شرایط کرایه خودرو در ایران

  یکشنبه، 21 آذر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
شرایط کرایه خودرو در ایران
بنگاه هایی هستند که خودرو را نه فقط برای مراسمی مانند عروسی و ... بلکه برای استفاده روزانه کرایه (اجاره) می دهند. ما در این مطلب شرایط اجاره خودرو را خدمت شما عزیزان بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

اجاره خودرو از نظر حقوقی به معنی مالکیت یک یا چند خودرو به صورت موقت و از نظر مردم به معنی دریافت ماشین به صورت موقت است. امروزه موسسه ها و شرکت های زیادی وجود دارند که در زمینه اجاره خودرو فعالیت می کنند چرا که روز به روز به تعداد استفاده کنندگان از این خدمات اضافه می شود.شرکتهای اجاره دهنده ی خودرو با کرایه انواع ماشین های ایرانی و خارجی در تهران و شهرهای بزرگ دیده می شوند. هر کسی که قصد داشته باشد خودروی لوکس سوار شود دیگر نیاز ندارد آن را خریداری کند، بلکه می تواند اتومبیل خود را برای چند روز، چند ماه و حتی سالیانه اجاره کند. اما آیا اجاره خودرو چیزی بدرد بخور است یا نه؟ با هم این موضوع را بررسی می کنیم.

چه زمانی به اجاره ماشین نیاز داریم؟

  • برای حضور در مجالس و مهمانی های لوکس به یک خودرو لوکس و تشریفاتی نیاز دارید تا حضور شما لوکس و مجلل به چشم بیاید.
  • بیشتر زوج های جوان دوست دارند مراسم عروسی مجلل داشته و برای تکمیل آن سوار بر یک ماشین عروس لوکس شوند. اما امکان خرید این خودروها برای همه فراهم نیست و در این حالت اجاره ماشین عروس لوکس بهترین گزینه است.
  • ممکن است لازم باشد برای یک قرارداد کاری مهم در یک شرکت حاضر شوید، در این صورت حضور شما با یک خودرو لوکس و تشریفاتی به پیشرفت کارتان کمک می کند.
  • ایرانیان مقیم خارج که برای تفریح یا ملاقات خانواده به ایران می آیند می توانند از این خدمات با آسایش کامل استفاده کنند.
  • در صورتی که شما قصد سفرهای افرودی به جاده های خاص داشته باشید اجاره خودرو آفرودی به شما بسیار کمک می کند تا از استهلاک خودرو خود جلوگیری کنید.
  • در صورتی که علاقه به لذت بردن از سواری خودروهای لوکس دنیا را دارید با توجه به قیمت بسیار زیاد این خودروها، اجاره ماشین بهترین گزینه برای این تجربه بی نظیر است.
     اجاره ماشین

چه شرکتی را برای اجاره ماشین انتخاب کنیم؟

شرکت اجاره خودرویی معتبر است که نه تنها قانونی و ثبت شده است بلکه تمام خودروهای آن از پوشش بیمه برخوردار هستند.همچنین شرکت هایی که خدمات ۲۴ ساعته و شرایط ضمانت آسان دارند گزینه های خوبی هستند.یکی از موارد مهم در اجاره ماشین در تهران و شهرستان ها انتخاب خودروهای باکیفیت و مدل سال است که دردسر خرابی و در راه ماندن را نخواهید داشت.

شرایط اجاره ماشین در ایران چگونه است؟

شرکت های اجاره خودرو متفاوت ممکن است سیاست های کرایه ای متفاوتی داشته باشند. شما با توجه به شرکتی که قصداجاره خودرو دارید مدارک لازم را آماده کنید.تمام شرکت ها ۲ مدل خدمات اجاره ماشین به شما عزیزان ارائه می کنند:

اجاره ماشین بدون راننده

ارائه یک وثیقه مانند چک یا سفته به ارزش خودرو، پرداخت هزینه اجاره نقدی و ارائه گواهینامه معتبر از شرایط این حالت است. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت شرکت های مرتبط مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در تماس باشید.

اجاره ماشین با راننده

یکی از بهترین روش های اجاره خوردو است. در این روش شما نیاز به ارائه هیچ گونه مدرکی برای وثیقه نخواهید داشت و مسئولیت خودرو به عهده راننده است. این روش از نظر اقتصادی به صرفه تر نیز است.

آیا واقعاً کرایه خودرو می ارزد؟

جواب به این پرسش، تا اندازه ای به شرایط مالی، خودروی شما و ترجیحات شما بر می گردد. پرس و جوی ما در بازار این خودروها نشان می دهد که در حال حاضر کرایه یک خودروی معمولی نظیر سمند، پژو ۲۰۶ و ... درمشهد (بسته به سال و تمیزی خودرو)، تا روزی ۱۰۰ هزار تومان است. پراید قیمت ارزان تری دارد و تا ۶۰ - ۷۰ هزار تومان هم می رسد. (که البته برای مسافرت به نظر می رسد خودروی زیاد مناسبی نباشد). این نرخ ها در تهران کمی بالاتر است. همچنین برای کرایه خودرو برای مدت زیاد تر امکان تخفیف گرفتن هم وجود دارد.

پس اگر تمایل دارید با خودروی خویش فرما مسافرت کنید و در عین حال، چشم انداز مالی شما این است که مثلاً سالی یک میلیون تومان می توانید پس انداز کنید، شاید بهتر باشد کرایه خودرو را انتخاب کنید. چون که باید برای خرید یک خودرو هر چند دست دوم چندین سال صبر کنید. از طرف دیگر با کرایه یک خودرو، در مقایسه با خودروی شخصی، لازم نیست به صورت طولانی مدت، هزینه استهلاک خودرو را بپردازید. خودرو را کرایه می کنید، مسافرت می روید و در عین حال که به هدف خود یعنی یک تفریح چند روزه رسیده اید، از هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو هم خلاص شده اید. کرایه خودرو در یک حالت دیگر هم برای شما دارای مزایایی است. آن هم این که خودروی شخصی شما به مرز کج دار و مریز نزدیک شده باشد. چون که در صورت وجود مشکل در خودروی شخصی، این مشکل می تواند در جاده خود را بیشتر نشان دهد و شما را با مشکل جدی رو به رو کند.

چگونه بنگاه های کرایه خودرو را پیدا کنیم؟

آسان ترین راه برای پیدا کردن بنگاه های خودروهای کرایه ای اینترنت و روزنامه ها هستند. با این حال، برای مثال در شهری نظیر مشهد، شمار این بنگاه ها زیاد نیست و باید از معتبر بودن مجوز کسب آن ها مطمئن شوید. تماس با اتحادیه خودروهای کرایه ای می تواند از این بابت خیال شما را راحت کند.

چگونه خودرو کرایه کنیم؟

کرایه یک خودرو بعد از انتخاب خودرو، در بنگاه و طول یک قرارداد دو جانبه با مالک خودرو انجام می شود. کارشناسان تاکید می کنند که حتماً باید قرارداد را ریز به ریز بخوانید و اگر با جزء کوچکی از آن موافق نیستید، آن را امضا نکنید. در این خصوص به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • طرف قرارداد شما، باید همان فردی باشد که کارت خودرو به نام اوست. همینطور به موعد بیمه شخص ثالث و معاینه فنی و عوارض شهرداری خودرو توجه کنید.
  • بعضی اوقات ممکن است مفاد هزینه بری نظیر بیمه بدنه در قرارداد وجود داشته باشد که به هزینه های شما اضافه می کند. به این موارد حتماً توجه کنید. (البته به نظر می رسد بیمه بدنه در آخر به نفع شما باشد و خیال شما را تا حدی از خسارات احتمالی راحت کند).
  • برای امضای قرارداد تاکید می شود که حتماً خودرو را به شرط کارشناسی تحویل بگیرید. آن را به یک کارشناس بدنه و فنی نشان دهید تا بعدها اختلافی پیش نیاید.
  • در بعضی قراردادها، به محدوده رفت و آمد خودرو در قرارداد اشاره می شود که مثلاً در شهر یا جاده باشد که در آن صورت باید به آن توجه کنید. (اغلب این خودروها ردیاب ماهواره ای دارند)
  • در بعضی قراردادها، هزینه به طور روزانه و در بعضی به طور کلی (مثلاً ۱۰ روزه) قید می شود. در این صورت، اگر مثلاً خودرو را ۹ روزه تحویل دهید باید هزینه ۱۰ روز را بپردازید. یا مثلاً جریمه ای برای تحویل دیرتر از موعد در نظر گرفته می شود که آن را هم باید مد نظر داشته باشید.

چه مدارکی برای کرایه خودرو باید بدهیم؟

برای این کار، بنگاه های خودرو اغلب از شما یک چک ضمانت که مبلغ آن مساوی یا بیشتر از مبلغ کل خودرو است می گیرند، همچنین باید یک چک تضمین بابت عدم خلافی بدهید که تاریخ تحویل آن از بنگاه، نزدیک به دو هفته بعد از تحویل خودرو به بنگاه است. یک چک هم برای اجاره و کرایه خودرو باید امضا کنید. این همه علاوه بر مدارک شناسایی و گواهی نامه شماست که طبیعی است باید به همراه داشته باشید.

تکلیف خسارت های احتمالی چگونه است؟

اگر خرابی خودرو در نتیجه سهل انگاری شما باشد، هزینه آن پای شماست وگرنه در صورت خرابی قطعه ای از خودرو در نتیجه استهلاک طبیعی، رفع آن بر عهده مالک است. در صورت اختلاف، رفع تعدادی از موارد با مراجعه به اتحادیه خودروهای کرایه ای ممکن است. در غیر این صورت، مرجع اصلی رفع اختلاف، طبق هر قراردادی، دادگستری است.

نکات مهم قبل از اجاره خودرو

پیش از آنکه سراغ اجاره کردن خودرو بروید و لذت رانندگی با یک خودروی خاص را تجربه کنید، این نکات را مدنظر داشته باشید. قبل از هرچیز نباید فراموش کنید که شما با اجاره اتومبیل یک قرارداد حقوقی را امضا می کنید. پس پیش از آن نسبت به توانایی مالی و میزان مسئولیت پذیری خودتان آگاهی داشته باشید. با قبول کردن این بند مهم سراغ نکات مهم اجاره خودرو می رویم.

  • برای اجاره خودرو دست کم چند روز قبل از نیازتان هماهنگی کنید. چراکه امکان دارد خودروی موردنظر درست در روزی که به آن نیاز دارید موجود نباشد.
  • یادتان باشد هزینه بنزین با مستأجر است.
  • بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودروی اجاره ای را بررسی کنید تا در صورت سرقت احتمالی با مشکل روبرو نشوید.
  • در قرارداد اجاره خودرو، بندی موسوم به ساعت اضافه وجود دارد که طبق آن اگر خودرو را از ساعت توافقی بیشتر نیاز داشتید باید مبلغی را به موجر پرداخت کنید. این ساعت معمولاً 12 شب به بعد است.
  • شاید شما خودروی اجاره ای را برای یک روز نیاز داشته باشید ولی اغلب شرکت های فعال در این حوزه دست کم اجاره 3 روزه را از شما طلب می کنند.
  • اجاره کردن خودرو بدون راننده فقط قبول مسئولیت نیست. شما باید به اندازه قیمت خودرو یک چک ضمانت هم پرداخت کنید.
  • سرقت، تصادف، خرابی و یا هرگونه اتفاقی که منجر به عدم توانایی در بازپس دادن خودرو شود، به عهده مستأجر است.
  • توصیه اکید بر این است که خودروی اجاره ای خود را از شرکت های معتبر تهیه کنید. موارد متعددی از کلاه برداری در این زمینه گزارش شده است. به همین دلیل فریب قیمت های پایین اجاره را نخورید.
  • حتماً قرارداد امضا کنید. با توجه به قیمت فعلی خودرو در بازار هرگز با عناوینی هم چون رفاقتی، اعتماد دوطرفه و سندیت حرف سراغ اجاره نروید.
  • خودرویتان را عاقلانه انتخاب کنید. چراکه تفاوت سال ساخت خودروهای خارجی در قیمت اجاره آن ها تأثیر دارد. هم چنین اگر قصد مسافرت به صورت خانوادگی را داشته باشید ولی خودروی 2 نفره را انتخاب کنید، مبلغ کل اجاره از شما دریافت می شود.
  • پیش از گرفتن سوئیچ خودرو به همراه یکی از کارمندان شرکت، خودروی موردنظر را بررسی کنید. ایرادات فنی و ظاهری را به آن ها گزارش دهید تا این مشکلات بعداً دامن شما را نگیرد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (340 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (312 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (290 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (220 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (191 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (146 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (98 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (94 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (90 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (76 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
پلمپ 2 مرکز غیرمجاز مداخله گر در شوشتر
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور