دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

ساباط‌ها از مناطق جذاب گردشگری یزد + فیلم 

سه شنبه، 31 مرداد 1402
از ویژگی‌های شگفت‌انگیز بناهای تاریخی یزد هماهنگی آن با شرایط اقلیمی و آب و هوای کویری است به نحوی که این هماهنگی حتی در بافت کوچه‌های این شهر نیز دیده می‌شود. ساباط‌ها سازه‌هایی هستند که برای مقابله با گرما و سرما در این شهر احداث شده‌اند. برای آشنایی با این بنا‌های تاریخی با ما همراه شوید.

معرفی ساباط‌های یزد

شهر یزد از جاذبه های گردشگری متنوعی برخوردار است. یکی از جاذبه های چشم نواز و معروف، ساباط های یزد است. در شهرهای دارای تمدن کهن، معماری های بی نظیری وجود دارد. ساباط‌های یزد به عنوان یک بنای تاریخی حاکی از کوچه و محله هایی مسقف دارد. اصطلاح ساباط به معنی دالان سقف دار و راهرو است. در زبان فارسی، واژه سابات از ریشه ای کهن برخوردار است. بخش نخست سابات، "سا" است که به معنی آسایش بوده است. بخش دوم آن نیز شامل "بات" می شود که حاکی از آبادی، عمارت و ساختمان دارد.

ساباط‌ها مقاوم در برابر آب و هوای کویری

در زمان‌های قدیم در مناطق گرمسیری برای مصون ماندن از گزند گرما، در طراحی معابر، کوچه و منازل از معماری خاصی استفاده می‌شده است. بارز‌ترین ویژگی معماری در این مناطق، طراحی کوچه و گذرگاه‌های پیاده به صورت مسقف است تا با شکل گیری سایه، فضایی مطبوع و خنک به ارمغان آید. ساباط‌های یزد به گونه‌ای طراحی شده است که انسان در حال پیاده گام برداشتن، در مسیر حرکت، در یک توالی در فضای سایه قرار می‌گیرد. هچنین در فصل سرما در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک که فقدان پوشش گیاهی دارند، دمای هوا به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین از این ساباط‌ها، برای فرار از سرمای به شدت سوزناک کویری نیز استفاده می‌شده است. به عبارتی دیگر ساباط وسیله‌ای برای مقابله با وزش باد‌های موسمی به شمار می‌رود. در واقع سازگاری ساباط های یزد با دمای جوی متغیر به یک سقف نیمه پوش باز می‌گردد که در فصل تابستان سبب به وجود آمدن سایه و در فصل زمستان موجب محافظت از عابران از سرمای کویر می‌گردد.

ساباط‌ها عاملی برای امنیت خانه‌ها

در برخی از ساباط‌های یزد، دربند وجود دارد. دربند، درب بزرگی است که به عنوان یک حفاظ در خصوص امنیت خانه‌های موجود در ساباط تعبیه می‌شد. دربند در بخش ورودی ساباط‌های بن بست طراحی می‌گردد. در طول کوچه‌های مسقف شهر، تعدادی خانه قرار دارد. به مرور زمان معماری خانه‌های ساباط قدیمی شدند. با این وجود فضای داخلی برخی منازل، بازسازی شده است. عبارتی دیگر در کوچه‌های بن بست یزد که ساباط وجود دارد، در بخش ورودی کوچه درب محکمی تعبیه می‌شده است. دربند ساباط نقش چشمگیری در افزایش امنیت ساکنین کوچه مسقف دارد. در گذشته به منظور ایجاب حس همبستگی میان همسایگان، ورودی خانه‌ها به صورت مشترک طراحی می‌شده است. این نوع معماری در خانه‌های موجود در ساباط‌های یزد مشهود است. از ساباط‌های دربندار مشهور استان یزد می‌توان به دربند «آقایی‌ها» در شهرستان یزد و دربند «مجد‌العما» در شهرستان اردکان واقع در یزد اشاره کرد.

بهترین زمان برای بازدید از یزد و سباط‌هایش

بهترین زمان برای سفر به یزد فصل پاییز است چراکه هم هوا خنک و هم شب‌ها بلند است. در تابستان نیز با اینکه داخل کوچه‌های یزد و سباط‌ها خنک است و می‌توان در آن پیاده‌روی نمود؛ اما قطعا دیگر جاهای دیدنی یزد هوای گرمی دارد، بنابراین توصیه می‌شود اگر قصد دارید که از دیگر جاهای دیدنی یزد نیز بازدید کنید، زمانی به یزد سفر کنید که هوا کمی خنک‌تر است.

فیلمی از سباط‌ها و دیگر جاذبه‌های گردشگری یزد


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب