سگدست ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
سگدست ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟
سگدست خودرو اصلی‌ترین قطعه تشکیل دهنده چرخ به حساب می‌آید که سیستم تعلیق، سیستم انتقال قدرت یا سایر اجزاء تشکیل‌دهنده چرخ خودرو به آن وصل می‌شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سگدست خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوشهای محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد . سگ دست وشغال دست در واقع همان توپی چرخ که از بالا به سمت کمک وصل میشه واز سمت سیبک به جعبه فرمان وصل میشه .

محوری که چرخ حول آن دوران می کند و روی آن یاتاقان بندی می شود یا به عبارتی دیگر لولایی که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان استفاده می شود، سگدست خودرو یا همان نشیمنگاه چرخ گفته می شود. سگ دست روی محور یا سیبک خودرو نصب می شود. در ماشین های قدیمی با اکسل غیرمستقل مانند کامیون ها و ماشین های شاسی بلند سگدست، روی میل سگدست می چرخد. سگ دست در واقع یک میله فلزی در دنباله اتومبیل است که حرکت را از فرمان به چرخ ها منتقل می کند.

وظیفه سگدست در ماشین

بر اساس تعاریف بالا سگدست دو وظیفه عمده در خودرو را بر عهده دارد:

انتقال وزن بدنه خودرو به چرخ ها

انتقال نیرو برای به حرکت در آوردن چرخ ها به سمت چپ و راست

یکی از مهم ترین قسمت های هر خودرو بخش جلوبندی آن است این قسمت که در زیر خودرو جای گرفته وظیفه تعلیق و یا هندلینگ در چاله ها، دست انداز، پیچ های جاده و سطوح ناصاف را بر عهده دارد. جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آن ها وظایف مختلفی را در خودرو بر عهده دارند. این اجزا عبارت اند از:

ـ میل موج گیر

ـ میل تعادل

ـ طبق

ـ سگ دست

ـ شغال دست

ـ کمک فنر

ـ فنر

ـ سیبک ها

ـ سیستم فرمان

ـ دستگاه تعلیق

ـ اکسل

سگ دست خودرو هم از اجزا تشکیل دهنده جلوبندی به حساب می آید و در سیستم مکانیزم فرمان نقش مهمی در هدایت خودرو در مسیر مورد دلخواه و به حرکت درآمدن چرخ ها دارد. این قطعه به وسیله یک پین بزرگ نسبت به محور، لولا شده که قابلیت چرخش نسبت به آن را پیدا می کند. اگر سیستم فرمان، شغال دست را بچرخاند سگ دست هم به چرخش در می آید که سبب به حرکت درآمدن چرخ های خودرو می شود.

قطعات متصل شونده به سگدست خودرو

سگدست خودرو اصلی ترین قطعه تشکیل دهنده چرخ به حساب می آید که سیستم تعلیق، سیستم انتقال قدرت یا سایر اجزاء تشکیل دهنده چرخ خودرو به آن وصل می شوند.

سگ دست مربوط به چرخ های جلو دارای بازویی است که به منظور زاویه دار کردن و فرمان پذیر کردن نشیمنگاه چرخ های جلو مورد استفاده قرار می گیرد. در این سگدست پلوس ماشین (وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخ را دارد) و کاور دیسک ترمز به آن وصل می شوند. اما در سگدست چرخ عقب یک بازو برای اتصال طبق بالا و یک بازو برای اتصال طبق پایین وجود دارد اما خبری از بازویی که مربوط به فرمان پذیری خودرو است دیده نمی شود.

از دیگر قطعاتی که به سگ دست خودرو متصل می شوند می توان اشاره ای به بلبرینگ چرخ کرد. بلبرینگ چرخ مجموعه ای از چندین قطعه کوچک و بزرگ است که در دو شکل ثابت و متحرک (چرخان) وظایف خود را انجام می دهند. قسمتی از بلبرینگ که با چند پیچ بر روی سگدست متصل می شود بخش ثابت و قسمتی که نسبت به بخش ثابت می چرخد قسمت متحرک بلبرینگ را تشکیل می دهند. وجود دو ردیف ساچمه مابین این دو بخش امکان چرخیدن را فراهم می سازد.

اتصال مجموعه بلبرینگ به سگ دست به وسیله پیچ و مهره صورت می گیرید بدین شیوه که مجموعه بلبرینگ به وسیله ۴ پیچ به سوراخ هایی تعبیه شده بر روی سگ دست وصل و به وسیله مهره سفت می شوند. معمولا سوراخ های سگ دست خودرو رزوه شده و دیگر نیازی به استفاده از مهره نیست.

سگدست ها طوری طراحی شده اند که پلوس بتواند نیرو را از گیربکس بگیرد و آن را به قسمت متحرک بلبرینگ منتقل کند. اگر چرخ خودرو فقط بچرخد و نیروی از گیربکس نگیرد یعنی چرخ غیر متحرک است که در این حالت شکل سگدست تغییر می کند که به طور عمده به صورت مخروطی شکل هستند. البته بعضی از سگدست‍های مخروطی هم متحرک هستند به گونه ای که وسط آن ها توخالی و پلوس از مرکز آن می گذرد.

قیمت انواع سگدست خودرو

سگدست ها در خودروهای مختلف از نظر عملکرد و وظیفه یکسان هستند اما ممکن است که از نظر ساختار ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند که قیمت آن ها را تحت شعاع خود قرار می دهد. به عنوان مثال، سگدست پراید و یا سگ دست ۲۰۶ که با قیمت های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شوند. نکته ای که در این ارتباط حائز اهمیت است این که سگ دست پرtاید یا سگ دست ۲۰۶ نباید هیچ گونه زنگ زدگی یا خوردگی داشته باشد زیرا مستقیما بر روی قابلیت و عملکرد این قطعه اثر خواهند گذاشت.

علائم خرابی سگدست

سگدست که نقش اساسی را در جلوبندی ماشین ایفا می کند اگر در اثر فشار، ضربه و یا هر دلیل غیر متعارف دیگری آسیب ببیند بیشترین واکنش خود را بر روی زاویه چرخ ها می گذارد و از نشانه های خرابی سگ دست این است که فرمان تمایل کشیده شدن به یک سمت را دارد. در این حالت سیستم جلوبندی ماشین به هم می ریزد و در نهایت ممکن است که به طبق ها و فنر آسیب بزند.

که برای حل این مشکل می توان روی به اقداماتی از جمله تعمیر سگ دست خودرو و یا تعویض کردن آن آورد. البته تعویض این قطعه پرکاربرد برای راننده چندان هزینه بر هم نیست. در هنگام تعویض سگدست پراید و یا سگ دست ۲۰۶ باید توجه داشت که آن را دقیقا در جای خود تعبیه کنند و بهتر این است که در هنگام تعویض سگدست خودرو بلبرینگ های آن هم تعویض شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (319 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس