سنگ زمرد در جواهر سازی و تراش های آن

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
سنگ زمرد در جواهر سازی و تراش های آن
کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌ زندگی‌ است‌ برای‌ ما ایرانیان‌ جلال و جلوه‌ای‌ خاص‌ دارد و رنگ‌ آن‌ گنبدهای‌ سبز و مقدس‌ ائمه‌ را به خاطر می آورد.

کلمه زمرد Emerald مترادف رنگ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می بخشد. این گوهر زیبا كه همرنگ طبیعت و رنگ زندگی است برای ما ایرانیان جلال و جلوه ای خاص دارد و رنگ آن گنبدهای سبز و مقدس ائمه را به خاطر می آورد. به همین دلیل بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند به عروس سرویس زمرد هدیه بدهند.در فرهنگ های مختلف، اعتقادات متفاوتی درباره زمرد وجود دارد و انسان ها خواص جادویی حیرت آوری برای آن متصور بوده اند؛ برای مثال مصریان باستان در دهان مرده زمرد قرار می دادند تا در آن دنیا بهتر تكلم كند و نیز معتقد بودند این سنگ باعث باروری می شود. همچنین برای درمان چشم از آن استفاده می كردند. در بعضی جوامع به عنوان پادزهر و برای درمان بیماری صرع یا بیماری های معده استفاده می شده است . گفته می شود رنگ زمرد باعث شادی شده، هیچگاه چشمها را خسته نمی کند و همیشه بعنوان رنگ حیات و تازگی شناخته می شود.در روم باستان، سبز رنگ ونوس خدای عشق و زیبایی بوده است. امروزه نیز رنگ سبز جایگاه خاصی در بسیاری از فرهنگها و مذاهب دارد. به عنوان مثال رنگ سبز در اسلام،رنگ مقدسی است. بسیاری از کشورهای مسلمان در پرچم کشورشان از این رنگ به عنوان نشانه وحدت و یگانگی در ایمان استفاده می کنند. این رنگ همچنین در کلیسایکاتولیک به عنوان برترین رنگ مذهبی در نظر گرفته می شود. در یونان باستان زیورآلات به عنوان سمبل قدرت ، سلامت و ثروت نقش بزرگی داشت و معتقد بودند كه اگر شخصی قطعه ای زمرد زیر زبان خود داشته باشد از دید مخفی می ماند ؛ به علاوه ، دارندهِ زمرد را صاحب ثروت ، رفاه و قدرت های مافوق طبیعی می دانستند. واژه زمرد عربی شده اسماراگدوس یونانی است که از کلمه یونانی Smaragdos به معنی سبز گرفته شده است و این واژه یونانی نیز از واژه ای سانسکریت به معنی سبز گرفته شده است.

این گوهر زیبا یکی از سنگ های پگماتیت است که از بریلیوم و سیلیکات آلومینیوم تشکیل شده است. عناصر کرم و وانادیوم درون لایه های زمرد، رنگ های زیبای سنگ را ظاهر می کنند . در ایران باستان زمرد را دوال یا دوبال می نامیدند. این سنگ خیره کننده در طبیعت به همراه ناخالصی وجود دارد. هر چه ناخالصی در زمرد بیشتر باشد، رنگ جواهر مات و کدرتر می شود. زمرد از سنگ هایی است که در برابر نور یا حرارت تغییر رنگ نمی دهد. پایداری زمرد در نور طبیعی و مصنوعی به یک نسبت است اما در حرارت بالای 700 تا 800 درجه سانتی گراد، امکان تغییر رنگ زمرد وجود دارد. سختی سنگ زمرد اصل بین 7.5 تا 8 است و زمردهای مرغوب دارای ناخالصی کمتری هستند. با وجود سختی بالا، زمرد از سنگ های قیمتی بسیار شکننده است. در نگهداری جواهرات زمرد نشان دقت کنید، حتی با کوچکترین ضربه ها امکان خرد شدن انگشتر زمرد وجود دارد. این گوهر گران بها دارای خاصیت مخافظتی در برابر اشعه مضر نور خورشید است.

تراش سنگ زمرد در جواهر سازی

با توجه به سختی بالای این گوهر قیمتی، تراش دادن زمرد چندان ساده نیست. امکان تراش روی سنگ های زمرد به سختی وجود دارد ولی مشکل اصلی سختی 7.5 تا 8 زمرد نیست بلکه قابلیت شکنندگی زمرد، تراش دادن سنگ را دشوارتر کرده است. زمرد طبیعی دارای شکاف ها و خلل و فرج زیادی است. به این ترتیب کار روی زمرد جهت تراش دادن، سوار کردن نگین روی پایه و پاک کردن گوهر، بسیار سخت تر خواهد شد.

زمرد از سنگ های قیمتی و بسیار با ارزش است بنابراین هر گونه سهل انگاری در تراش دادن آن موجب ضرر مادی زیادی خواهد شد.طراح جواهر و سنگ های قیمتی باید اشراف کامل به خصوصیات فیزیکی سنگ های زمردین داشته باشد. تراش چهارگوش و طرح های پلکانی بهترین شیوه برای شکل دادن زمرد خام است. زیبایی سنگ زمرد در گرو طراحی و تراش سنگ خام است. در یک پروسه هنرمندانه می توان زمرد خام را به گونه ای تراش داد که مقاومت جواهر در برابر فشار و ضربه افزایش پیدا کند.

رایج ترین شیوه تراش زمرد موسوم به ” تراش دامله” برای ساخت انگشتری بی نظیر است. در این شیوه یک قاعده بیضی و یا دایره ای پایه کار را تشکیل می دهد. سپس اوج هنر در تراش نیمکره ای روی سنگ زمرد خود نمایی می کند. تراشکاری و مخراج کاری اصولی موجب افزایش قیمت زمرد اصل می شود.

با توجه به کمیاب بودن معادن سنگ زمرد در جهان، همیشه تقاضای زیادی برای خرید زمرد وجود دارد. زمرد سنگ زندگی و طبیعت است اما ذخایر طبیعی و زمرد اصل رو به کاهش است. به دلیل استقبال زیادی که از سازه های زمردی می شود انواع زمرد مصنوعی با کیفیت تولید شده است. برخی از زمردهای مصنوعی از لحاظ شکل ظاهری و رنگ و درخشندگی تفاوتی با انواع سنگ های زمرد استخراج شده از معادن ندارند. برخی از معروف ترین زمردهای ساخته شده عبارتند از:

  • زمرد چتمChatam
  • زمرد ژیلسون Gilson
  • زمرد لش لایتنر Lechleitner

سنگ قیمتی

زمرد سبز تراپیچ

نوعی کمیاب و غیر معمول از زمرد سبز به نام ” زمرد سبز تراپیچ (Trapiche) ” معروف است. مشخصه ی این زمرد شکل ستاره ای آن بوده که در مرکز سنگ قرار گرفته و دارای یک طرح شش ضلعی می باشد. شعاع های این حالت ستاره به شکل ستاره ی واقعی بسیار شبیه می باشد. این حالت ستاره ای به خاطر انعکاس نور از ذرات کوچک ناخالص ایجاد نمی شود، بلکه به وسیله ی ناخالصی های سیاه رنگی از جنس کربن که به شکل ستاره هستند به وجود آمده اند. زمردهای سبز Trapiche را تنها در معدن زمرد ناحیه ی بویاکا (Boyaca) واقع در کلمبیا می توان یافت و آن ها را اغلب به شکل قبه ای برش می دهند.

با اینکه زمرد سبز دارای سختی مناسبی می باشد، اما سنگی ترد و شکننده است. اگر زمرد سبز محکم به جایی برخورد کند و یا تحت تغییرات دمایی شدید قرار گیرد ، ترک های داخلی آن می توانند در داخل سنگ گسترش یابند.

زمردهای سبز شفاف را برای استفاده در صنعت جواهر سازی تراش می دهند. زمرد سبز به فشار و ضربه بسیار حساس می باشد. برای کمتر کردن مقدار فشار وارده بر روی سنگ در هنگام برش بهترین شکل برش برای این سنگ برش زمرد یا امرالد می باشد که به خوبی در صنعت جواهر سازی شناخته شده است. زمردهای سبز نیمه شفاف را به شکل قبه ای و مهره ای برش داده و پرداخت می کنند. این کار را بر روی زمرد سبز Trapiche هم انجام می دهند. سنگ های زمرد قدیمی همگی به شکل قبه ای و اغلب دارای کنده کاری هستند.

زمرد سبز سنگ ماه تولد اردیبهشت و مرتبط با چاکرای قلب یا عشق الهی می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان