روستای برغان در کدام استان است و جاذبه های گردشگری و دیدنی آن کدامند؟

  چهارشنبه، 28 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
روستای برغان در کدام استان است و جاذبه های گردشگری و دیدنی آن کدامند؟
روستای برغان یکی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است و برای ساکنان پایتخت و استان البرز به عنوان یکی از مقاصد تعطیلات آخر هفته شناخته می‌شود. به سبب داشتن باغات و مزارع و رودخانه‌های خروشان یکی از مقاصد تماشایی برای گردشگران شناخته شده است و به همین سبب به عنوان روستای توریستی دیدنی محسوب می شود.‌

برغان کجا است؟

روستای برغان baraghan در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ و در بین دو رود سنج و شاهرود قرار دارد. قرارگیری این روستای زیبا در مسیر کرج، کردان باعث رونق صنعت گردشگری آن شده است؛ به طوری که در فصلهای بهار و تابستان بسیاری از علاقه مندان به طبیعت گردی به روستای برغان و روستای کردان سفر می کنند تا از خنکای هوا و طبیعت زیبای منطقه لذت ببرند.

تصویر

دیدنی ها و تفریحات روستای برغان

مسیر روستای برغان

خوشگذرانی شما در سفر به برغان از ابتدای جاده روستا آغاز می شود؛ جاده هم مسیر با رودخانه پیش می رود و مناظری زیبا را پیش روی تان قرار می دهد. با رسیدن به اواسط جاده کوه هایی به شکل قلعه به چشم می خورند که پیدا کردن راه نفوذ به آنها سخت است و احتمال می دهند از مناطق استراتژیک حسن صباح (بنیانگذار دولت اسماعیلیه در ایران) در مقابله با مغول ها بوده اند.

طبیعت برغان

عبور دو رودخانه از نزدیکی روستا باعث شده تا بر طراوت فضای آن افزوده شود و پوشش گیاهی مناسبی در آن به وجود آید. این رودخانه ها، شاهرود و سنج نام دارند که از البرز مرکزی سرچشمه می گیرند و پس از سیراب کردن طبیعت سرسبز به مسیر خود ادامه می دهند.

درختان کهنسال

به طور کلی درختان کهنسال در جای جای روستا دیده می شوند؛ اما در این میان قدمت چنارهای برغان به 1000 سال هم می رسد. در این میان دو چنار کهنسال مسجد جامع و یک درخت دیگر از ارزش خاصی برخوردارند:

  • درخت چنار ضلع شمالی حیاط مسجد روستا از همه درختان قطورتر است و حدود 12 متر طول دارد؛ اما این تنها یک درخت قدیمی و زیبا نیست؛ چرا که با کمی دقت سوراخی روی تنه آن به چشم می خورد و متوجه می شوید که تنه آن کاملا خالی است. درون تنه این درخت به شکل اتاقی است که بیش از 10 نفر گنجایش دارد. در میان این اتاق، یک حوض تعبیه شده است و اطراف آن نیز سکوهایی برای نشستن وجود دارد. مردم بر این باورند که با بستن دخیل به این درخت به آرزوهای شان می رسند.
  • درخت کهنسال ضلع جنوبی مسجد که به گرده بینه مشهور است و محیطی برابر 10 متر دارد. تنه این درخت توپر است و شاخه های سرسبز آن رو به رشد هستند. درختان کهنی هم در اطراف آن دیده می شوند که همگی حاصل شاخه ها و جوانه هایی هستند که از کنار ریشه بسیار قطور آن روییده اند.
  • نارون داربیخ درخت دیگری است که دسته های مذهبی در عاشورا به سمت آن می روند و سپس به سمت تکیه بازمی گردند.

تصویر

تکیه بارمله

در برغان دو تکیه به نام های بارمله (بالا محله) و جیرمحله (پایین محله) وجود دارد. تکیه بارمله با عنوان حسینیه اعظم شهرت دارد و یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود و بر اساس کتیبه سنگی سر درش بیش از 5 قرن قدمت دارد. به هنگام ورود به این تکیه متوجه کوبه در آن می شویم که به سبب وجود دخیل هایی که بر آن بسته اند، قالب فلزی اش مشاهده نمی شود. سکویی در میان این تکیه دو طبقه به منظور برگزاری مراسم تعزیه خوانی در محرم تعبیه شده است. در بالای این سکو سقفی وجود ندارد و در پایین آن سنگ قبری قدیمی به چشم می خورد که در دوسوی خود محل هایی برای روشن کردن شمع دارد. اتاقی در انتهای حسینیه قرار دارد که گفته می شود متعلق به سه زن و یک مرد است که از امامزادگان بوده و به یک باره غیب شده اند.

مسجد جامع برغان

درست روبه روی حسینیه اعظم، بنای مسجد جامع به چشم می خورد که به وسیله طاق نمای ساخته شده بر روی کوچه به حسینیه متصل شده است. این مسجد جامع حدود 800 سال قدمت دارد و از آثار بسیار قدیمی این روستا به شمار می رود.

پل تاریخی برغان

مقابل در ورودی حسینیه اعظم پلی با یک چشمه طاق دیده می شود که بر روی رودخانه شاهرود قرار دارد. این پل از بناهای دوره صفویه محسوب می شود و در دوره های زندیه، قاجاریه و پهلوی مورد مرمت قرار گرفته است. نام این اثر از تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۸۲۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

تپه کش کلا

کش کلا نام تپه ای به ارتفاع 120 متر است که در شمال برغان قرار دارد. بومی های منطقه، کش کلا را به معنای قلعه خشک تعبیر می کنند چرا که در گذشته، قلعه ای باستانی بر فراز آن وجود داشته است؛ اما امروزه اثری از آن دیده نمی شود. در دامنه این تپه قطعاتی از سفال مربوط به دوران اسلامی به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه وجود دارد که در کنار درختان کهنسال گواه خوبی بر قدیمی بودن این تپه هستند.

درخت پیر سیبدارک

روبه روی تپه کش کلا و در دامنه دره شاهرود زیارتگاهی به نام چهل دختر یا پیر سیبدارک واقع است که به سبب وجود یک درخت سیب قدیمی شهرت خاصی دارد. مردم به این درخت دخیل می بندند تا آرزوهای شان برآورده شود. شب های جمعه، دخترها در این مکان جمع می شوند تا چراغ روشن کنند و حاجت بطلبند. قبرستان برغان نیز در نزدیکی همین درخت است و به عنوان قبرستانی زیبا از آن یاد می شود.

بازار گردی

بازار برغان یکی از قدیمی ترین بازارهای استان البرز و اثری از دوره قاجار به شمار می آید که در گذشته به عنوان مرکز تجارت محصولات کشاورزی، پنبه و ... شهرت داشته است. مهم ترین محصول برغان گوجه سبز و آلوچه و میوه های تابستانی است و آلوی برغان شهرت خاصی دارد. در گذشته در این بازار حدودا ۱۵۰ مغازه شامل قهوه خانه، خیاطی، خراطی، رنگرزی پارچه، نعل بندی، پنبه زنی (حلاجی)، شیرینی پزی، نانوایی، گیوه دوزی، خواربار فروشی، عطاری و… وجود داشته است که در آنها مبادله کالا به کالا صورت می گرفت.

پیک نیک در برغان

طبیعت زیبای برغان و وجود رودخانه در آن باعث شده تا بسیاری برای برپایی پیک نیک به این منطقه بیایند. در این روستا و اطراف آن باغ هایی وجود دارند که در ازای پرداخت مبلغی می توانید وارد آنها شوید و پیک نیک خود را برپا کنید. این باغ ها معمولا دارای آلاچیق، سکو و سرویس بهداشتی هستند.

عکاسی در برغان

پاییز برغان یکی از سوژه های عکاسی معروف است و طبیعت بهاری آن نیز بسیار زیباست.

تصویر

جاذبه های ویرانه و متروکه برغان

حمام قدیمی برغان که در کنار رودخانه واقع شده و در گذشته یک آسیاب بادی نیز در مجاورت آن قرار داشته است؛ اما امروزه به جز یک ویرانه اثری از آن به چشم نمی خورد.

زرمیدان یا کاروانسرا که در میدان بالاده وجود داشته و تجار برای استراحت و تبادل کالا از آن استفاده می کردند. امروزه تنها اثری که از این کاروانسرا باقی مانده، در ورودی و دیوارهای تا نیمه خراب شده است که حکایت از متروکه شدن بنا دارند. دیوارها با کاه گل زینت یافته اند که از سفال ها و کاشی های لعاب دار و هرنوع سفال شکسته در ملات آن استفاده شده است. مجاور این کاروانسرا خانه کدخدا وجود داشته که قسمتی از آن را برای بازداشت افراد خلاف کار اختصاص داده بودند.

بهترین زمان برای مسافرت به روستای برغان

همانند بسیاری از مناطقی که در نیمه شمالی کشور واقع شده اند بهترین زمان مسافرت به روستای برغان، از اوایل فصل بهار است. در این فصل امکانات رفاهی و تفریحی فعال می شوند و آب و هوای دل چسبی در منطقه به گردش در میاید.

با توجه به امکانات مناسبی که در این منطقه وجود دارد فصل تابستان نیز زمان مناسبی جهت مسافرت خواهد بود. در این صورت می توانید از آب گرم رودخانه استفاده کرده و در نقاط مجاز به شنا و آب تنی بپردازید. فصل پاییز نیز حال و هوای خاصی دارد. رنگ درختان در این فصل یکی از زیباترین مناظر طبیعی در روستای برغان است.

برخی از افراد بنابر اهداف خاصی همچون کاهش هزینه ها و یا سازگاری با آب و هوای سرد سعی می کنند در روزهای زمستانی به روستای برغان بروند.

در این فصل نیز می توان مسافرت را برای برخی از مسافران دل چسب و مطلوب دانست، با این حال اغلب فعالیت های تفریحی در این فصل تعطیل بوده و یا اینکه با محدودیت بسیار زیادی ارائه می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان