شاهکارهای هنری ایران؛ نگاهی به کلکسیون آثار تاریخی و باشکوه ایرانی در موزه لوور پاریس+عکس

  سه شنبه، 06 شهریور 1403
شاهکارهای هنری ایران؛ نگاهی به کلکسیون آثار تاریخی و باشکوه ایرانی در موزه لوور پاریس+عکس
ساعدنیوز: اگرچه آثار تاریخی به‌ جا مانده از تمدن ایران در موزه‌ی لوور بسیار گران‌بها و باابهت هستند اما در مقایسه با دیگر جاذبه‌های این مجموعه، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. آثار باستانی ایران در لوور چندین هزار سال تاریخ و تمدن را در دل خود جای داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز، در سال‌های نخست تاسیس مووزه لوور (پیش از شروع 1800 میلادی)، آثار ایرانی موزه به چندین قطعه خلاصه می‌شد که مهم‌ترین آن جام خسرو دوم، پادشاه ساسانی بود. اما طولی نکشید که فرانسوی‌ها طی یک بازه حدودا 100 ساله، چندین قطعه آثار را به هزاران قطعه افزایش دادند و تا جایی پیش رفتند که امروز با پا گذاشتن به بخش «ایران باستان» موزه لوور (در طبقه همکف و منفی 1) حس حضور در پرسپولیس به شما دست خواهد داد. این غارت که در زمان قاجاریه آغاز شد بین سال‌های 1883 تا 1979 به طول انجامید و باستان شناسان فرانسوی با دریافت امتیاز کاوش در خاک ایران به طور قانونی به مصادره بخش قابل توجهی از آثار پیش از اسلام ایران پرداختند.

لوح حمورابی نمادی از تمدن بین‌النهرین است. این ستون سنگی بزرگ از جنس سنگ بازالت که در قرن هجدهم پیش از میلاد به فرمان شاه بابِل ساخته شد، یک اثر هنری، تاریخی و ادبی است و کامل‌ترین چکیده‌ی قانونی عهد باستان بین‌النهرین به شمار می‌آید.

این اثر شگرف توسط پادشاهی ایلامی در قرن دوازدهم پیش از میلاد، از بابِل به کاخی در شهر شوش منتقل شد. پس از کشف آن توسط باستان‌شناسان فرانسوی، این اثر ارزشمند برای مطالعه به موزه‌ی لوور منتقل شد. لوح حمورابی در بخش بین‌النهرین موزه‌ی لوور در کنار دیگر شاهکارهای تاریخی منطقه‌ به نمایش درآمده است. این لوح بازالتی احتمالاً در سیپار، شهری متعلق به خدای آفتاب بابلیان؛ شَمَش ساخته شده باشد.

دیگر آثار تاریخی مشابه این لوح، در شهرهای تحت حکمرانی حمورابی یافت شده‌اند. سنت نوشتن قانون در منطقه بین‌النهرین به پیش از دوران حمورابی بازمی‌گردد. برای مثال دو سند قانون سومری که به فرمان اورنامو؛ پادشاه شاه اور نوشته شده‌ و لوح لیپیت ایشتار قدمت بیشتری از لوح حمورابی دارند.

لوح حمورابی اعتبار خود را از نوشته‌های روی آن می‌گیرد. متون میخی بیشتر سطح این لوح را به اشغال خود درآورده‌اند و اهمیت این اثر را دوچندان می‌کنند. صحنه‌ی اصلی در این لوح، تصویری از شاه را به نمایش می‌گذارد که در حال دریافت اختیارات قانونی خود از شَمَش است.

این اثر که به لطف محتوای قانونی خود شگفت‌انگیز است، همچنین منبعی خارق‌العاده از اطلاعات در مورد جامعه، مذهب، اقتصاد و تاریخ آن دوره نیز محسوب می‌شود. برخلاف کل موزه، مجموعه‌ی آثار شرق نزدیک عاری از بازدیدکننده‌ی فراوان است. بااین‌حال، توضیح قانون حمورابی به برنامه‌ی آموزشی مدارس فرانسه اضافه شده و هرروزه دانش آموزان فراوانی برای دیدار از آن به لوور می‌آیند.

کودورو (Kudurru) یا سنگ مرز به سنگ‌های کوچکی گفته می‌شود که حد و مرز زمین‌های اهدایی پادشاهی را مشخص می‌کردند. این سنگ‌ها اولین بار در دوران حکمرانی کاسی‌ها در بین‌النهرین ظهور کردند. این نمونه از سنگ‌ها در موزه‌ی لوور، متعلق به زمین‌های اهدایی از سوی شاه ملی-شیپاک به پسر خود مَردوک اَپَل ایدین هستند.

چنین هدایایی تحت محافظت خدایان بزرگ معبد بابل قرار می‌گرفتند. نام و نشان خدایان بر روی این سنگ‌ها به‌ منظور حفاظت از زمین‌ها در برابر غارت و چپاول نوشته می‌شد.

بعد از سقوط اولین امپراطوری بابل و پس از عصر طلایی حکمرانی حمورابی، این قلمرو به ‌تدریج و تحت فرمانروایی خاندان خارجی کاسی‌ها جانی دوباره گرفت.

کاسی‌ها به‌سرعت زبان بابلی و رسم و رسومات آنها را یاد گرفتند. آنها سنگ‌های کوچکی موسوم به سنگ مرز را پدید آوردند که استفاده از آنها تا قرن هفتم پیش از میلاد رواج داشتند.

سنگ‌های مرز کتیبه‌های کوچکی هستند که بر روی آنها مشخصات زمین‌های اهدایی از سوی حاکمان بابلی به خاندان سلطنتی و شهروندان رده‌بالا یا شخصیت‌های عالی‌رتبه‌ی مذهبی نوشته می‌شد.

یکی از عجیب‌ترین آثار موزه‌ی لوور، دستگیره‌ای از یک کوزه‌ی متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد به شکل یک بز کوهی بالدار است. این دستگیره از طلا و نقره ساخته شده و به حدی ظریف و استادانه است که گویی پرواز می‌کند.

از دیگر آثار موجود در این مجموعه می‌توان به ژتون‌های سفالی، مهرهای استوانه‌ای حجاری‌شده، جواهراتی از جنس طلا و سنگ‌های قیمتی، نیم‌تنه‌های سفالی و مجسمه‌های فلزی، سفالی و از جنس عاج فیل اشاره کرد.

ماهیت واقعی تمدن ایرانیان باستان در قرن نوزدهم و به لطف کاوش‌های باستان‌شناسی با مشارکت موزه‌ی لوور آشکار شد. دپارتمان دوران باستان شرقی در سال 1881 به‌عنوان بخشی مستقل از دپارتمان آثار باستانی به خاطر کشف هنر سومری تأسیس شد.

برچسب ها: موزه پاریس

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (174 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (167 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (133 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (91 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (84 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (79 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (70 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (69 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (59 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (53 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مبینا نعمت زاده برای مدال برنز المپیکش چقدر پاداش‌ گرفته است؟
پیرترین انسان جهان در 117 سالگی فوت کرد!/ زنی که دو جنگ جهانی را دیده بود
(تصاویر)وزیر امور خارجه پزشکیان در برنامه "محله گل و بلبل" عمو پورنگ!/ عکس دورهمی صمیمانه عراقچی با عوامل از نعیمه نظام دوست تا مرحوم آرش احمدی
(ویدئو) تست صدای قطعه بوی گیسو با صدای استاد علیرضا قربانی / فکر زنجیری کنید ای عاقلان…
(ویدئو) مچ گیری جالب و دیدنی حسین رفیعی توسط مهران مدیری در مسابقه دورهمی (با دقت گوش کنید جالبه!)😁😂
(ویدئو) سریال قطب شمال اگه فیلم هندی بود چی میشد؟! خلاقیت یک کاربر برای شوخی با فیلم ایرانی / این طنزو اصلا نباید از دست بدی خداس🤣
(ویدئو) مرد ایرانی خسته از برج و ساختمان های امروزی دست به ساخت این خانه های شگفت انگیز زد !😮
(ویدیو) درخواست جنجالی دختر یک زوج پزشک از مبینا نعمت‌زاده
جدیدترین عکس هدی زین العابدین و هوتن شکیبا در کنار هم با لباس ست سفید رنگ و زیبا/ انشالله همیشه همین‌قدر پر انرژی باشین!👌
ویدیو وایرال شده از حمل بار با رولز رویس 30 میلیاردی در تهران!/ نه به وانت به پولدارا هم سرایت کرد😂
یادی کنیم از حضور ساده ولی دیدنی سه ستاره متین و موقر سینمای ایران در یک قاب/ اینهمه برازندگی و جذابیت در عین سادگی یه جا دیده بودین؟
(ویدئو) یادی کنیم از مصاحبه خنده دار ایرج نوذری در صندلی داغ با منوچهر نوذری / پسرشو جلو همه چه قشنگ ضایع میکنه؛ نمونه بارز پدر ایرانی 😂😂
ویدیویی از درد و دل تلخ و غم‌انگیز زهره حمیدی با احسان علیخانی در رابطه با مرگ ناگهانی پسر 27 ساله‌اش/ چه غمی رو تحمل کرده بوده!
(عکس) کارت عروسی تاریخی و نوستالژیک متعلق به سال 1319
(عکس) تشبیه بیشرمانه و زشت زن‌ها به مگس توسط شاه پهلوی
منتخب روز   
نگاهی به انگشتر عقد رهبر انقلاب که 55 سال تمام در دستشان هست + فیلم/ انگشتری ساده ولی پر از عشق و صفا زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس