شمع سوزنی چه فرقی با شمع معمولی دارد؟

  چهارشنبه، 15 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
شمع سوزنی چه فرقی با شمع معمولی دارد؟
هر چه جنس مواد اولیه به کار رفته در شمع مقاوم تر باشد، طول عمر آن هم بیشتر خواهد شد. تفاوت شمع سوزنی با معمولی در این است که نهایت عمر شمع های معمولی ، ۳۵ هزار کیلومتر است، اما شمع های سوزنی پلاتینیوم و ایریدیوم ، به ترتیب تا ۴۰ و ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر می کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شمع موتور قطعه ای از خانواده سیستم برق و تزریق سوخت خودرو است که در موتور های بنزینی در محفظه سیلندر قرار میگیردو همزمان با ورود سوخت و اکسیژن، مثلث آتش را تکمیل و اقدام به جرقه میکند. انفجار حاصل باعث عقب راندن پیستون و تولید یک نیروی مکانیکی شده و تداوم این عمل تبدیل به یک نیروی محرکه و در حالت کلی باعث روشن شدن موتور و حرکت خودروی شما میشود. پس تا اینجا متوجه شدیم که بدون حضور شمع موتور هیچ انفجار و احتراق و حرکتی نخواهیم داشت.

تامین تمام برق خودرو و در واقع هر چیزی که شما در خودرو به کار میبرید از جمله پخش، چراغ، کولر، بالابر شیشه، مه شکن و ... همه بعد از روشن شدن خودرو از نیروی موتور تامین میشوند و باتری از مدار تامین خارج میشود. لذا هر گونه ضعف در احتراق مستقیما بر سایر موارد ذکر شده تاثیر میگذارد و شما از حالت خودروی خود خسته میشوید، اینجاست که اهمیت واقعی شمع موتور آشکار میشود.

باورهای غلطی در مورد شمع سوزنی و معمولی و به طور کلی شمع ها وجود دارد. برای مثال، خیلی ها تصور می کنند که اگر از شمع سوزنی یا چند الکترود استفاده کنند، شتاب خودروی شان افزایش می یابد.

باید به این افراد متذکر شویم که شمع ها بر اساس نوع سیستم موتور هر خودرو انتخاب می شوند و به همین دلیل، مدل های مختلفی از آن ها در بازار موجود است؛ به علاوه شمع ها هر تعداد الکترود هم که داشته باشند، تنها یک جرقه در سر شمع رخ می دهد و همان یکی برای ایجاد انفجار مخلوط سوخت و هوا کافی است. ادامه مقاله را بخوانید تا تفاوت شمع سوزنی با معمولی را بیشتر متوجه شوید.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی در میزان تحمل دما

شمع های معمولی از جنس نیکل ساخته می شوند. آلیاژ نیکل می تواند دمایی تا حدود ۴۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. شمع های سوزنی از جنس دو فلز پلاتینیوم و ایریدیوم ساخته می شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، شمع های پلاتینیومی تا حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد و شمع های ایریدیومی تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد، توان مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا را دارند.

هر چه میزان تحمل دما در شمع ها بیشتر باشد، قطعاً عمر آن ها بیشتر خواهد بود. وظیفه شمع ، ایجاد جرقه است و به همین دلیل در تماس مستقیم با بنزین و برق است. قرار گرفتن شمع در برابر گرمای حاصل از جرقه های پی در پی و در برابر حرارتی که بر اثر وقوع انفجار داخل محفظه احتراق ایجاد می شود، تغییرات زیادی در ساختار آن ایجاد می کند. بر همین اساس، هر قدر توان حرارتی شمع ها بالاتر باشد، دیرتر تغییر شکل می دهند، ترک برمی دارند و کارایی خودشان را از دست می دهند. لازم به ذکر است که شمع ها در عرض یک دقیقه ممکن است نزدیک به صد جرقه بزنند.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی در میزان عمر

علاوه بر حرارت بالایی که از محفظه احتراق و جرقه های پی در پی به شمع ها منتقل می شود، این قطعات در معرض مستقیم نوسانات برق، تکان های شدید (در اثر به هم خوردن الکترودها، جرقه های مداوم و انفجار)، رسوبات تشکیل شده به دلیل وجود آب و سرب و روغن، ماده شیمیایی بنزین و سرب موجود در آن هستند. همه این ها عاملان واکنش های شیمیایی و فیزیکی هستند که اثری مخرب بر روی شمع ها می گذارند.

هر چه جنس مواد اولیه به کار رفته در شمع مقاوم تر باشد، طول عمر آن هم بیشتر خواهد شد. تفاوت شمع سوزنی با معمولی در این است که نهایت عمر شمع های معمولی ، ۳۵ هزار کیلومتر است، اما شمع های سوزنی پلاتینیوم و ایریدیوم ، به ترتیب تا ۴۰ و ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر می کنند.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی در عملکرد

ساختار شمع های معمولی به گونه ای است که الکترود مرکزی آن ها به صورت تخت و کم ارتفاع است و سطحی صاف دارد. جرقه از برخورد الکترود مثبت و منفی ایجاد می شود. این مدل الکترود مرکزی شمع معمولی موجب می شود که برقراری ارتباط بین دو الکترود بر اثر گذشت زمان، سخت تر شود. در چنین مواقعی، الکترودها باید چندین بار تلاش کنند تا جرقه مناسب اشتعال زده شود. جرقه های ناقص باعث می شود که مصرف سوخت و استهلاک ماشین افزایش یابد و در مواردی، پدیده خام سوزی اتفاق بیفتد.

این مشکلات در شمع های سوزنی به دلیل نوع ساختارشان ، خیلی کمتر و دیرتر اتفاق می افتد. الکترود مرکزی در ساختار شمع های سوزنی شبیه به سوزن است. نوک تیز و سوزن مانند این الکترود باعث می شود درصد موفقیت الکترودها در برخورد با هم بیشتر شود و جرقه ها سریع تر و قوی تر ایجاد شوند.

به طور کلی، هر قدر جرقه ها پر قدرت تر باشند، انفجار حاصل از آن بزرگ تر و قوی تر خواهد بود، بنزین بهتر می سوزد و خام سوزی نخواهیم داشت، شتاب و توان سیستم موتور هم برای هندلینگ خودرو چند برابر خواهد شد. در نتیجه این فرآیند، هندلینگ مناسب و درست صورت می گیرد.

باور غلط درباره انتخاب شمع ها در خودرو

شمع همان قطعه ای است که از طرفی، جریان برق را دریافت می کند و از طرف دیگر با ایجاد جرقه باعث انفجار داخل محفظه احتراق و روشن شدن خودرو می شود. در همه دفترچه های راهنمایی که به صاحبان خودروها داده می شود، اطلاعات و توصیه هایی در مورد انتخاب شمع وجود دارد. پس نباید بنا بر تصور اشتباه و توصیه های غلط به سراغ قطعاتی برویم که نه تنها تأثیری در عملکرد خودروی مان ندارند، بلکه باعث افت کارایی و خراب شدن سایر قسمت ها هم می شوند.

این نکته را به خاطر بسپارید که شمع ها بر روی سیلندر بسته می شوند و اگر با سیستم موتور خودروی تان هماهنگ نباشند، زودتر از موعد خراب می شوند یا ممکن است به سایر قطعات آسیب بزنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (441 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس