روش تهیه خورش کدو مسمای لذیذ

  سه شنبه، 05 بهمن 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه خورش کدو مسمای لذیذ
این خورش، یک خورش ایرانی است که از گوشت و کدو تهیه می شود. در این خورش از گوشت گوسفندی استفاده می شود که طعم فوق العاده ای به خورش می دهد. وجود کدو در این خورش، بافت و رنگ خوبی به خورش می دهد. این نکته قابل ذکر است که در این خورش، گوشت و کدو به طور جدا گانه پخته می شوند، بنابراین مزه گوشت عوض نمی شود و خورش مزه بهتری می گیرد.

کدو مسما یکی از انواع مسما ها در بین ایرانی ها می باشد که با کدو سبز تهیه می شود. کدو مسما از دسته خورش های بسیار خوشمزه است که می توانید هم با برنج و هم با نان سرو کنید این خورشت در بهار و تابستان بسیار مرسوم است و در پاییز بیشتر با کدو حلوایی تهیه می شود. مسما ها انواع مختلفی دارند و با بادمجان و انار و غوره تهیه می شوند. شما مانند دیگر خورشت های ایرانی بنا به ذائقه خود می توانید این خورش را با مرغ یا گوشت تهیه کنید. کدو سبز از خواص خوبی بهره مند است مانند افزایش متابولسیم بدن، کاهش قند خون، مفید برای بیماران دیابتی و مفید برای چربی سوزی و لاغری می باشد. امروز کدو مسما با گوشت را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای خورش کدو مسما

  • گوشت قرمز 500 گرم
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • کدو سبز متوسط 8 عدد
  • رب گوجه 3 قاشق غذاخوری
  • آبغوره 3 قاشق غذاخوری
  • گرد لیمو 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم شده 1 قاشق چایخوری
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • دارچین 1/4 قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن برای سرخ کرده به میزان لازم
  • آب جوش 4 پیمانه

طرز تهیه خورش کدو مسما

کدو خورشی را خوب بشویید و آن را از وسط دو نیم کنید و با مقداری روغن سرخ کنید (اگر دوست دارید کدوی درسته در کدو مسما داشته باشید پس از شستن چند برش عمیق روی آن بزنید و با کمی روغن سرخ کنید تا به خوبی مغز پخت شود.) در ظرفی دیگر پیاز خرد شده را سرخ کنید و پس از طلایی شدن گوشت را به آن بیافزایید و کمی تفت دهید.

پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد ادویه ها را همراه رب گوجه بیافزایید و همراه گوشت به خوبی تفت دهید تا این ترکیب روغن بیاندازد. آب را در این مرحله به گوشت بیافزایید تا حدود سه ساعت بپزد و نرم شود.

چاشنی های خورش یعنی گرد لیمو عمانی،آبغوره و نمک را اضافه کنید و کدو ها را هم در ظرف گوشت قرار دهید و اجازه دهید حدود نیم ساعت یا چهل و پنج دقیقه دیگر خورش کدو مسما با حرارت ملایم بپزد و به خوبی جا افتاده شود.حدود ده دقیقه قبل از برداشتن خورش از روی شعله، زعفران دم شده را به خورش اضافه کنید تا رنگ بهتری به خورش بدهد و بعد خورش کدو مسما را با پلو سرو کنید.

نکات کلیدی تهیه خورش کدو مسما

  1. اگر می خواهید خورش کدو مسما سریع تر آماده شود به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید که در این صورت کدومسما با مرغ خواهید داشت.
  2. به جای آبغوره می توان از گرد غوره و یا حتی غوره تازه در خورش کدو مسما استفاده کرد.
  3. اگر دوست دارید خورشت کدو مسما طعم شیرین تری داشته باشد 1 قاشق غذاخوری شکر به مسما اضافه کنید.
  4. بعضی افراد تمایل دارند مانند خورش قیمه در مسمای کدو از لپه استفاده کنند که در این صورت 1/2 پیمانه لپه خیس شده را با گوشت تفت دهید و خورش کدو مسما با لپه درست کنید که به آن قیمه کدو هم می گویند.
  5. ترجیح من این است که در انواع خورش از گرد لیمو عمانی به جای لیموی عمانی درسته استفاده کنم اما اگر دوست دارید لیموی درسته استفاده کنید قبل از پخت خورش لیمو را با چنگال سوراخ کنید و در طرف آب قراردهید تا چند سلعت خیس بخورد و بعد لیموی خیس شده را در اوایل پخت به به خورش اضافه کنید.

خورش کدو مسما

مواد لازم برای خورش کدو مسما روش دوم

  • گوشت گوسفند یا گوساله: ۳۰۰ گرم
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • گوجه فرنگی:۳ عدد پوره شده
  • رب گوجه فرنگی: ۱ و ½ قاشق غذاخوری
  • کدو سبز متوسط: ۳ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • آب جوش: ۴ لیوان فرانسوی دسته دار

طرز تهیه خورش کدو مسما روش دوم

طرز تهیه خورش کدو سبز با گوشت چرخکرده و مرغ هم مرسوم است و دقیقا به همین ترتیب است. در این دستور پخت ما از گوشت تکه ای گوسفند یا گوساله استفاده می کنیم. ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس حبه های سیر ریز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. وقتی بوی سیر بلند شد گوشت تکه ای شسته شده را اضافه کنید و در روغن به همراه پیاز تفت دهید. فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و همراه با گوشت و پیاز تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.وقتی گوشت تفت خورد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید. صبر کنید آب گوجه فرنگی گرفته شود سپس آب جوش را اضافه کنید تا گوشت خورش روی شعله ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

در این فاصله کدوها را پوست بگیرید و در روغن در حد طلایی شدن تفت دهید. وقتی گوشت خورش پخت، نمک خورش را اندازه کنید و سپس کدوهای سرخ شده را به خورش اضافه کنید. یک ساعت دیگر خورش را روی شعله ملایم گاز بپزید و صبر کنید تا خورش جا بیفتد و غلیظ شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان