پرداخت کاری طلا چیست؟

  چهارشنبه، 06 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
پرداخت کاری طلا چیست؟
پرداخت کردن طلا روش های مختلفی دارد که می تواند طلا ر ابه رنگ های مختلفی دربیاورد . که رایج ترین رنگ های طلا در بازار زرد و قرمز است .

وقتی از کار شناس مهمان این صفحه د رباره روش های براق نگه د اشتن طلا و زد ود ن چربی روی آن سؤال می کنیم به نکته ای باریک تر از مو اشاره می کند . او می گوید که قد م اول برای نگهد اری بهتر از طلا هنگامی برد اشته می شود که شما می خواهید طلا را بخرید . د ر بازار معمولا 2 جور طلا وجود د ارد ؛ طلاهایی که د رجه یک هستند و کیفیت بهتری د ارند و طلاهای د رجه 2 که معمولا با اجرت کمتری به فروش می رسند . گاه بعضی از طلافروشان جنسشان را با اجرت پایین تری می فروشند ، چراکه طلای آنها کیفیت مناسبی ند ارد .د ر واقع طلای با کیفیت باید با عیار نقره 900 به عیار 18 برسد . اما برخی ها برای تهیه آلیاژ با عیار 18 از فلز مس به جای نقره استفاد ه می کنند . نتیجه این می شود که طلای مسی زود تر از طلایی که با نقره تهیه شد ه کد ر و تیره می شود و جلای خود را از د ست می د هد . جالب اینکه هر د و طلا معمولا با یک قیمت ثابت به فروش می رسند ، پس بهتر است هنگام خرید سراغ فروشند گان معتبر و مورد اطمینان بروید یا از آنها ضمانت بگیرید .

این امر که عضو جدا نشدنی از تهیه و تولید طلا و جواهرات است، از اهمیت ویژه ای برخور دار است. در زمان ساخت طلا و جواهرات ممکن است سطح طلا در اثر برخورد با ابزارآلات مخصوص طلا و جواهر سازی دچار خط و خش شود به همین دلیل پس از پایان کار آن را پرداخت کاری می کنند تا سطح محصول تولید شده دوباره صیقلی و براق شود. لازم به ذکر است هرچه کیفیت طلا پایین تر باشد یا مدت زمان استفاده از آن بیشتر باشد، خط و خش بیشتری بر روی محصول ایجاد می شود که نیاز دوباره به پرداخت کاری پیدا می کند. پرداخت کاری طلا و جواهرات توسط ماشین دینام یک طرفه یا دو طرفه به کمک فرچه و مواد جلا دهنده انجام می گیرد. این ماشین ها با فرچه های نرم می توانند طلا و جواهرات را به صورت خودکار صیقل دهند. مزیت این دستگاه ها این است که دارای مکنده ای قوی هستند که ذره هایی از طلا که صیقل داده شده اند را در خود می مکند و از این روش جلوی ضرر را می گیرند.

پرداخت کردن طلا در بازار روش های مختلفی دارد که به کمک آن می توان طلا را به رنگ های گوناگون در آورد. از جمله این رنگ ها زرد و قرمز است که در بخش های بعد به آن می پردازیم.

به طور کلی برای پرداخت طلا آن را در ظرف مسی قرمز که به کاسه ی زاغاب معروف است، قرار می دهیم و مقداری جوهر نمک یا جوهر گوگرد را به همراه آب مخلوط کرده و بر روی طلا می ریزیم. بعد از انجام این کار ها باید کاسه زاغاب را بر روی حرارت ملایم قرار دهیم تا بعد از مدتی طلا به رنگ زرد برنجی درآید. سپس مدل را از زاغاب درمی آوریم و با آب شست و شو می دهیم و محلول درونآن را می توانیم در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای نگهداری کرد و در زمان لازم از آن استفاده کرد. علاوه بر مدل، کاسه زاغاب هم باید شسته شود. لازم به ذکر است که اگر طلا مدت زمان زیادی در این محلول حرارت ببیند از وزن آن کسر می شود که جنبه ی اقتصادی ندارد و موجب ضرر می شود. برای تبدیل طلا به هر رنگی روش های متفاوتی وجود دارد

پرداخت کاری و رنگ بندی طلا

پرداخت کردن طلا روش های مختلفی دارد که می تواند طلا ر ابه رنگ های مختلفی دربیاورد . که رایج ترین رنگ های طلا در بازار زرد و قرمز است .
برای انجام این کار ابتدا مدل را در ظرف مسی قرمز ( کاسه زاغاب ) قرار می دهند و سپس مقداری جوهر نمک ( HCL ) و یا جوهر گوگرد ( H2SO4 ) همراه با مقداری آب بر روی آن می ریزند . این مقدار ها باید به صورت یک قسمت جوهر نمک یا جوهر گوگرد و 2 قسمت آب باشد . در مرحله ی بعدی کاسه ی زاغاب را روی حرارت ملایم قرار می دهند تا بعد از مدتی مدل مورد نظر به رنگ زرد برنجی در آید . سپس مدل را از ظرف در آورده و با آب شستشو می دهند . محلول مورد نظر را می توان در ظرف پلاستیکی و یا شیشه ای ریخته و مجدداً برای دفعات بعدی از آن استفاده کرد.کاسه زاغاب را نیز حتماً با آب بشویید . اگر طلا مدت زیادی در این محلول جوشانده شود باعث کم شدن وزن آن می شود که مقرون به صرف نمی باشد.

قرمز کردن طلا

برای قرمز کردن طلا ، بعد از زاغاب کردن طلا ، آن را خشک می کنیم و در پودر اسیدبوریک (3HBO) قرار می دهیم تا لایه نازکی روی کار را بپوشاند ، سپس آن را حرارت می دهیم (در حدی که طلا سرخ نشود) سپس کمی صبر می کنیم تا طلا سرد شود و مجدداً عمل زاغاب را تکرار می کنیم با این تفاوت که این بار می خواهیم اسیدبوریک روی کار از بین برود و برای این کار کمی گرم کردن مدل در محلول زاغاب کافی است برای براق کردن و پرداخت نهایی مدل از فرچه سیمی و یا دستگاه پولیش ساچمه استفاده می کنیم .

زرد کردن طلا

برای زرد کردن طلا از شوره قلم و شوره دودی استفاده می کنیم.
شوره قلم = یک کیلو شوره + نیم کیلو زاغ + 250 گرم نمک
شوره دودی = یک کیلو نشادر + نیم کیلو شوره
همچنین می توانید شوره دودی و شوره قلم را به صورت آماده از بازار هم تهیه کنید.
برای زرد کردن ابتدا عمل زاغاب مدل را در ظرف آبی که قبلاً آماده کرده بودیم می زنیم و بعد آن را به پودر شوره قلم آغشته می کنیم و بعد آن را روی تخته نسوز گذاشته و حرارت می دهیم ، بر اثر حرارت شوره روی کار کف می کند و به اصطلاح شوره می آید ( اگر مدت بیشتری به حرارت دادن ادامه دهیم ، شوره بعد از کف کردن روی کار می سوزد ) .
سپس آن را دوباره در آب می اندازیم تا شوره روی آن شسته شود ، در این موقع ما طلایی به رنگ زرد مات داریم که برای براق کردن آن از شوره دودی باید استفاده کنیم ، این بار مدل را بعد از در آب انداختن در شوره دودی فرومی بریم تا کاملاً به آن آغشته شود، سپس به صورت ملایم حرارت می دهیم .
هنگام حرارت دیدن شوره روی کار دود می کند . بعد از مدت کمی حرارت دیدن مدل را در آب فرو می بریم تا شوره روی آن شسته شود، برای پرداخت نهایی آن را توسط دستگاه پولیش ساچمه و یا فرچه سیمی کاملاً براق می کنیم . در آخر مدل های پرداخت شده طلا را توسط خاک اره خشک می کنیم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان