روش تهیه نان سبوس دار خانگی لذیذ

  شنبه، 29 آبان 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه نان سبوس دار خانگی لذیذ
نان سبوس دار یا نان سیاه که نانی متراکم و تیره است به طور سنتی با آرد چاودار نسبتاً درشت تهیه و در دمای کم به مدت طولانی پخته می شود.

طرز تهیه نان سبوس دار خانگی عالی برای شما عزیزان به صورت کاملا حرفه ای و ناب تدارک دیده ایم. نان سبوس دار از آن دسته نان های عالی و خوش طعمی است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.نان سبوس دار را میتوان از نان هایی دانست که جایگزین مناسبی برای افرادی است که قصد مصرف نان پر خاصیت تر و در عین حال کم کالری تر را دارند. به احتمال زیاد شما هم در رابطه با مصرف این نان سبوس دار و کاهش وزن مسائلی را شنیده باشید.

مواد لازم برای تهیه نان سبوس دار

  • پودر سبوس گندم ۱۰۰ گرم معادل ۱ و ۱/۳ پیمانه
  • خمیر ۲ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق چای خوری
  • نمک ۱ ق چای خوری
  • روغن ۲ ق غذا خوری
  • آرد سفید شیرینی پزی ۵۰۰ گرم
  • آب ولرم به مقدار لازم

طرز تهیه نان سبوس دار

ابتدا آرد را سه بار الک کنید تا سبک شود سپس با پودر سبوس گندم مخلوط کنید و کنار بگذارید.۱/۲ پیمانه آب را بگذارید تا ولرم شود یعنی حرارت آن در حدی باشد که اگر انگشت را داخلش فرو ببرید گرما را احساس کند ولی نسوزد سپس خمیر مایه و شکر را به آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید سپس یک بشقاب روی ظرف گذاشته و بمدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

نمک را در ۱/۳ آب ولرم حل کنید. خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط آرد که در مرحله اول تهیه کردیم اضافه کنید و هم بزنید سپس روغن و محلول نمک را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا مخلوط شوند اگر نیاز بود آب ولرم بریزید تا خمیر جمع شود سپس خمیر را بمدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر لطیف و نرمی بدست بیاد سپس خمیر را داخل یک کاسه که از قبل چرب کردید قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و بمدت ۱ ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم بگیرد و پف کند.

وقتی خمیر حجم گرفت با مشت پف آن را بگیرید و به اندازه دلخواه چونه کنید سپس سینی فر را چرب کنید و کف آن سبوس بپاشید و چونه های خمیر را داخل سینی قرار داده و روی آن را با نایلون چرب شده بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید نان سبوس دار استراحت کند.

بعد از گذشت ۲۰ دقیقه نایلون چرب را از روی خمیر بردارید و آن را با روغن مایع رومال کنید و کنجد بپاشید و در فر از قبل شده به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا خمیر پخت شود یعنی وقتی خلال دندان وارد نان سبوس دار کنید تمیز بیرون بیاید. می توانید برای خوش رنگ شدن نان سبوس دار چند دقیقه پایانی گریل را روشن کنید پس از پخت آن ها را از سینی فر جدا کنید و برای چند دقیقه داخل یک دستمال گذاشته سپس همراه با صبحانه یا عصرانه خود میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان سبوس دار

  1. حتما خمیر مایه شما تازه باشد تا فعال شود اگر این مرحله درست انجام نشود در نهایت خمیر شما سفت و سنگین خواهد شد.
  2. وقتی خمیر را ورز می دهید باید یک خمیر لطیف و نرم بدست بیاروید می توانید برای ورز دادن از دستگاه استند میکسر استفاده کنید.
  3. داخل فر یک کاسه آب بگذارید تا با ایجاد رطوبت نان نرم تر شود.
  4. مقدار آب ولرم گفته نشد زیرا برای خمیر کردن با توجه به آردهای مختلف ممکن است کم یا بیشتر از اندازه بخواهد.

مواد لازم برای نان سبوس دار روش دوم

  • آرد نیم کیلو
  • پودر خمیر ترش 2 قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق چایخوری
  • آب ولرم به مقدار کافی
  • شکر یک قاشق مرباخوری
  • سبوس گندم 250 گرم
  • روغن یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان سبوس دار روش دوم

پودرخمیرترش را درنصف لیوان آب گرم همراه با شکرحل کنید و بگذارید پف کند. مایه خمیررا با نمک و آب گرم، به آرد و سبوس اضافه کرده ، مخلوط کنید. خوب به هم بزنید تا خمیری نرم به دست آید. با دست چرب خمیر را به مدت 5 یا 6 دقیقه ورز دهید و خمیررا در جای تقریباً گرم نگه دارید تا حجم آن دو برابر شود. مجدداً دست را چرب کنید و خمیر را دو تا سه دقیقه ورز دهید. قالب را چرب کرده و دورتا دورقالب را سبوس بپاشید و خمیر را درآن بریزید تا خمیر دوباره پف کند. روی خمیر را با آب یا شیر، کمی خیس کرده و مقداری سبوس روی آن بپاشید. سپس قالب را در وسط فر داغ شده با حرارت 350 درجه فارنهایت و به مدت 30 تا 35 دقیقه قرار دهید تا نان کاملاً بپزد.بعد از یک تا دو دقیقه نان را از قالب بیرون آورده و روی شبکه سیمی قرار دهید تا نان کمی خنک شود. سپس آن را داخل نایلون بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان