صدور مجوز پذیرش در کارشناسی پزشکی و داروسازی برای دانشجویان خارجی

  یکشنبه، 15 فروردین 1400 ID  کد خبر 145100
صدور مجوز پذیرش در کارشناسی پزشکی و داروسازی برای دانشجویان خارجی
ساعد نیوز: وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی اجازه داد دانشجویان خارجی را برای پذیرش در دوره های کارشناسی پزشکی (MBBS) و کارشناسی داروسازی (MPharm) جذب کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از مهر، دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با ارائه گزارش عملکرد در سال ۱۳۹۹ مهمترین فعالیت های این دبیرخانه را تشریح کرد.

جلسه کمیته تطبیق و متناسب سازی برنامه های آموزشی برای دانشجویان بین المللی دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در اسفندماه ۹۹ موارد مهمی را برای این دانشجویان مصوب کرد.

بر اساس این مصوبه مجوز پذیرش دانشجویان بین المللی جهت دوره MPharm توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجوز پذیرش دانشجویان بین المللی جهت رشته تخصصی بیماری های دهان، فک و صورت (M.Sc.) از مقطع دکتری عمومی و MBBS توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجوز دوره کارشناسی فیزیوتراپی برای دانشجویان افغانستانی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صادر شد.

همچنین مجوز پذیرش دانشجویان بین المللی جهت رشته سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در مقطع دکتری تخصصی (PhD) به صورت سه ساله توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصویب شد.

تصویب مجوز پذیرش دانشجویان بین المللی جهت دوره MBBS توسط دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، تبریز و هرمزگان و تصویب مجوز پذیرش دانشجویان بین المللی جهت دوره MPharm توسط دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان و اردبیل از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین مجوز پذیرش دانشجویان بین المللی جهت دوره Medical Informatics در مقطع MS توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مجوز پذیرش دانشجویان بین المللی جهت دوره Medical Informatics در مقطع PhD توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصویب شده است.

به دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تفویض اختیار شد که در صورت درخواست دانشگاه های دارای رشته های مصوب و در حال اجرا برای دریافت مجوز راه اندازی دوره ها و رشته هایی در همان سطح یا سطوح پایین تر، برای جذب دانشجویان بین المللی در مقاطع MS، PhD، تخصصی و فوق تخصصی حداکثر تا ۵۰ درصد و برای دوره های MBBS و MPharm حداکثر تا ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان داخلی مجوز صادر کند.

پذیرش شمار بیشتری از دانشجویان بین المللی به درخواست دانشگاه موکول به موافقت شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواهد بود.

تصویب شد که تمام دانشجویان بین المللی پذیرفته شده در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و موسسات وابسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش موظف به گذراندن همه واحدهای عمومی معارف اسلامی طی دوره های آموزشی خود هستند.

برگزاری جلسه هم اندیشی مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری جلسه عملیاتی کردن تفاهم نامه مشترک در زمینه ارتقای سلامت دانش آموزان بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و برگزاری دویست و سی و دومین جلسه شورای معین شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با ۷ مصوبه از جمله فعالیت های این دبیرخانه بوده است.

دوره MBBS یا کارشناسی پزشکی و کارشناسی جراحی درجاتی از پزشکی هستند که به دانش آموختگان این رشته ها در کشورهایی که از سنت آموزش انگلیس پیروی می کنند اعطا می شود.

MBBS (لیسانس پزشکی لیسانس جراحی) یک مدرک عمومی در مقطع کارشناسی پزشکی است که به موجب آن دانشجو در تمام جنبه های پزشکی آموزش می یابد از این رو پس از اتمام می تواند به عنوان پزشک عمل کند. این صلاحیت اساسی مورد نیاز برای تحصیل بیشتر در مطالعات بالاتر در پزشکی یا مدرک تحصیلات تکمیلی پزشکی است.

این شامل جنبه هایی از جمله آسیب شناسی انسان، پوست، جراحی عمومی، کودکان، آناتومی انسان، میکروبیولوژی، فارماکولوژی کاربردی و بیوشیمی پزشکی است. در بیشتر کشورها ، MBBS پس از ۴ سال مطالعه کامل شده است ، اما بسته به چارچوب مطالعه یک کشور ، حتی ممکن است تا ۶ سال نیز طول بکشد.

دکتری عمومی پزشکی یک مدرک تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد است که فقط پس از تکمیل و گذراندن مدرک MBBS برای دانشجویان واجد شرایط است اما ممکن است با عنوان دکتری برابر باشد. در برخی کشورها در مقایسه با MBBS برتر است زیرا تخصصی تر است. دانشجو برخلاف مطالعه همه جوانبه پزشکی مانند کودکان، زنان و زایمان و دندانپزشکی، یک بخش از تخصص را انتخاب می کند و این دوره تا دو سال و با الزام اجباری پایان نامه به طول می انجامد.

MBBS و MD هر دو برنامه پزشکی هستند تا پزشک شوند. مدت زمان MBBS چهار سال است اما دوره MD دو سال بیشتر طول می کشد. MBBS در اصل یک مدرک کارشناسی است و دکتری عمومی در اصل کارشناسی ارشد است.

مدرک داروسازی در انگلستان با نام MPharm شناخته می شود که به عنوان مدرک لیسانس با مدت تحصیل ۴ سال ارائه می شود. در دانشگاه کینگز کالج لندن (Kings College London) این مدرک به صورت ۳ سال اولیه به عنوان مقطع کارشناسی و ۱ سال پایانی به عنوان کارشناسی ارشد محسوب می شود و در پایان، دانشجو مدرک کارشناسی ارشد داروسازی دریافت می کند.

دانشجویان پس از اتمام دوره ۴ ساله داروسازی، باید دوره یک ساله کارآموزی را بگذرانند. پس از اتمام این دوره و موفقیت در آزمون ثبت داروسازان به عنوان یک دارو ساز معتبر ثبت می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (649 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان