سرمایه گذاری روی طلا بهتر است یا دلار؟

  پنجشنبه، 08 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
سرمایه گذاری روی طلا بهتر است یا دلار؟
سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه بسیار مطمئن تر از دلار است. سرمایه گذاری بر روی دلار بسیار پرریسک تر از بازار طلا است و این را قبل از ورود به این بازار باید بدانید. خرید و فروش طلا بسیار آسان تر از دلار است و نقد شوندگی آن نسبت به قیمت لحظه ای بسیار با اختلاف کم تری است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، امروزه با رشد سریع نقدینگی و جست و جوی مردم برای سرمایه گذاری در بازاری مطئمن، توجه ها به سمت بازار طلا و سکه و دلار جلب شده است.

تنش های جهانی و همچنین بازارهای جهانی هم بر قیمت ارز در داخل ایران بی تاثیر نیست و قیمت نفت اوپک و همچنین انس طلای جهانی بر این موضوع تاثیرگذارند.

به راحتی نمیتوان درباره ی آینده ی قیمت ارز در داخل کشور اظهار نظر کرد و عوامل مهم داخلی و خارجی بر این موضوع را بی تاثیر دانست اگر قصد سرمایه گذاری بر روی دلار را دارید باید بدانید که این بازار ممکن است برای شما ضرر ده هم باشد و مهم ترین نکته آن است که با وجود دلالان و تغییرات ناگهانی قیمت ممکن است به هنگام فروش، سرمایه ی شما با ارزش حقیقی آن ارزش گذاری نشود.

خریدن طلا

در این بین به جز بازار ارز، طلا هم هدف بسیار جذابی برای سرمایه گذاران است تا در ان بتوانند سرمایه ی خود را هم حفظ کنند و هم اینکه رشد آن را شاهد باشند. این اعتماد به بازار سکه و طلا از قدیم به صورت کاملا سنتی رایج بوده است و قیمت طلا در طول سالیان گذشته همیشه رو به افزایش بوده است.

طلا یکی از عنصرهای سرمایه گذاری است که تنها با عوامل خارجی تحت تأثیر قرار می گیرد و عوامل داخلی بر قیمت آن آن گونه تأثیر نمی گذارد.

طلا در طول سالهای گذشته دو جهش عمده را داشته است که یکی در سال 91 بوده است که قیمت هر گرم طلای 18 عیار از گرمی 60 هزارتومان تا 150 هزار تومان افزایش داشه است و دیگری در طول دوسال گذشته (97 تا 99) که سیر صعودی طلا از 120 هزار تومان به ازای هر گرم تا هم اکنون که 720 هزار تومان به ازای هر گرم است افزایش یافته است.

شاخصه ی دیگر طلا و سکه خرید آن ها را ارجح تر از دلار میکند این است که بسیار راحت و بدون اتلاف وقت خرید و فروش می شوند و این خاصیت به این معناست که شما هر طلا فروشی و یا صرافی که نزدیکتر است را میتوانید به عنوان مکانی برای خرید و فروش آنی طلا و سکه به قیمت آن لحظه ببینید.

این موضوعات سبب شده است که از دیرباز خرید طلا به صورت سنتی در خانواده های ایرانی رایج بوده است و این خود سبب افزایش سرمایه آن ها شده است. این خود دلیلی است که خانم ها بیشتر همیشه پیگیر قیمت طلا هستند.

این خود بخشی از یک سرمایه گذاری بلند مدت برای آن ها است که همیشه این موضوع را مطرح می کند که مقدار سرمایه ی خود را با قیمت روز طلا محاسبه می کنند.

سود طلا و سکه

در چند سال گذشته همیشه سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این بازار سودده بوده است اما در چند مدت اخیر به علت التهاب های موجود در بازار و همچنین دخالت دلالان در این حوزه نمیتوان با قطعیت به سوددهی این بازار به نسبت سالهای گذشته اتکا کرد.

سرمایه گذاری روی طلا یا دلار؟

حال با دانستن این موضوعات باید این را هم در نظر بگیرم که در این بازارها دلال ها بسیار نقش زیادی در جابجایی عرضه و تقاضا دارند و برای تحلیل آینده ی قیمت نمیتوان فقط بر فاکتورهای حقیقی تغییرات قیمت بسنده کرد. دخالت دلال در بازار کاملا امری مقطعی در قیمت و ناهنجار است که باید با آن مقابله کرد.

با بررسی این زوایا به این نتیجه میرسیم که سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه بسیار مطمئن تر از دلار است. سرمایه گذاری بر روی دلار بسیار پرریسک تر از بازار طلا است و این را قبل از ورود به این بازار باید بدانید. خرید و فروش طلا بسیار آسان تر از دلار است و نقد شوندگی آن نسبت به قیمت لحظه ای بسیار با اختلاف کم تری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (126 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (102 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ مذاکرۀ 1+1 و تسلط خنده‌دار کَنگَر زِهتاب به زبان اسپانیولی/ گریم محشر "جواد رضویان" با اون جالب نشستنش روی اُپن آشپزخونه
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 18 تیر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!