه به آن و از روی ظاهر این کاهش باد قابل تشخیص نیست. با تغییر فشار درون تایر با افزایش دما و کم شدن باد، لاستیک تغییر شکل داده و در نتیجه فشار زیادی به کناره های آن وارد می شود. در چنین شرایطی اگر گرمای هوا و فشار زیاد باشد، ترکیدگی لاستیک را به دنبال دارد.

تایر خودرو

نکاتی که در کنترل فشار باد لاستیک خودرو باید به آن ها توجه کنید

برای اینکه میزان باد و تنظیم بودن فشار لاستیک را کنترل کنید، کافیست یک بادسنج مرغوب داخل خودرو داشته باشید. اگر هم این وسیله کاربردی را خریداری نکردید، می توانید هر از گاهی با مراجعه به آپاراتی ها، وضعیت لاستیک را کنترل کنید. نکته مهمی که باید به ان توجه داشته باشید، اندازه گیری فشار باد تایر در حالت سرد است. چرا که در حالت رانندگی نرمال، دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند. یعنی باید حدود 3 ساعت از توقف خودرو گذشته باشد یا خودرو کمتر از 2 کیلومتر مسیر طی کرده باشد تا سنجش فشار باد لاستیک عدد درستی را به شما نشان دهد.

از بررسی وضعیت لاستیک زاپاس غافل نشوید

تایری که باد اضافی دارد، کم باد است یا تنظیم نشده است، بر اثر استفاده زیاد مستهلک می شود. به همین دلیل توجه به تایر خودرو در فصل گرم سال باید 2 برابر بیشتر از سایر فصول صورت بگیرد. این توجه و رعایت نکات نگهداری در خصوص لاستیک زاپاس هم صدق می کند. چرا که اگر وضعیت لاستیک زاپاس خودرو از تایرهایی که روی خودرو سوار است، بدتر باشد، بودنش در صندوق عقب معنایی ندارد.

عوض کردن جای لاستیک های جلو و عقب

یکی دیگر از اقدمات کاربردی، می تواند عوض کردن جای لاستیک های خودرو بعد از هر 8 تا 10 هزار کیلومتر رانندگی باشد. دلیل این کار این است که لاستیک های جلو مخصوصا در خودروهای دیفرانسیل جلو زودتر ساییده می شود. چرا که علاوه بر انتقال قدرت به این چرخ ها، چرخش خودرو در پیچ ها نیز به عهده لاستیک های جلو است.

اقدامی حیاتی به نام بالانس کردن چرخ خودرو

از دیگر اقداماتی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، بالانس بودن لاستیک های خودرو است. به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور متقارن روی چرخ توزیع نشود، به معنی آن است که چرخ بالانس نیست. یکی از ایرادهایی که از بالانس نبودن چرخ شایع می شود، لرزش فرمان در سرعت های بالاست. همچنین بالانس نبودن چرخ های عقب هم می تواند روی لرزش صندلی ها تاثیرگذار باشد.بالانس چرخ ها باید هر 10 هزار کیلومتر یک بار بررسی شود. در صورتی که از این مهم غافل شوید، بالانس نبودن چرخ ها می تواند روی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه هزینه زیادی به شما تحمیل شود.

از رانندگی طولانی مدت با سرعت بالا خودداری کنید

یکی از مهمترین راهکارها کنترل سرعت است. در فصل تابستان از رانندگی با سرعت بالا در مدت طولانی خودداری کنند و پس از هر ۲.۵ تا ۳ ساعت رانندگی، خودرو را متوقف کنند و به تایرها استراحت بدهند. به این ترتیب احتمال بروز حادثه بر اثر فشار به تایرها کم می شود، ضمن آنکه غفلت از این نکات ساده عمر تایرها را کوتاه می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (469 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (320 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس