سنسور دور موتور خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

  چهارشنبه، 30 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
سنسور دور موتور خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟
یکی از قطعات مهم در خودروهای انژکتوری ، سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ می باشد که به ESS نیز مشهور می باشد. این سنسور وظیفه تشخیص و گزارش لحظه ای دور موتور به ECU را دارد و به همین جهت در امر حرکت خودرو، نقش بسیار پررنگی را ایفا می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سنسور دور موتور قطعه ایست الکتریکی مغناطیسی که در مقابل چرخ دندانه داری که روی فلایول قرار دارد، نصب شده است. اجزای تشکیل دهنده این سنسور، آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن می باشد. هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد شده در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند. سپس ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس دریافت شده، میزان دور موتور خودرو را بدست می آورد.

این داده های ارسال شده علاوه بر تنظیم دور موتور باعث می شود تا ECU ، زمان دقیق جرقه زنی در موتور را نیز بدست آورده و از این طریق زمان دقیق پاشش سوخت را به انژکتورها اعلام نماید. در نسل های پیشین خودروها، وظیفه بدست آوردن زمان دقیق جرقه زنی بر عهده دلکو بود که باعث ایجاد مشکلاتی می گردید. به طور کلی محاسبه دور موتور، تنظیم دور موتور آرام و ارسال اطلاعات زمان جرقه زنی، از وظایف اصلی سنسور موقعیت می باشد. در ذیل نیز وظایف این قطعه حیاتی در موتور خودرو شرح داده شده است.

نقش سنسور دور موتور ماشین

سنسور دور موتور یا سنسور میل لنگ در خودروهای انژکتوری روی فلایول (وسیله ای برای ذخیره نیروی دورانی) نصب می شود. چرخش چرخ دنده ها میدان مغناطیسی در سنسور ایجاد می کند. فرکانس های ایجاد شده به ای سی یو ارسال می شود. کامپیوتر خودرو این اطلاعات را پردازش می کند و براساس وضعیت آن میزان دور موتور مشخص می شود. پردازش این اطلاعات تنها به تنظیم دور موتور ختم نمی شود بلکه ECU زمان دقیق جرقه زنی را به وسیله فرکانس ها به انژکتورها اعلام می کند تا پاشش سوخت به درستی صورت گیرد. این سنسور با عملکرد موتور ارتباط مستقیمی دارد و وجود هرگونه عیب در آن اطلاعات ناقصی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند و در نتیجه کارکرد خودرو با اختلال مواجه می شود.

وظایف سنسور دور موتور

  • تنظیم دور موتور
  • تشخیص دور موتور و اعلام آن به دور سنج
  • اعلام حرکت فلایول به کامپیوتر
  • تنظیم زمان جرقه زنی

نشانه های خرابی سنسور دور موتور

  • خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود
  • نمایش نادرست دور موتور
  • قطع شدن پمپ بنزین زمانی که خودرو استارت می خورد
  • قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می شود
  • دور سنج به درستی کار نمی کند

در صورت خراب بودن سنسور دور موتور خودرو روشن نمی شود و پس از روشن شدن به سرعت خاموش می شود. البته گاهی اوقات ممکن است سنسور ESS خراب نباشد و به دلیل قرار گرفتن در بالای فلایول با براده آهن و روغن کثیف شده باشد که پس از تمیز کردن مشکل حل می شود. اگر سنسور موتور خودرو کثیف باشد نمی تواند سیگنال های درستی به کامیپوتر ارسال کند برای تمیز کردن این قطعه باید آن را از موتور خارج کرده سپس نوک آن را تمیز و روغن کاری کنید در صورت برطرف شدن مشکل، خودرو روشن می شود اما اگر همچنان کد خطا در حافظه کامییوتر خودرو باشد باید آن را با دیاگ زدن حذف کرد. در صورتی که بعد از تمیز کردن سنسور مشکل حل نشود باید نسبت به تعویض سنسور دور موتور اقدام کنید.

عیب یابی سنسور دور موتور

عیب یابی با دیاگ

هنگام استارت زدن به دور موتور توجه داشته باشید. اگر عقربه دور موتور عدد صفر را نشان دهد یعنی سنسور میل لنگ خراب است. خرابی این سنسور ممکن است در خطای دور موتور نشان داده نشود که با استفاده از دستگاه دیاگ باید عیب یابی شود.

عیب یابی با دستگاه مولتی متر

ابتدا دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم قرار دهید و سپس سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه وصل کنید و سپس سیم ها را روی پایه های یک و دو سنسور وصل کنید و مقدار مقیاس آن را مقایسه کنید. سنسور پایه با پایه قهوه ای بیشتر خودروها در حالت عادی ۳۸۰ تا ۴۲۰ است و مقاومت سنسور دور موتور پایه مشکی مانند پراید و نیسان وانت بین ۸۸۰ تا ۹۵۰ است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز