دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

روش های پیشگیری از خارش ترک های بارداری 

دوشنبه، 16 آبان 1401
بزرگ شدن یکباره شکم در بارداری میتواند منجر به کشیدگی بیش از حد پوست و ترک های پوستی بارداری شود که میتواند با خارش همراه باشد. در این مطلب روش های پیشگیری از خارش ترک های بارداری معرفی می شوند.

خارش پوست در دوران بارداری تجربه ای است که اغلب خانم های بارداری آن را تجربه میکنند. علت اصلی خارش پوست شکم در دوران بارداری بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست شکم است که در بیش از نیمی از خانم ها باعث بروز ترک های پوستی یا استریای حاملگی می شود. تغییرات شدید هورمونی و بزرگ شدن شکم یا چاقی نگهانی دردوران بارداری میتواند باعث بروز ترک های پوستی و خارش ترکهای بارداری شود. معمولا در اواخر دوران بارداری با بزرگ تر شدن شکم و افزایش وزن ناگهانی پوست دچار کشیدگی شده و با خارش ترکهای بارداری روبرو می شوید. خارش ترک های بارداری به خصوص دور شکم به دلیل کشیدگی بیش از حد توان پوست است.

هورمون های بارداری هم تا حدی در این زمینه موثرند. با افزایش سطح استروژن خون برخی از خانم ها دچار قرمزی و خارش کف دست و پا میشوند که با زایمان این عارضه از بین می رود. خشکی پوست ، اگزما یا آلرزی غذایی در دوران بارداری هم میتواند باعث بروز خارش شدید شود که برای تسکین این خارش ها با ید از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید تا خشکی و خارش پوست تجدید نشود.

کدام نواحی بیشتر دچار استریا یا ترک پوستی می گردد.

  1. شکم
  2. سینه ها
  3. لگن
  4. ران
  5. پهلو
  6. باسن

روش های پیشگیری از خارش ترک های بارداری

اغلب خانم های باردار خارش پوست را در این دوران تجربه می کنند. دلیل اصلی خارش پوست شکمی نیز در بارداری بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست این ناحیه است که در بیشتر از نصف خانم ها سبب بروز ترک های پوستی یا استریای بارداری می گردد. تغییرات زیاد هورمونی و افزایش سایز شکم با چاقی ناگهانی دوره بارداری همانطور که اشاره شد عامل بروز این عارضه هستند.

به این ترتیب خارش ترک های بارداری به ویژه اطراف شکم به علت کشیدگی بیشتر از حد توان پوست می باشد. هورمون های بارداری نیز در این زمینه تاحدودی موثر می باشند. با بالا رفتن سطح استروژن خون بعضی خانم های باردار دچار خارش و قرمزی کف دست و پا می شوند که با زایمان این موضوع از بین می رود.شایان ذکر است خشکی و اگزمای پوست یا آلرژی غذایی در دوران حاملگی نیز می توانند سبب بروز خارش شدید پوستی شوند که برای تسکین این خارش ها باید از دوش گرفتن با آب داغ خودداری نموده تا خشکی و خارش پوست دوباره ایجاد نشود.جهت پیشگیری از بروز خارش ترک های پوست در حاملگی موارد زیر توصیه می شود.

  • بهترین روش برای پیشگیری از خارش ترک های حاملگی این است که با کمک روغن ها و لوسیون ها آن را آبرسانی کرده تا تغذیه شده و کلاژن سازی با این آبرسانی عمقی تقویت شود. به این ترتیب روزی دو بار از کرم ها و لوسیون های لیفتینگ بدن بر روی شکم استفاده نموده و ماساژ بدهید.
  • با استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بچه و … پوست شکم را نرم و چرب نگه دارید تا خارش کمتر شود. لازم به ذکر است فرایند ترمیم و بازسازی پوست پس از بروز ترک با خارش نیز همراه است.
  • با آب داغ دوش نگیرید و از زیاد ماندن در حمام خودداری کنید تا چربی طبیعی پوست کمتر از دست برود.
  • از شوینده های ملایم برای شستشوی بدن در حمام استفاده کنید.
  • ورزش منظم را فراموش نکنید. این کار سبب افزایش جریان خون در پوست شده و از وزن گیری بیش از حد در بارداری جلوگیری می کند. همچنین احتمال بروز ترک های پوستی را در این دوران کاهش می دهد.
  • تغذیه سالمی داشته باشید تا مواد مغذی پوست تامین شده و قابلیت ارتجاعی پوست نیز افزایش یافته و ترک های پوستی به حداقل برسد.
  • پس از استحمام حتما از مرطوب کننده برای پوست شکم، باسن و ران ها استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری شود.
  • به رژیم غذایی خود مواد سرشار از آنتی اکسیدان (مانند اسفناج، بلوبری، توت فرنگی)، ویتامین ای برای محافظت از سلول های پوست (آجیل ها، مغزها؛ کلم بروکلی)، ویتامین آ برای کمک به ترمیم پوست (همچون هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه رنگی، انبه، کدو حلوایی) و مواد غذایی حاوی امگا ۳ مانند ماهی، و تخم مرغ را اضافه کنید.
  • روزانه به میزان کافی آب بنوشید. این کار سبب آبرسانی به سلول های پوستی و مانع از خشکی پوست بدن می شود.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله !
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟