دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه / اخبار عمومی /

۷۰ صادر کننده بدحساب کارتن‌خواب هستند! 

سه شنبه، 29 مهر 1399
کد خبر: 108577
ساعد نیوز: موضوع برنگشتن ارز‌های صادراتی به داخل ایران بعد از جهش یکباره قیمت ارز قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و تعیین قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت حسن روحانی مطرح بوده است. به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی با قیمت ارز در بازار آزاد صادر کنندگان تمایلی به بازگرداندن منابع ارزی حاصل از صادرات خود به داخل ایران ندارند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فرارو: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در اظهاراتی نامتعارف درباره "صادرکنندگانی که ارز دولتی خود را بازنگردانده اند"، گفته است که بررسی ها نشان داد که ۷۰ نفر از این افراد "کارتن خواب" بوده اند.

او گفت "با استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف این صادرات انجام شده است. از این رو بانک مرکزی نام این متخلفان را به قوه قضاییه تحویل خواهد داد".

به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران اسامی ۲۵۰ صادرکننده بدحساب که حتی یک دلار ارز به کشور بازنگردانده اند را به قوه قضاییه تحویل داده است.

همتی پیشتر برای بازگرداندن ارز های صادراتی به ایران ضرب الاجل گذاشته و گفته بود صادرکنندگانی که تعهدات خود را اجرا نکنند به قوه قضایی معرفی خواهند شد.

او تحویل نام "صادرکنندگان بدحساب" به قوه قضاییه را مصوبه سران قوا دانست و گفت "ما حتی تلاش کردیم افرادی که بخشی از ارز خود را بازگردانده اند نیز به این قوه معرفی نشوند. من حتی در صحبت با رئیس قوه قضاییه اعلام کردم که بانک مرکزی علاقه ای به این کار ندارد، اما باید نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام شود".

رئیس بانک مرکزی در اظهارات خود در "نشست دولت با بخش خصوصی" اضافه کرده است که "وقتی واردکنندگان در مقابل بانک مرکزی تجمع می کنند که چرا به ما ارز نمی دهید ما باید به آن ها چه پاسخی بدهیم. در این تردیدی نکنید که نظر دولت و بانک مرکزی حمایت قاطع از صادرکنندگان است. اما بحث تعهد ارزی نیز برای مدیریت نیاز های کشور اهمیت جدی خواهد داشت".

بانک مرکزی ایران پیشتر تهدید کرده بود که اسامی صادرکنندگان کالا و خدماتی که ارز های صادراتی را به چرخه اقتصادی ایران بر نمی گردانند را در رسانه ها منتشر خواهد کرد.

همتی در سخنان خود همچنین ابراز امیدواری کرده که "کشور دوران اوج تحریم را پشت سر گذاشته" و "با توجه به افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، نرخ ارز به زودی کنترل شود".

موضوع برنگشتن ارز های صادراتی به داخل ایران بعد از جهش یکباره قیمت ارز قبل از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام و تعیین قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت حسن روحانی مطرح بوده است.

به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی با قیمت ارز در بازار آزاد صادر کنندگان تمایلی به بازگرداندن منابع ارزی حاصل از صادرات خود به داخل ایران ندارند. در شرایطی که ایالات متحده تحریم های فراگیری علیه ایران از جمله صادرات نفت این کشور اعمال کرده، خودداری صادرکنندگان از بازگشت همه منابع ارزی خود به داخل، به یکی از مشکلات بانک مرکزی در تامین ارز دامن زده است.

وزارت اقتصاد سال پیش گفته بود که از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است؛ بر اساس آنچه اعلام شد ۳۰ میلیارد از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری به ایران برنگشته است.

برخی نیز اعلام کردند که حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به ایران باز نگشته است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفته مقام های دولتی از جمله رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره "ارز های بازنگشته صادر کنندگان" را تایید نکرده است.

خوانساری از دولت حسن روحانی انتقاد کرده که "بدون مشورت با ذینفعان" دست به تصمیم گیر های اقتصادی می زند و گفته "زمانی که دولت نمی تواند پول نفت را برگرداند آیا صادرکننده این امکان را دارد؟ این مسئله باید بررسی شود، اینگونه برخورد ها لطمه به صادرات کشور است".

تا پیش از دوران جدید تحریم های آمریکا، صادرکنندگان سی روز فرصت داشتند تا با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، بر اساس قانون از معافیت مالیاتی برخوردار شوند که بعدا با تشدید تحریم های آمریکا این مدت به چهار ماه افزایش یافت.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل سابمیت مقاله
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی