روز مردگان، جذاب ترین فستیوال در مکزیک

  سه شنبه، 15 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
روز مردگان، جذاب ترین فستیوال در مکزیک
فستیوال روز مرگ بر اساس یک سنت دیرینه در کشور مکزیک برگزار می شود. با ساعد نیوز همراه باشید تا با این فستیوال آشنا شویم.

در بسیاری از فرهنگ های گوناگون در دنیا، معمولا روز خاصی برای بازدید از قبرهای افراد فوت شده در خانواده ها به شکل های گوناگون وجود دارد. در تمامی کشورها بر اساس سنت های خود این روز برگزار می گردد. اما چنین روزی در کشور مکزیک با نام " روز مردگان " شناخته می شود و طی برگزاری آن کشور در تعطیلات عمومی می باشد. جشنی که از 31 اکتبر (10 آبان) آغاز و تا دوم فوریه ادامه دارد. این جشن علاوه بر مکزیک در سایر کشورهای جهان نیز برپا می شود اللخصوص کشورهایی که جمعیت مکزیکی در آن زیاد است مانند ایالات متحده آمریکا.

جشن روز مردگان

مکزیک یکی از شگفت انگیزترین کشورهاست و فرهنگ غنی و گاه عجیب آن باعث جذابیت بیش از پیش آن شده است. یکی از جالب ترین و عجیب ترین فستیوال های مکزیک، جشن روز مردگان است که هرساله در ماه اکتبر و نوامبر برگزار می شود. مکزیکی ها فرهنگ خاص و متفاوتی برای احترام گذاشتن به درگذشتگان دارند که شاید با بسیاری از کشورهای دنیا متفاوت باشد. آن ها برای گرامیداشت یاد عزیزان فوت شده شان جشن به پا می کنند و این جشن را هرچه پرشورتر و زیباتر هم برگزار می کنند!

جشن مردگان در روزهای بین ۳۱ اکتبر تا ۲ نوامبر در مکزیک جشن گرفته می شود. در این تعطیلات مردم یاد و خاطره ی عزیزان از دست رفته شان را زنده و به آن ها ادای احترام می کنند. اما تصور نکنید که این یک مراسم غم انگیز و ناراحت کننده باشد، برعکس، آن ها فستیوالی از رنگ ها برپا می کنند و زندگی درگذشتگان را پاس می دارند و جشن می گیرند. مکزیکی ها در این روز به قبرستان ها سر می زنند، قبرها را تزئین می کنند و در کنار اعضای خانواده و دوستان درگذشته ی خود وقت می گذرانند. باور برگزارکنندگان روز مردگان این است که ارواح برای یک روز به جهان باز می گردند تا در کنار خانواده شان باشند.

تاریخچه جشن روز مردگان

فستیوال مردگان (Día de Muertos) به طور سنتی در طی سه روز انجام می شود و از 31 نوامبر آغاز می شود. این فستیوال بسیار قدیمی است و ریشه آن به صدها و شاید هزاران سال پیش برمی شود. طبق اسناد امروزه می دانیم که جشن روز مردگان به وسیله تمدن های پیشاکلمبی (دوران پیش از کشف قاره آمریکا به وسیله کریستف کلمب) به ویژه آزتک ها، مایایی ها و توتوناک ها برگزار می شده است.

آزتک ها که سرخپوستان بومی مکزیک به تعداد می فرایند یک ماه کامل را به جشن می پرداختند و طبق باورهای خود به بانوی مرگ به نام Mictecacihuatl احترام می گذاشتند. امروزه اگرچه باورهای مردم تغییر نموده اما همچنان بعضی از مولفه های این رسم و رسوم به جای مانده است. در سال 1913 هنرمند مشهور خوزه گودولف پوسادا تصویری از La Calavera Caterina کاترینا کشید و از آن موقع، تصویر کاترینا به اسم نماد غیررسمی جشن روز مردگان استفاده می شود.

البته جشن روز مردگان را نباید با جشن هالووین اشتباه گرفت. سرخپوستان بومی مکزیک یا همان آزتک ها جشن روز مردگان را در ماه آگوست برگزار می کردند. با این حال، زمانی که اسپانیایی ها مکزیک را تحت استعمار خود قرار دادند این رسم را کمی تغییر دادند و آن را با فستیوال مسیحی All Hallows مطابقت دادند. در جشن روز مردگان زنان بسیاری چهره خود را شبیه تصویر بانوی مرگ گریم می نمایند و به خیابان ها می آیند. حتی جالب است بدانید که هرسال رکوردهایی برای بیشترین تعداد کاترینا در یک محل هم ثبت می شود.

رسم و رسوم جشن روز روز مردگان

اما جشن روز مردگان تنها راجع به این ظواهر نیست. آماده سازی برای روز مردگان از هفته ها و شاید ماه ها قبل شروع می شود. خانواده های مکزیکی محلی ویژه را برای گرامیداشت مردگانشان در منزل تعیین می کنند و بعد، تصاویر آن ها و همینطور غذاهای مورد علاقه آن ها را در آن مکان قرار می دهند. در باور و اعتقاد مکزیکی ها مردگان در روز جشن مردگان برای سر زدن به اقوامشان به این دنیا بازمی گردند. بنابراین خانواده ها تلاش می کنند خانه هایشان را برای ورود عزیزان فوت شده شان آماده کنند. مکزیکی ها با خوراکی ها و غذاهای مورد علاقه افرادِ درگذشته، از روح آن ها در این روز پذیرایی می کنند. آن ها میز عشای ربانی تزئین شده و پر زرق و برقی که اوفرنداس نامیده می شود، در خانه های خود درست می کنند و اعتقاد دارند ارواح از ماهیت و بوی غذا تغذیه می کنند. وقتی ارواح روانه شدند، آن ها غذا را با خانواده و دوستان و همسایه ها تقسیم می کنند و می خورند.

در زمان های قدیم که مردم در خانه و نزدیک به خانواده ی خود به خاک سپرده می شدند، نیاز به میز عشای ربانی و تزئین قبر نبود. آن ها با هم همیشه یک جا بودند. اما امروزه مردگان دور از خانه دفن می شوند و مکزیکی ها به این دلیل قبرها را آذین می کنند که معتقدند در این روز روح ابتدا از آن جا بازمی گردد. در برخی از روستاها در راه قبرستان تا خانه ها گلبرگ های گل می ریزند تا روح پس از بازگشت مسیر خود را پیدا کند. در بعضی جوامع مرسوم است که تمام شب را در قبرستان بمانند و جشن بگیرند؛ پیک نیک برپا می کنند، موزیک می نوازند و با هم گفتگو می کنند.

جشن مردگان

هدیه به ارواح

مردم، ارواح را با هدیه هایی نظیر غذاها و اشیاء مورد علاقه در زمان حیاتشان استقبال می نمایند که این هدیه ها در محراب خانه ها قرار داده می شوند. اهالی مکزیک بعد از آن که احساس نمایند ارواح رفته اند، غذاها را برمی دارند و با خانواده و همسایگانشان آن ها را تقسیم می نمایند. در این فستیوال مکزیک موارد دیگری نیز در محراب گذاشته می شوند: جمجمه ی قندی که معمولا نام مرده روی آن نوشته شده است، پَن دِ مواِرتوس نان مخصوصی که مختص این جشن درست می شود و جعفری گل درشت که در این زمان شکوفه می زند و عطر خاصی را به محراب عرضه می نماید.

رژه جشن مردگان

جشن روز مردگان در سه روز برگزار می شود و هر روز معنا و مفهوم ویژه ای دارد. روز اول نوامبر به بچه ها درگذشته اختصاص دارد و به نام روز بیگناهان یا روز فرشته های کوچک معروفیت دارد. در این روز اسباب بازی ها و شیرینی و آبنبات های مختلف روی قبر بچه ها فوت شده و همین طور در مکان ویژه مردگان در منزل قرار داده می شود تا ارواح بچه ها را مسرور نمایند.

روز دوم نوامبر روز مردگان است و طبق باور مکزیکی ها، در این روز تمام ارواح مردگان به این جهان و پیش خانواده هایشان برمی گردند. خانواده ها در طول شب به گورستان ها می فرایند و تا صبح بر سر قبر عزیزانشان شب زنده داری می نمایند و این شب خاص را پیش آن ها سپری می نمایند. یکی از رسم و رسوم خاص این شب سوزاندن صمغ درخت کاج است که از زمان پیشاکلمبی در مراسم های خاص استفاده می شده است. دور و بر قبرها با شکلات و شیرینی، غذا، نوشیدنی و مهم تر از همه با گل های جعفری نارنجی تزئین می شود. در باور و فرهنگ مکزیک، گل جعفری نارنجی به اسم گل مردگان شناخته می شود. بنابراین اگر در ایام جشن روز مردگان به مکزیک سفر کنید در همه جا این گل های نارنجی را خواهید دید.

رژه روز مردگان

تفاوت این جشن با فستیوال های دیگر

روز مرگ از اعتقادات فرهنگی در خصوص مرگ نشأت می گیرد که به مرور با اعتقادات دیگر مخلوط شده اند. لباس هایی که در این فستیوال استفاده می شوند بسیار شبیه به دیگر فستیوال های معروف هستند اما باید این مورد را در نظر داشت که این فستیوال به معنای آن است که خانواده از ارواحشان با شادی استقبال می نمایند. این فستیوال روز به روز در حال تغییر است و فرهنگ ها و لباس های بیشتری باغ این فستیوال در حال ادغام شدن است. مردم مکزیک خانه هایشان را تزیین می نمایند، که به روح مردگانشان خوش آمد بگویند. آن ها اعتقاد دارند که ارواح عطر و بوی غذاهای هدیه شده را مصرف می نمایند.

سخن آخر

این فستیوال در نقاط متفاوت مکزیک به روش های مختلفی برگذار می شود. در جنوب مکزیک این جشن با شکوه تر برپا می شود، در روستاها سنت های قدیمی بیشتر حفظ شده در حالی که در شهرهای بزرگ تر گاهی فعالیت های غیر مرتبط نیز انجام می شود


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم. ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو لحظه بله گفتن همسر کم سن و سال مهدی کوشکی +عکس/فقط اونجایی که عروس میگه تا ابد بله و قند تو دل آقا داماد آب میشه... مشهد از آرامش تا طوفان در 11 ثانیه ویدیویی جالب از دوچرخه سواری شهرام قائدی، عماد سریال قطب شمال/ چه محله زیبا و باصفایی+ویدیو فیلم خنده دار از پستونک خوردن ماهی داخل آب/ آدم هاج و واج میمونه😂 حضور جورجینا و پسر ارشد سوپر قهرمان فوتبال در ورزشگاه برای تشویق+ عکس سرگرمی بی پرده نوجوانان ایرانی با داستان های جنسی و پورن شخصیت های کره ای و بی تی اس/ پدر و مادرا خبر دارین؟+فیلم پیاده روی خنده دار و بامزه همسر ستاره سادات قطبی با کالسکه صورتی پسرش/ خانم مجری تا تونست غُر زد😂+ویدیو راهنمای جامع ثبت سند خرید و فروش در حسابداری حضور فوتبالیست سرشناس در مراسم عروسی شیدا خلیق و کیوان ساکت اف/به پای هم پیرشین الهی+ عکس جشن تولد بهنوش بختیاری در خانه سالمندان و کیک قرمز پروانه‌ای شکلش+عکس عکسی از مرتضی پورعلی گنجی که از رونالدو تقلید کرد فداکاری پدر برای پسرانش درسیل+ویدئو/سیل هم مغلوب مهر پدری شد لئوناردو داوینچی در این تصویر تغییر جنسیت داد/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس غوغای اجرای شبانه حمید هیراد با آهنگ عاشقانه در خانه/ احساس تو صداش موج میزنه+ویدیو صحبت های جالب معصومه ابتکار در مورد پوشش دختران مدرسه حداد عادل+ویدئو سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار! استایل دامادی و گران قیمت مرتضی پورعلی گنجی ستاره تیم ملی/ آقای فوتبالیست کراوات بست +عکس اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی زیباترین زنجیره انسانی برای نجات پاکبان گیر افتاده در سیل مشهد+ ویدئو/یک روزی باران می بارد آرام آرام میشوید غم ها را... حکم تتلو اعلام شد/ توبه تتلو چه تاثیری بر مجازاتش داشت؟ جزئیات حکم را ببینید
تیتر امروز   
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
لئوناردو داوینچی در این تصویر تغییر جنسیت داد/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش
شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم