دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

روستای تاریخی حیرت انگیز در تبریز ؛ روستای حیله ور تبریز و راهنمایی سفر به سرزمین مدفون در دل دامنه کوه 

چهارشنبه، 24 مرداد 1403
کد خبر: 403338
ساعد نیوز: روستای حیله ور یکی از روستاهای صخره‌ای قدیمی استان آذربایجان شرقی است که نزدیک روستای صخره‌ای کندوان قرار دارد. این روستا حالا متروکه است و علت آن هم حمله یک قوم وحشی به روستا بوده است. خانه‌ها ساده است و در زیر زمین با ابزارهای ابتدایی کنده شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از علی بابا، مهم‌ترین جاذبه روستای دستکند حیله ور خانه‌های ساده‌ای است که برای پنهان شده از دست اشرار و غارت‌گران به این شکل ساخته‌ شده‌اند. مردم روستای حیله ور طی حادثه‌ای تلخ، خانه‌های خود را از دست دادند و برای سکونت محل دیگری را انتخاب کردند. از همان زمان هم این روستا متروکه و به بخشی از تاریخ پیوسته است.

در این مقاله سفری کوتاه به دل تاریخی تاریک داریم که نور تنها از دالان‌های روی سقف به داخل آن می‌تابد.

روستای حیله ور کجاست؟

روستای حیله ور که بیشتر اهالی و مردم محلی به آن روستای دستکند حیله ور می‌گویند با معماری عجیب خودش در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این روستا در شهر اسکو واقع شده که به‌خاطر وجود روستای کندوان شهرت دارد. بیشتر گردشگران روستای کندوان را با آن خانه‌های سنگی کندو شکل می‌شناسند، اما کمتر کسی هست که حیله ور را بشناسد.

حیله ور در این میان تنها و بی‌کس مانده و کمتر کسی است که به آن توجه کند. جالب است که بعضی از مردم بومی این منطقه خودشان هم نام حیله‌ور را نشنیده‌اند و آن را ندیده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که این روستا گمنام مانده، مخفی بودن آن از دید گردشگران، مسافران و رهگذرها است. در این شرایط فقط اگر به محیط اطرافتان خیلی دقت داشته باشید، این روستا را در مسیر اسکو به کندوان خواهید دید.

کنار جاده نزدیک روستای حیله ور حفره‌هایی در زمین وجود دارد و اگر کمی کنجکاو باشید، در کنار جاده ترمز می‌کنید تا سر از کار این حفره‌ها در بیاورید. این حفره‌ها در اصل خانه‌های روستای تاریخی و مدفون حیله‌ور هستند. روستایی که حالا متروک و خاموش مانده است.

روستای زیرزمینی حیله ور با روستای کندوان فقط 2 کیلومتر فاصله داشته و در دامنه یکی از ارتفاعات شمالی غربی سهند قرار دارد. حیله‌ور به‌عنوان یکی از روستاهای صخره‌ ای ایران در 44 کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. روستای حیله ور حیرت‌انگیز از سمت شمال با شهرستان شبستر، از سمت جنوب با شهرستان آذرشهر، از سمت شرق با تبریز و از سمت غرب هم با دریاچه ارومیه، هم‌مرز است.

آدرس روستای حیله ور

استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، 15 کیلومتری شهر اسکو، نرسیده به روستای کندوان

مسیر دسترسی به روستای حیله ور

برای دسترسی به روستای حیله ور باید به‌سمت تبریز بروید. در مسیر شهرستان اسکو به کندوان باید ادامه مسیر دهید. در حدود 2 کیلومتری غرب روستای کندوان می‌توانید در کنار جاده حفره‌هایی سنگی را ببینید که دور تا دور آن‌ها با سنگ‌های تکه‌ای پوشانده شده است. اینجا روستای دستکند حیله ور است.

  برچسب ها: تعطیلات سفر

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 24 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «کارخانۀ هیولاها»/ مکالمات پرکاربرد
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
ممنوع الورودی ساعد سهیلی به دُبی ؛ ماجرا از چه قرار است؟
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
صحبت های شنیدنی حاج آقا قرائتی در شبکه 3 سیما +فیلم/ من نمیتونم روی زلیخا را زمین بندازم
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
این بازیگران ایرانی همسر پزشک دارند + عکس و اسامی!
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه