رشته های پر متقاضی در دوره لیسانس در کشور ترکیه

  چهارشنبه، 10 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رشته های پر متقاضی در دوره لیسانس در کشور ترکیه
ترکیه این روزها به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت در میان مردم ایران تبدیل شده است. خوشبختانه سیستم آموزشی مدارس ترکیه علاوه بر دارا بودن کیفیت بالا، گزینه‌های متفاوتی ارائه می‌دهد که می‌تواند انواع سلیقه‌ها با انواع امکانات مالی

تعداد دانشجویان بین المللی که کشور ترکیه را برای تحصیل برمی گزینند روز به روز در حال افزایش است. این روند از سال ۲۰۱۵ با افزایش چشمگیری همراه بوده است و اکنون در حدود ۶۵۰٫۰۰۰ دانشجوی خارجی در ترکیه تحصیل می کنند که نشان دهنده روند رو به رشد این کشور به عنوان مقصد تحصیلی به شمار می آید. این امر نیز سبب شده که کیفیت آموزش عالی در ترکیه با سرعت خوبی به پیش برود.

بیش از ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن ها دولتی هستند و تعداد قابل توجهی تازه تاسیس شده اند. نخستین دانشگاه خصوصی ترکیه دانشگاه بیلکنت Bilkent است که در سال ۱۹۸۴ میلادی احداث گردید. در میان دانشگاه های نسبتا جدید ترکیه می توان از دانشگاه بین المللی آنتالیا AIU نام برد که نخستین دانشجویان خود را در سال تحصیلی ۲۰۱۲-۲۰۱۳ میلادی پذیرفت.

رتبه دانشگاه های ترکیه

در آخرین نتایج به دست آمده از رنکینگ جهانی QS، دانشگاه های ترکیه در رتبه ۴۳ جهان قرار گرفته اند. از این میان ده دانشگاه ترکیه در رنکینگ QS سال ۲۰۱۹ دیده می شوند. بیشتر این دانشگاه های برتر در شهرهای استانبول و آنکارا واقع شده اند که دو شهر بزرگ این کشور برشمرده می شوند. دانشگاه های فنی خاورمیانه Middle East Technical University، دانشگاه بیلکنت Bilkent University و دانشگاه حاجت تپه که هر سه در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند، در شهر آنکارا واقع شده اند. دانشگاه های بغازیچی، کوچ، دانشگاه سابانچی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول نیز در شهر استانبول قرار گرفته اند که در میان ۳۰ دانشگاه برتر جهان جای دارند.

پر متقاضی ترین رشته ها مقطع لیسانس

برخی از پر متقاضی ترین رشته ها مقطع لیسانس در کشور ترکیه عبارتند از:

  • Business and Management
  • Banking and Finance
  • Engineering
  • Information Technologies
  • International Relations
  • International Trade
  • Tourism and Hospitality
تصویر

لیست دانشگاه های ترکیه تأییدشدۀ وزارت علوم ۲۰۲۱- ۲۰۲۰

گروه الف (ممتاز)

  1. Bilkent University / Bilkent Universitesi
  2. Bogazici University / Bogazici Universitesi
  3. Hacettepe University / Hacettepe Universitesi
  4. Istanbul Technical University / Istanbul Teknik Universitesi
  5. Koc University / Koc Universitesi
  6. Middle East Technical University / Orta Dogu Teknik Universitesi
  7. Sabanci University

(گروه ب (خوب

  1. Anadolu University
  2. Ankara University / Ankara Universitesi
  3. Bahçeşehir University (BAU)
  4. Dokuz Eylul University
  5. Ege University / Ege Universitesi
  6. Erciyes University / Erciyes Universitesi
  7. Gazi University / Gazi Universitesi
  8. Istanbul University / Istanbul Universitesi
  9. Izmir Institute of Technology
  10. Cukurova University
  11. Marmara University / Marmara Universitesi
  12. Ondokuz Mayis University
  13. Selcuk University / Selcuk Universitesi
  14. University of Gaziantep / Gaziantep Universitesi
  15. Yildiz Technical University / Yildiz Teknik Universitesi
  16. Cankaya University
  17. Atılım University

(گروه ج (متوسط

  1. Uludag University / Uludag Universitesi
  2. KTO Karatay Universitesi
  3. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi

هزینه تحصیل و بورسیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان خارجی با توجه به نوع دانشگاه و شهر ، متفاوت است. دانشجویان بین المللی می بایست هزینه های دیگری نظیر اجاره منزل ، خورد و خوراک و غیره را نیز پرداخت نمایند. هزینه های مربوط به کتاب و جزوه نیز متغیر بوده و متناسب با هر دانشگاه متفاوت خواهد بود.

هزینه زندگی نیز برای یک دانشجوی خارجی در کشور ترکیه با توجه به شهر محل اقامت دانشجو، متفاوت خواهد بود. در کشور ترکیه هزینه اقامت بسیار مناسب است. هزینه خورد و خوراک مانند ایران و هزینه پوشاک ارزان تر از ایران است. تنها تفاوت بارز در هزینه های حمل ونقل است که البته برای دانشجویان تخفیف های ویژه ای در بلیت اتوبوس های شهری و برون شهری، قطارهای شهری در نظر گرفته می شود.

مدارک مورد نیاز

بعد از انتخاب رشته و دوره مورد نظر ، می بایست در رابطه با الزامات و مدارک مورد نیاز به منظور اپلای ، اطلاعات کسب کنید. شما می توانید برای این منظور به سایت دانشگاه های مورد نظر خود برای ادامه تحصیل مراجعه کنید. این بخش بسیار مهمی در پروسه اپلای شما خواهد بود ، به دلیل اینکه ممکن است جزئیات خاصی در رابطه با شرایط پذیرش و مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه خاص وجود داشته باشد. صرفنظر از برخی تفاوت های مختصر ، مدارک اصلی مورد نیاز عبارتند از:

  1. دریافت، تکمیل و ارسال فرم درخواست به صورت آنلاین ،
  2. آپلود ترجمه رسمی انگلیسی یا ترکی مدارک تحصیلی دیپلم ، متوسطه و غیره ،
  3. آپلود ترجمه رسمی انگلیسی یا ترکی ریز نمرات تحصیلی دوره دیپلم ، متوسطه و غیره ،
  4. کپی پاسپورت معتبر ،
  5. عکس پاسپورتی ،
  6. ارائه گواهی تمکن مالی ، به طوری که نشان دهد شما از نظر مالی در وضعیت مطلوبی قرار دارید ،
  7. کپی شناسنامه یا کارت ملی ،
  8. مدرک زبان ترکی. شما می بایست برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان ، مدرک زبان مرتبط ارائه نمائید.

ارسال درخواست

پس از گردآوری مدارک مورد نیاز و بررسی تکمیل بودن آن ها منطبق بر الزامات دانشگاه ، می توانید برای ارسال درخواست خود اقدام نمائید. اکثر دانشگاه های ترکیه از سیستم ثبت درخواست آنلاین Uni-Assist استفاده می کنند.

انتظار برای دریافت جواب پذیرش

زمانی که دانشگاه تائیدیه مبنی بر دریافت مدارک ارسالی شما را برایتان ارسال کرد ، می بایست منتظر بمانید تا مرحله بررسی مدارک طی شود. مدت زمان بررسی مدارک شما به میزان زیادی به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. پرونده های دریافتی توسط دانشگاه های مطرح ترکیه ، بالا است و طبیعی است که مدت زمان بررسی مدارک توسط آن ها نیز بیشتر به طول خواهد انجامید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (359 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (86 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (57 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
گزارش ظریف از انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟